Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: raser
Läst 2789 ggr
Maliceangel
0

kleinspitz, mittelspitz & japansk spets

Jag är intresserad av dessa 3 raser. Har läst väldigt mycket om dom. Däremot får man ju ändå bäst bild av rasen när man frågar folk om deras personliga erfarenheter :-) så ni som har dessa raser och ni som har erfarenhet av dom oavsätt kanske kan svara på detta: Är dom väldigt skälliga? Fäller dom mycket? Är dom lätta att få kontakt med? Tränar ni nåt med dom? Tex lydnad, spår eller annat. Hur är dom med andra hundar? Hur är dom bland människor? Varför valde ni just den här rasen? Ni får även gärna beskriva eran hund, personlighet, favorit aktivering osv :-) och glöm inte skriva vilken av raserna som ni berättar om! Har ni nån instagram eller blogg där ni lägger ut bilder/skriver om era vovvar så får ni gärna lägga till det också ;-)

SaraC
0

Jag har en japansk spets! Kopierar in ett annat inlägg jag skrivit om rasen. Du får gärna fråga om det är annat du undrar! Bilder finns det lite av här 🙂

Jag har en jappe här hemma, en "gubbe" på 14 år. Pigg, sprallig och härlig! Köper man hund från en seriös uppfödare och efter bra linjer så är det vad man har att vänta - en glad och pigg kompis i 12-16 år framåt! Det är en frisk ras som lever länge och är pigga långt upp i åldern.

Alla jappar jag träffat har varit glada, pigga och aktiva. De flesta är också väldigt gosiga. De är ofta väldigt sällskapliga och vill gärna vara med överallt. Man brukar säga att de gärna är med på de flesta hundsporter/aktiviteter, de är glada så länge de får vara med! Just därför är det också viktigt att träna hunden att vara ensam på ett bra och noggrant sätt.

Det är en ras som är avsedd att larma (=säga till/skälla) när något händer, som att någon kommer eller liknande. Men det är ingen ras som ska skälla i tid och otid, skällighet klassas som fel i rasstandarden. Så räkna med att hunden kommer skälla när det ringer på dörren till exempel, och bestäm dig från början när du tycker det är okej att din hund skäller. Lär också in "tyst" så du kan stoppa din hund när du tycker det är nog med skall.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar