Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 8884 ggr
[Tilde]
0

Mittelspitz

Testar väl igen då, men den här gången om en annan hundras! 

Min sambo och jag vill gärna ha hund och just nu ligger mittelspitz och finsk lapphund högst upp på listan. Även shiba är en ras vi funderar på.

Jag håller på att kolla runt på olika uppfödares hemsidor, men de flesta saknar en "kontakt"-flik så jag prövar att ställa mina frågor här istället och hoppas på att någon kunnig svarar :)

1. Hur jobbig är pälsvården med en mittelspitz? Jag har läst att den ska borstas en gång i veckan, men hur lång tid tar sådant?
  2. Hur är rasen med andra husdjur? De har låg jaktinstinkt, så jag antar att det inte blir några problem?
  3. Ungefär vad kostar en mittelspitz? Kostar olika färger olika mycket? Är det stor skillnad i pris på en tysk spets och en finsk lapphund?
  4. Är de högljudda eller skäller de endast exempelvis om någon ringer på dörren?
  5. Finns det någon uppfödare ni kan rekommendera i skåneområdet/Danmark? :)

Tack på förhand!

Sofy
1

Jag har ingen av dessa raser men har vart intresserad av dom förr, shiban ligger mig fortfarande varmt om hjärtat men här är några ungefärliga svar😇

1. Hur jobbig är pälsvården med en mittelspitz? Jag har läst att den ska borstas en gång i veckan, men hur lång tid tar sådant?
    - Alla tre har rätt enkel pälsvård, om man sköter det tar det bara några minuter att borsta igenom men om man inte sköter det ordnetligt kan det ta timmar. Shibans päls är ju lättast av min egen uppfattning.
  2. Hur är rasen med andra husdjur? De har låg jaktinstinkt, så jag antar att det inte blir några problem?
    - Samtliga hundar har jaktinstinkt så det är en tränesak men det brukar inte vara några problem att ha någon av dessa tre raser ihop med djur som katter och sånt däremot brukar de flesta hundar ha svårt för gnagare och hardjur.
  3. Ungefär vad kostar en mittelspitz? Kostar olika färger olika mycket? Är det stor skillnad i pris på en tysk spets och en finsk lapphund?
    - Finsk lapphund brukar kosta runt 10-11 000 sek och en shiba brukar kosta runt 13 000 sek, mittel spitz har jag ingen aning om.
  4. Är de högljudda eller skäller de endast exempelvis om någon ringer på dörren?
    - Det är en tränesak, shiban är mer tystlåten än mittel spitzen och finska lapphunden vad jag vet.
  5. Finns det någon uppfödare ni kan rekommendera i skåneområdet/Danmark?
    - Tyvärr, har ingen aning om uppfödare av dessa raser men åk långt för att komma till en bra uppfödare om du inte hittar någon bra i närheten av er.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Tilde]
1

#1 Tack så mycket för svaren! 🙂 Jag har ju kaniner hemma, så det blir nog att vänja valpen vid dem i tidig ålder så ninerna blir accepterade som familjemedlemmar. Vill inte ha en hund som vill mörda dem så fort han/hon får syn på dem i burarna. 

Och självklart åker vi en längre sträcka för att komma till den enligt oss bästa uppfödaren! Vi skulle kunna ta oss till både Sverige och Tyskland för att köpa hund :)

Sofy
1

Brukar inte vara större problem med kanin i bur, speciellt shiban kan ha problem om de ser dom skutta runt lösa men då kan man hålla dom separerade…

[Tilde]
0

#3 Vi har i så fall kaninerna i en stor rasthage av stål, utifall ett rovdjur (hund inkluderat) skulle få för sig något. :) Men sen hade jag inte tänkt att lämna dem ensamma direkt, vill gärna ha dem under uppsyn så inget händer.

Sofy
0

#4 Det bör fungera, det är mer en individ och tränesak men sålänge du har dom under uppsyn är det nog ok, visar det sig att just den hund du köpt får mega stark jaktinstinkt kan du ju bara ha dom separerade när du låter kaninerna skutta runt. Shiban har oftast starkare jaktinstinkt än finska lapphunden och tyska spetsen dock.

Svenska Shiba klubben

Svenska Lapphunds klubben (svensk, finsklapphund och lapskvallhund)

Svenska Klein- och mittelspitz klubben

Em_
1

1 Jag lägger ca en halvtimma i veckan på pälsvård, men då brukar jag ansa lite runt tassar och öron också. Behövs egentligen inte, men jag tycker det ser finare ut.

2 Min hund (intakt hane) leker gärna med katter, och juckar om han kommer åt. De katter han känner kan han strunta i inne. Ute vill han fram och hälsa, sticker katten då springer han efter ("Yes, vi leker jage!") Mina möss kan han efter lite träning nosa försiktigt på. Pga av en miss spenderade han en kvart ensam med en lös kanin en gång, kaninen var väldigt skeptiskt men vi hörde inget så det gick antagligen lugnt till.

3. Har både mittel och flappe, betalade 12000 kr för båda. På mittel verkar vissa populära/ovanliga färger vara lite dyrare.

4. Mitteln har jag tränat mycket med, man han skäller ändå ibland. Det räcker att någon går i trapphuset eller att det flyger en större fågel utanför fönstret. För oss har det handlat om att gå ner från fem minuters tokskall när grannen går förbi till att nöja sig med lite morr och ett varnings voff.