Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: raser
Läst 4986 ggr
Frida B
0

Svensk lapphund/eurasier?

Någon som har erfarenhet av denna mixen? låter fin tycker jag, men vad tycker ni? tror ni det skulle bli bra mentalitet? motion? tänk och tyck till? :)

P.S  bara nyfiken!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

lukasfelix
0

Svårt att säga men raserna är ändå ganska lika varandra i aktivitetsbehov (svensken mer aktiv dock), är ju ingen som är "extrem" i någon egenskap.

Dock blir jag lite ledsen av att någon tagit (eller ska ta?) en sådan kull, och blanda två individer från två raser där avelsbasen är väldigt liten :-( De hade gjort mer nytta inom sina respektive raser

DesK
1

Hum eftersom Eurasiern är en så pss ny ras och i grunden en bandrashund, skulle jag nog inte mevetet korsa den med någon annan ras. Fattar faktiskt över huvud taget inte vitsen med att medvetet avla fram blandrashundar. Det finns ju så otroligt många fina rashundar, så att alla våra behov borde vara tillgodosedda. Geonom mina många år med hund har jag sett många sånna här tvivelaktiga experiment och tyvärr är mitt samlade intryck att det dels sällan slår särskilt väl ut och dels verkar det met vara ett försök till att tjäna snabba pengar på icke-seriös avel.

/Désirée

chapp
5

Det måste väl ändå vara en gatukorsning? Vem skulle medvetet späda ut så ovanliga raser när uppfödarna gör ett så grundligt och mödosamt arbete? Varenda svensk lappis behövs, under 100 valpar/år får se dagens ljus - vår nationalras! Varför inte skaffa en svensk lapp och göra en insats?

SaraC
3

Ja, jag håller med de andra - Varför blanda?

Både Eurasier och Svensk lapphund är små raser där allt bra gärna får gå i avel. Det gör en tveksam till varför ägare av friska hundar inte får gå i renrasavel utan istället används till blandrasavel. Det skulle i alla fall få mig att dra öronen åt mig. Risken är stor att någon av hundarna drar på någon sjukdom/åkomma eller liknande som gör att de inte får gå i renrasavel.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

zidercat
2

Varför blanda raserna? blandraser anser jag vara "olycksfall i arbete" och inte något man planerar,,,,

låt raserna vara rena!!!

”The M”

Frida B
0

den här tråden är gammal och jag ett år visare ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Spanaren
1

Jag har den blandning och jag rekommenderar den varmt Flört

Sokkos uppfödare har en ny kull på G i början av februari pga. så lyckad blandning.

Sokko är bara så underbar Kyss

Något man ska tänka på är att inte köpa blandrashundar i tredje led för då kan de rasrenas ev. sjukdomar komma fram. Det är alltid bäst att köpa en blandras från första led om man nu vill ha en blandras som jag /kram

Spanaren
0

Ps Sokko är en blandning mellan Eurasier (tik) och Finsk Lapphund (hane)

Frida B
0

#7 jaså? :) du har möjligtvis ingen bild du kan visa? Oskyldig eller hemsida till uppf?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Spanaren
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Här får du en bild och det ska finnas ett reprtage om Sokko här inne också *ler* Sokkos mamma får en ny kull med samma blandning fast nu med en annan pappa. Sokkos mamma ska få sina valpar ca den 7/2 i år/kram

Frida B
0

gud vad fin han är! men du har ingen länk till eventuell uppf?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Spanaren
0

# 12 Mejla mig dolt så kan du få hennes mejladress/ kram