Varför Eurasier?
Jag och min sambo funderar att skaffa oss en valp i sommar och är lite inne på eurasier..
Ni med Eurasier, varför valde ni Eurasier? För och nackdelar?
Tack på förhand för svar. :)
;)
Hej!
Vi valde väl främst Eurasier för att det verkade vara en ras som passade oss.
Sen tyckte vi de var så himla fina när vi såg dem också.
När jag började kolla efter vilken ras vi skulle välja så hade jag som punkter att jag ville att rasen skulle:
*ha lättskött päls, inte håra mycket
*inte kräva någon överdriven motion
*inte kräva daglig mental träning
*vara lugn inne, men gärna energi ute
*helst inte vara jätteintresserad av andra människor eftersom vi bor i stan
Och när jag frågade efter ras på forum så var det flera som föreslog Eurasier och på den vägen är det :)
#1 Jo det är precis samma här.. Vi vill ha en sällskaps hund. Vi vill dessutom gärna ha en stor hund! Det är inte så himla lätt att hitta en stor hund som passar in i den beskrivningen precis :)
;)
#2 Det finns massor av hundraser som funkar bra som sällskapshundar. Faktum är att flera av de riktigt stora hundraserna generellt passar bäst som sällskapshundar. Så därför är min fråga: Vad menar du med sällskapshund?
/Désirée
I#3 ja det är väl svårt att definiera. Men vi vill inte ha en brukshund. Vi vill ha en hund som ska vara våran bästa vän och familjemedlem utan för den skull behandlas som en människa. Men eftersom att jag och min sambo har olika aktivitetsnivå så vill vi ha en hund som inte kräver jätte mycket motion men som klarar av det. Vi vill ha en lättlärd hund, helt enkelt en hund som är enkel att ha och göra med. Vi var dumma nog att köpa hund av fel ras förut och allting var jätte oseriöst med uppfödaren och så, vi hade en jakthund fast vi inte jagar och det skulle tydligen inte vara några som helst problem enligt uppfödaren, han var dock jägare själv. Vi blev tvungna tillslut efter vi försökt med allt att omplacera henne till en jägare , vi fick helt enkelt inse att vi var inte rätt ägare för henne. Hon var ingen dålig hund och vi var inga dåliga ägare det var bara fel hund hos fel ägare. Men pga det så vill vi vara helt hundra att vi väljer rätt ras för oss. Vi är inte intresserade av agilitty och sånt. Jag skulle dock kunna tänka mig utställning :-)
;)
Håller med #1. Vi tänkte likadant, speciellt med pälsen då min pappa är aningen allergisk mot andra pälsdjur, men det har fungerat utan problem. De lär sig även fort vilket är kul när man vill aktivera dem, vår tik kan en massa olika konster och trix. :)
Och utseendet, åh de är så otroligt vackra också. Det var inget minus för vår del. ;)