Ras
Hej!
Jag sitter dag in och dag ut och läser om hundar och kollar videos för att bli klok på vad som skulle passa mig…
Jag tänkte att jag skulle vända mig lite till er erfarna som kanske kan komma med lite idéer. Ni får ursäkta ett långt inlägg…
Jag är 26 år gammal och bor ensam i en stor tvåa nära till skog. Under hela min uppväxt har vi haft hundar i familjen. Först två stycken vorsteh och därefter två stycken mellanpudlar. De har alla varit helt underbara men jag vill ändå testa en ny ras.
Jag har alltid drömt om en siberian husky, en vän hade två stycken väldigt trevliga hundar men främst har jag helt fastnat för det ”vargliknande” utseendet hos hundar, därav husky. Men efter mycket nördande känns det nästan omöjligt att ha en sån i en lägenhet när man har ett jobb att sköta samtidigt då risken finns att den inte kommer bli tillräckligt stimulerad? :( Det ledde mig vidare till ett stort intresse i schäfer samt vissa av spets raserna. Men jag har fått höra att spetsraserna ska vara väldigt skälliga och ”stissiga”?
De spetsraserna jag kollat mest på är svensk lapphund, finsk spets, finsk lapphund samt norsk buhund.
Jag är ute efter en hund som blir ens bästa vän, en man kan ta med sig på de flesta ställena, göra mycket aktiviteter ihop men också kunna ta en kväll ”ledigt” och uppskatta en mysig stund ihop.
En annan fundering jag har, är det helt omöjligt att ha en hund så länge man har ett normalt fast jobb att sköta om man lever ensam?
Mycket tankar och mycket text men uppskattar om någon tar sig tid att svara & bolla lite om era erfarenheter & åsikter.