siberian husky
hallå där! :) har blivit förälskad i rasen siberian husky och har då frågor om rasen. 1) är det en bra familjehund? den yngsta i familjen är 8 år, och ska kunna vara med hunden utan problem. en är 12 år och ska kunna gå ut med hunden själv. 2) fäller den mycket? 3) går den bra med andra hundar? 4) hur många gånger måste man gå ut med den, och då hur många minuter? tack i förhand, emelie
Låter inte riktigt som en lämplig hund, skall du ha en husky är det för att du söker en draghund, en husky skaffar man inte om man inte är mycket dragintresserad och kommer satsa på detta.
Man får inte gå efter utseende när man söker hund, sök efter någon annan ras. Finns ju flera andra spetsar som både är vackra om det nu är viktigt, men som inte kräver lika mycket.

1) är det en bra familjehund? den yngsta i familjen är 8 år, och ska kunna vara med hunden utan problem. en är 12 år och ska kunna gå ut med hunden själv.
De är underbara med barn. Dock är de starka och kan vara svåra att lära att gå fint i kopplet, om de inte får utlopp för all energi.
2) fäller den mycket?
MASSOR! De har oerhört tät underull för att klara av kyla, och när de fäller, så rasar det i sjok.
3) går den bra med andra hundar?
De är framavlade för att dra i spann, och att flera mindre spann ska kunna sättas ihop. Detta gör att de för det allra mesta fungerar bra med andra hundar. Fast får de inte utlopp för sina naturliga behov, kan de bli galna. Har hört om husky i städer, som bara får korta koppelrastningar, som flyger på andra hundar.
4) hur många gånger måste man gå ut med den, och då hur många minuter? tack i förhand, emelie
Rastningar behöver de precis som alla hundar, 4 om dagen kanske, för att kissa och bajsa. Dessa kan vara vad som helst från 5 min till timmar.
Sen kommer du till motionen. 3-4 dagar i veckan behöver de trötta ut sig fysiskt. Detta gör man genom dragträning, cykling, skidåkning, dra släde/spark. Räkna med 1-2 mil eller mer, och på hunden över 2 år räcker det nog med 3-4 dagar i veckan, men mellan 6-24 mån är de outtröttliga, och kan behöva mer.
I övrigt är de dåliga på att lämnas ensamma, har ofta allvarliga problem med separationsångest. 2 bör man ha, och gärna en hundgård de kan vara i när du är på jobbet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#1: tycker visst man kan skaffa Husky! Har själv en blev helt förälskad 🥰 dom är vänliga, sällskapliga, snälla mot barn otroligt intelligenta.
Vadå bara draghund?? inte alls så och att dom behöver så mycket motion är också en myt. Som alla hundar behöver dom gå ut 3 gånger om dagen men mycket handlar om hur du vill ha din hund! Valpar är alltid busiga som småbarn! Köp en Husky ge mycket kärlek och prata ofta för den härmar och pratar tbx! Världens underbaraste hund! Älskat alla mina hundar som jag haft som varit olika , haft hund hela mitt liv och aldrig gett bort någon hund .. men Huskys är så speciella!!
#1: Det är jättedumt sagt! Man måste absolut inte bara ha Husky till drag! Dom är ljuvliga! Och tycker synd om Huskys som hamnar hos människor som bara ser dom som du skrivit ovan!