Skrikande valp
Hej!
Vet inte hur aktiv det här forumet är men jag testar iallafall.
Jag har en lapsk vallhund, han är underbar och bra på många vis. Men vi har problem med att han gnäller på ställen förutom hemma. Det är dumt att säga gnäll för det är skrik/skall mer. Vi förstår ju att han är upp i varv och stressad, vi håller på att träna filtträning bland annat. Jag är vanligtvis hemma med honom men nu har min sambo han på jobbet (jag har praktik på dagarna) vilket han brukar vara ibland förut också. Problemet är att han har så otroligt svårt att komma till ro och han låter ju så man blir döv. Man kan ju ignorera det tills han blir lugn och somnar vanligtvis men nu har han ju kollegor där som blir störda, så det blir lite svårt att vänta ut det. Han har testat avgränsa så han inte kan springa runt överallt men det blir inte bättre. Man märker att han är så så så trött men han kan inte komma till ro och när han väl gör det så kanske det är något som låter eller något kliver upp och då måste han kolla så då börjar det om. Han är inte heller ett sånt stort fan av närhet så man kan inte lugna honom med klappar. Helst hade man velat stänga in honom i ett rum där han inte kan se alla för då blir han lugn direkt men tyvärr funkar inte det. Många tips man läser om känns mer riktade till när valpen bara gnäller lite, men det här är så mycket mer än det och man märker att han är stressad och flämtar. Helst hade jag velat vara där några korta stunder om dagen och vänja honom men nu går inte det.. Det kanske hade varit bättre att han fick vara hos någon kompis som kan vara hundvakt, men jag skäms över hans gnällande och man märker att folk tycker det är jobbigt och inte vet hur dom ska hantera det.
Jag förstår att det handlar om träning men jag vill bara höra från er om det låter som något onormalt och att man borde kolla upp om han skulle ha ont eller så? Han är 6 månader.
- Redigerat 2023-01-18 14:38 av Rorvers
Min första tanke var lugnande feromoner som typ Adaptil, kan det var något att testa?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar