Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: övrigt
Läst 4456 ggr
[Tilde]
0

Finsk lapphund, frågor

Jag och min sambo har totalförälskat oss i rasen finsk lapphund. Därför vill vi gärna höra om det finns några uppfödare i södra Sverige, så vi kan lära oss mer om både hundarna och uppfödarna. 

Vi är bosatta i Danmark, så uppfödare häromkring som folk känner till och rekommenderar vore bra! :) Så är det någon som kan rekommendera några uppfödare här på Själland eller i Skåne?

Sedan har jag även andra frågor:

1. Hur är rasen med andra djur? Jag har läst att de är bra familjehundar och är lugna och trygga även bland barn.
  2. Ungefär vad kostar en finsk lapphund? Så vi kan planera bättre…
  3. Hur är de att träna? Jag läste att de är smarta och lättlärda :)
  4. Hur väl klarar de av sommarvärmen? - Kan man ta med hunden på stranden och liknande aktiviteter?
  5. Vad heter alla färger? 🤔
  6. Och till sist… Hur mycket ungefär kostar hundens mat i månaden? Om någon som har den rasen vet. Självklart beror det på fodret, men bara ungefärligt med tanke på hur mycket det äter.

Tack på förhand!

BusBella
0

1. Som jag har förstått det funkar de bra med andra djur. 2. 10-11 000 brukar de ligga på. 3. Lite envisa men lättränade. 4. Ja, de klarar väl av sommarvärmen lika bra som andra långhåriga raser. här uppe i Norden tycker jag inte att man direkt kan kalla det värme. 5. De är ju tillåtna i alla färger så… 6. Det har jag ingen aning om. I södra Sverige finns bl.a. Rödmossa kennel i Kronoberg och Lejoncrona kennel i Lund som vi kanske ska skaffa valp från. Har ingen finsk lapphund än men snart så.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[Tilde]
0

#1 Tack för svar! :) Inte värme? Vissa dagar har vi ju över 30 +! 😛 Och jag undrade vad färgerna hette så man kunde se bilder och se vilken man tycker bäst om. Så är det också lättare att hitta uppfödare som ofta får just den färgen.

Ok, tack, ska kolla upp dem! :)

[T-Fia]
0

Nja, helt värmetåliga är dom inte, men har dom tillgång till skugga och vatten att doppa fötterna i så brukar dom välja det.

Se till att kolla upp föräldrarna och hur föräldrarnas syskon och tidigare avkommmor m.fl ser ut vad gäller HD-statistik, det kollar man i skk´s avelsdatabas, minst en av föräldrarna skall vara PRA-prcd fri. Träffa gärna föräldrarna och se så att dom är lugna och trygga, mentalitet nedärvs i stor grad. Vissa gör ju även MH-test på sina hundar numera :-)

Lägger till lite länkat. Första kan du se dom olika färgerna och vad dom heter: http://www.lappizaros.se/ferggalleri.htm

Sedan är det till svenska uppfödarsidan där du ser vilka kennlar som ligger var, går du in på slk så kan du även se vilka som har och planerar valpar: http://www.slk.nu/?p=75

Och så danska sidan med uppfödare: http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=24

Finns även många grupper på fb som handlar om just Finsk Lapphund om du vill lära dig mer.

[Tilde]
0

#3 Tack så jättemycket för hjälpen! Ska in och kolla på länkarna 🙂