Spegel, spegel,
Vilken gullig bild i nr #0!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
urhundar? varken akita eller samojed är väl urhundar..
Perro sin pelo del Perú
Mexikansk nakenhund
Caanan dog
Thai ridgeback dog är urhundarna :P
//Odjuren
www.odjuren.com
#6, det är frågan. Jag baserade mitt inlägg på Peter Savonien …Kring år 2000.
Det var då Akita, Huskey, Samojed och Väst sibiriskt Lajka var på tapen utav urvalet enligt Dna.
Oj det har hänt mkt sedans dess. Numera enligt en enkel internetsökning så är närapå alla hundar vargrelaterade. Specielt enligt egna siter angånde ras.
Det är på sin kant att fråga vad som räknas som varg?. Jag har foton på mindre coyote(bifogad bild), dingo och tyvärr vildhundar som försvann i en återställning utav backupifrån mellanöstern . Nordamrikansk varg? Ja. Polar varg..(viket är på topp). Nej.
Jag konstaterar att i morse så klev den där stora Golden ägaren ut på stora vägen för att inte komma i närheten utav dom gamla härhemma. Bra ide.
Isbjörnar?
Valla renar i värdens kallaste stad(Sibirien)?
Allt är inte så lättbegripligt. Jag påstår inte att du har fel. Inte heller att du har rätt på något vis
.
Mvh.
Underbara djurbilder … njuter av dem alla … tack/kram
Jonte1: Med tanke på att jag själv aldrig läst den artikel så har jag ingen aning om vad de är, men när jag läser första därfrågan är vilen är den finaste urhunden så tänker jag själv på de hundar som är med i Svenska urhundklubben mao Urcanis och dom fyra raser jag skrev i förra inlägget..
Jag hoppas att jag inte trampat på tårna. Jag har själv en pspp (perro sin pelo del Perú) och är inte så brydd om ifall rasen är nära släkt med vargen eller liknande, jag vet att rasen är i de närmaste 3000 år gammal. Och för mig är en urhund en av de som är med i Urcanis..
//Odjuren
www.odjuren.com
#9,
-du trampar på inga tår. Jag skrev från början med glimten i ögat.
Allt är i beaktarens ögon naturligtsvis.
Ärligt talat så.. Kan inte jag säga vilka som är gamla raser utan vetenskapliga belägg. Där är det olika åsikter kors och tvärs.
DNA analyser och utseende kan ge mig en aning. Vet jag bäst
? En länk kanske.. http://fof.se/tidning/2004/6/hundars-ovantade-slaktband
Det är betydligt längre än 3000 år som påvisas i dom där rapporterna. Kan vara rätt. Kan vara fel. Jag har en åsikt.
Bifogar en bild ifrån vingård/stellenbosch/cape province/Sydafrica. Det var en rhodesian ridgeback som bevakade(skrattar)
.
Har'e och voff, bifoga gärna bild på underverket
.
Edit: Ps. Man talar om
#9,
igen(!) Sorry för ovan, -man syftar på hundar som har haft längst oförändrad DNA i samband med detta(ifrån varg). Det är betydigt längre än 3000 år. Ds.
#9, Först nu såg jag att inte Samojed var med i uppräkningen utav.. Länken jag gav.
Bifogar en till länk:
http://nordiskahundar.se/infusions/articles/print.php?type=B&item_id=9
Nix, -ni andra får avgöra. Jag har min åsikt någolunda klar.
Mvh