Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: drag
Läst 3963 ggr
[RMSLiners]
2

Drar mig för att fråga numera.

Som gröngöling i draget, räknas som det för många trots många långa år i grenen och enbart kör en hund, så blir man ju nyfiken på folk som kör stora till enorma spann men idag fick jag lära mig att knipa käft vad gäller frågor om storspann när jag fråga hur det var att köra ett storspann, om det var svårt, vad man ska tänka på osv…

Folk reser tydligen ragg mot en direkt vilket är synd då jag vill lära mig allt som går kring det eftersom jag själv vill öka antalet. I deras ögon var man, om man bara kör en hund, inte duglig.

Är detta ett vanligt fenomen? Att draghundsfolk reser ragg mot varandra? 

De snaste veckorna har jag stött på mycket sådant att jag nästan börjar tappa glöden för draget, gick ur klubbens draghundsgrupp ett tag sedan av den anledningen "Du frågar så mycket, sluta", sen fick jag nog. Ingen kul liksom.

Överväger detta vara min sista draghund och sen lämna den världen helt när hon lämnar oss, så långt har det gott.

Ursäkta att jag låter som en gnällspik nu men visste inte vart jag skulle vända mig med tankarna.

Vattnadal
0

Min erfarenhet är att draghundsfolk, de allra flesta, är vänliga och gärna lär en nybörjare att komma igång. Sen finns det väl alltid rötägg, såklart.

Vi har vid ett flertal tillfällen bjudit hem folk med en eller fler hundar för att låta dem prova på drag, både barmark och med pulka eller släde. Även folk som pysslat med drag ett tag, har varit välkomna hit. Det är alltid intressant att porata hund och utbyta erfarenheter.

Om du har för långt till Söderhamn, får du väl ställa frågor här, så svarar jag eller tvingar in maken som har mer erfarenhet av att köra större spann. Jag fegar och håller mig till 3-5 hittills.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[RMSLiners]
0

#1 Tack för ditt svar. Vår klubb är inte mycket att hänga i julgran direkt, är man inte inte erfaren så platsar man inte in. De har inte engagemang nog att hjälpa någon vid funderingar, man ska i princip vara i SM nivå om man ska duga.

Tycker inte alltid det är lika lätt att ställa frågor i textform som att stå på plats men kan väll försöka någon gång. 

En sak jag försökt lära mig är skillnaden mellan linorna i ett spann, stamlina, tolklina och draglina. Vet liksom inte vilken lina som går vart i ett stort spann. Nacklina har jag fattat ska fästas i halsbandet på en hund men mer än så kan jag inte. 

Gissar jag så är stamlina den som går från släde enda fram till ledarhunden. Draglina är det som sitter fäst från hundens sele till stamlinan. Nacklina från halsband till stamlina. Eller har jag fel?

Tolklina vet jag inte vart man får in i bilden där.

Det är sådana frågor som jag fått taggarna utåt på, jag lyckas hitta rötäggen.

Vattnadal
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en tafflig bild på draglinor.

Stamlinan när jag kör 3-4 spann är av polyetenlina. Kör man större spann är den oftast av vajer. Vi föredrar klädd vajer, och pressar själv, och klär den med polyetenlina. Den fäster man i släden/vagnen, och från den går sedan Draglinorna till varje hunds sele.

Vissa kör utan, men jag föredrar att ha Nacklinor.

MVH Elin

Vattnadal
2

Tolklina har man väl bara om man tolkar på skidor efter hunden, eller cyklar med bara 1-2 hundar.

Dock kan det vara bra att ha som säkerhetsdetalj, att ha tolkbälte och en lina fäst vid släden. Trillar man av, så sitter man fast i spannet, så att de inte lämnar en på fjället.

MVH Elin

[RMSLiners]
0

Då var det som jag gissade då. :)

odjuren
0

De låter inte alls bra att folket i klubben beter sig så!! Hoppas att du har någon annan i närheten (eller här för den delen) att fråga om råd osv! Kanske någon annan klubb i närheten?
Jag planerar själv att börja dra lite granna med min gammeltik ska dock dra pulka med skackel så slipper linor o dyligt :D ska testa mig fram va som funkar för min tjej

//Odjuren

www.odjuren.com

[RMSLiners]
0

#6 Någon annan klubb finns inte i min närhet men vi kommer ändå flytta för eller senare så då blir det en ny klubb. Tycker väldigt många här omkring är rätt griniga på att vara hjälpsamma så pass att jag fått ta hjälp av de jag känner i Alaska istället via mail/chatt vilket har sina för och nackdelar. Jag använder bara tolklina än så länge men det är för att vi bara har en hund, när vi har fler blir det fler linor.

Vattnadal
0

#7 Kika om du hittar någon Grönt Kort-kurs i din nä'rhet. Polarhundklubbens lokalavdelningar håller såna, och en del dragklubbar. Man lär sig massor på dem. Finns att beställa och göra hemma själv oxå, men det ger nog mindre.

Ett måste om du ska börja tävla i framtiden. Man får ingen licens utan.

MVH Elin

[RMSLiners]
0

#8 jag tävlar redan men då på tävlingar som inte kräver grönt kort. Grönt kort känner jag redam till och vet är ett måste på de större officiella tävlingarna liksom också det finns regler på utrustningen man använder. Det fanns en kurs några månader sedan men den hölls ca 30-40mil ifrån oss. Våran klubb arrangerar inte den typen av kurser utan för grönt kort måste jag åka söderut flera mil.

Vattnadal
0

Klippt från Draghundsportförbundets hemsida:

Egna studier/distansutbildning
Om du inte alls har möjlighet att delta i en kurs tillsammans med andra, finns möjligheten att själv få ta del av nödvändiga kunskaper genom att se SDSF:s dvd ?Grönt kort? och sedan göra kunskapsprov.

- Beställ skivan Grönt kort grontkort@draghundsport.se
- Betala in 100 kr på bankgiro: 5461-8897, ange namn och grönt kort
- Registrera dig på draghundsport.se under fliken ?Medlemssidor/Bli    medlem?.
- När du känner dig redo så aktiveras provet på ?min sida?
- Besvara frågorna, sök information och ta den tid du behöver. Missar du första gången så provar du igen osv.
- När provet är godkänt (minst 40 rätt av 50 frågor) registreras det i din profil.

Om du har frågor eller synpunkter kring Grönt kort, tveka inte att ta kontakt via grontkort@draghundsport.se eller med SDSF:s utbilningsansvarig, se organisation/förbundsstyrelse

MVH Elin

[RMSLiners]
0

#10 tusen tack för den infon. Kände inte till att det gick att göra på det sättet också. Ska skaffa Grönt Kort då framöver men det får ligga på hyllan lite liksom draget för tillfälle tills det kommer på tapeten igen.