Xoloitzcuintle (stor) - maxvikt?
Hej!
Jag har i nuläget bara två små (nakna) plutt hundar på 2 och 4 kilo…men har alltid velat skaffa en större hund också. Det är inte aktuellt i nuläget, men man vet ju aldrig hur det ser ut längre fram. Kan ju alltid hoppas på att det passar att skaffa en i framtiden.
Jag har två raser (av större storlek) som intresserar mig och den ena är Xoloitzcuintle (aka. "Mexikansk nakenhund"), den största varianten då (och den andra är Storpudel).
Varför jag skriver detta och ställer frågan kring vikt nu, är för att jag inom en betydligt närmre framtid planerar för att skaffa en vagn/kärra för hundarna. Alltså en sån som kan dras efter en cykel osv.
Jag har hittat lite olika alternativ, men är lite osäker på hur stor jag borde skaffa dvs. vilken vikt den bör klara för att en eventuell större hund ska kunna åka i den också. Med de nuvarande hundarna spelar ju vagnens kapacitet mindre roll med tanke på hur små de är…men jag har inte jättelust att skaffa en och så fungerar den inte sen. De vagnar jag kollat på kostar en slant, så vore fint att i alla fall ha en god chans att kunna använda den även för en större hund i framtiden och slippa skaffa en ny senare.
Samtidigt som jag inte vill råka skaffa en för "klen" vagn så vill jag ju inte skaffa en onödigt klumpig heller och liksom ta i lite väl mycket. Ju lättare/mindre vagn desto smidigare är den ju att dra/förvara osv.
Så vad väger era Xolos? Jag är framförallt intresserad av vuxna hanhundars vikt; med tanke på att jag är ute efter att få reda på en ungefärlig "maxvikt" och eftersom hanar ju brukar vara grövre/tyngre generellt.
Mvh/Chinesecrestedlover