Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: raser
Läst 7862 ggr
Ruzicka
0

Keeshond, Japansk spets eller Eurasier?

Hej!

Ni är säkert jättetrötta på sådana här trådar, men jag hade behövt er hjälp. Jag och pojkvännen planerar att om något år skaffa en hund, och vi är helt kära i de vackra spetsarna. Framförallt intresserade är vi av Keeshond, Japansk spets och Eurasier. Men då undrar jag, vilken av dessa tre raser (eller kanske någon annan?) passar oss bäst?

*Vi har inte så mycket hunderfarenhet. Jag har tagit hand om hundar, varit dagmamma till hund och mina föräldrar har ägt hund. Min pojkväns föräldrar har också hund. Men vi har aldrig själva ägt någon.

*Vi bor i lägenhet. Därför måste hunden trivas bra i lägenhet, och kanske inte vara så benägen att skälla. Jag har hört att spetsar rent generellt skäller en del, men någon av raserna kanske är mindre skälliga än andra? Eller det kanske rentav är en myt att de skäller mycket?

*Pälsskötsel ser jag inte som något problem och sitter gärna och borstar varje dag.

*Vi har råttor. Så hunden måste komma överens med smådjur, helst så att man kan lita fullt ut på att hunden inte kommer skada dem.

Förutom det så är jag ute efter en härlig hund som gärna myser i soffan/sängen. Inte för krävande vad gäller aktivering, 1 timme promenad per dag ungefär, men den får gärna klara av mer ifall man vill gå långpromenader någon gång. Den får gärna ha mycket egen personlighet och inte bara vara beroende av matte och husse. Ytterst ute är vi ute efter en hund som älskar oss lika mycket som vi kommer älska den, men utan att fjäska.

Jag läser mer än gärna om fördelar och nackdelar (framförallt nackdelar) om raserna. Jag har läst en del på internet om dem, men generellt sett tycker jag att de här tre raserna verkar väldigt likvärdiga i sättet, och ber därför er ägare om råd.

Tusen tack för hjälpen!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

SaraC
1

Hej!

Vad kul att du funderar på att skaffa hund! Du är givetvis välkommen hit med dina funderingar, även om vi ofta svarar på sådana här trådar så är det bara roligt!

De raser du räknar upp är alla enkla och mjuka hundar, även om de givetvis har massor med egen vilja och envishet, och passar bra som "förstahundar".

I princip alla hundar går att ha i lägenhet. Hunden får ju sin fysiska aktivering ute. Men det kan givetvis bli lite trångt med en väldigt stor hund i en liten etta och en del raser som är avlade för att vara ute i ur och skur kan bli jobbiga i lägenhet (men man kanske har uteplats eller balkong så det kan lösa sig på det sättet). De raser du nämner är alla tåliga och robusta och har inga problem med att vara ute i ur och skur tillsammans med husse och matte men är inga utpräglade "utehundar" som vill ligga ute hela dagarna ensamma.

Många av spetsraserna har använts för ändamål där de ska skälla, till exempel vakt(larm)hundar och trädskällare. Det är nog därifrån myten om att spetsar=skälliga kommer. Men de ska absolut inte skälla i och otid utan anledning, då faller ju arbetsuppgiften. Men det gäller att som ägare från början bestämma när det är okej att hunden skäller och att lära in "tyst".

Pälsen är mycket mer lättskött än vad man kan tro på dessa raser. Det brukar räcka med borstning några gånger i månaden (lite extra vid fällning) och bad någon gång om året. Pälsen är dessutom smuts- och vattenavvisande så de drar inte in en massa skit.

Ingen av de raser du nämner har använts till jakt i någon form (eurasiern har samojed inblandad och den samojeden kan ha viss jaktinstinkt dock) och har i allmänhet ingen direkt jaktinstinkt. Min hund (japansk spets) går ihop med alla möjliga smådjur och kan stå 2 meter ifrån ett rådjur utan att ens bry sig om att lyfta blicken.

Alla tre raser är hundar som oftast gillar att vara nära och ha koll på matte/husse. Egen personlighet brukar det finnas så det räcker och blir över hos spetsar Tungan ute

Angående aktivering, menar du 1 timmes långpromenad/dag eller 1 timme "allt som allt" med alla rastningar inräknade? Om det är för hela dagen låter det lite, men är det 1 timme långpromenad per dag + rastningar låter det mer lagom, fast lägg på någon timme på helgerna.

Förutom promenaderna behövs ett par timmars mental aktivering varje vecka - trixträning, agility, spår, sök, lydnad eller liknande.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ruzicka
1

Tusen tack för ditt svar, #1! Det var jättelärorikt att läsa.

Jag vill klargöra att såklart menar jag 1 timmes långpromenad och inte allt som allt under hela dagen! Och mental aktivering hör ju lite till, så det har jag självklart också räknat med. Agility har jag alltid tyckt verkat spännande och skulle älska att testa det med min framtida hund.

Det verkar ju ändå som att spetsar låter som en bra ras för mig, tycker jag. Men jag önskar fortfarande att läsa lite om skillnaderna mellan dessa raser, eller bara om fördelar och nackdelar av en av raserna, så att jag vet vilken jag skall välja. Jag blir ju bara mer och mer säker på att det är någon av dessa tre jag vill ha i slutändan - men inte vilken av dem. >.<

SaraC
0

#2 Det tycker jag låter bra som motion! Och agility passar utmärkt för alla dessa tre raser Glad

Nu är jag inte personligen så bekant med Eurasier och Keeshond, utan dem har jag mest läst om, men allmänt av de tre;

• + Att Eurasier är större än de andra två, om man vill ha en lite större hund
  • + Att Eurasier finns i många olika färger, Japansk spets och Keeshond finns bara i en färg.
  • - Att Eurasiern är större, om man vill ha en lite mindre hund.
  • Kan tänka mig att en "jappe" eller en "kees" är snäppet vassare i agility då de är lite mindre och smidigare än Eurasier som är lite grövre.
  • Känns som att Eurasier kan ha lite mindre benägenhet att vakta och larma (skälla)

Plus och minus med min ras då! Det är ju alltid svårt att sätta ut då man själv oftast inte tycker att det som är mindre positivt är negativt, eftersom man är så förtjust i helheten. Plus kan man ju nämna hur mycket som helst dessutom.. Men för att försöka guida lite;

+

• Det är mycket hund i en bekväm förpackning. Små-medelstora hundar som därmed är lätta att ha med på de flesta ställen och går enkelt att bära om de behövs (in i bilar, vid skador osv.) men som ändå orkar minst lika mycket som en större hund och som ändå inte är för liten för att ta sig fram i olika terräng.
  • De tål kyla bra och de tål faktiskt även värme bra med tanke på pälsen.
  • De är friska och sunda!
  • De är otroligt glada, spralliga och aktiva hundar. Läste en gång en beskrivning av rasen som var något i stil med; vit, fluffig päls, mörka ögon och fyra tassar som aldrig är stilla! Det stämmer bra Glad
  • De lär sig lätt och de är otroligt smarta. Men tro inte att de för den skull alltid kommer följa de kommando du ger, den egna viljan styr här!
  • De är otroligt sociala och vill gärna mysa/gosa och vara nära sin familj. De är absolut inte aggressiva eller blyga mot främmande människor, men de har oftast inget intresse av okända människor, vilket jag tycker är otroligt skönt!
  • Typ noll jaktinstinkt och enkla att träna inkallning med och sedan ha lösa.

-

• De fäller en hel del under fällperioderna (1-2 ggr/år) och lossnar hår även annars. Dock inte den typen av päls som äter sig in i kläder och det som hamnar på golvet blir till bollar som man smidigt plockar upp om man inte orkar ta fram dammsugaren.
  • De vill gärna vakta/larma och om man inte tar tag i det som ägare kan man stå med en hund som "larmar" på allt möjligt.
  • De fäster sig oftast väldigt vid sin familj och vill gärna vara med överallt, vilket en del kan tycka är jobbigt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Persifone
0

Hej!

jag och mamma föder upp keesar. Har en hona hemma i lägenhet på två rum och kök. Det går jätte bra, men när hon är hemma med hundkompisarna är hon väldigt vaktig och skällig.

Men här skäller hon aldrig när hon hör något i trappuppgången ex.

Det mesta går ju att träna bort om man har tiden :)

Var bara noga med uppfödare om du väljer keeshond. Med höftleder osv.

Hoppas du hittar dig en bra hund :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Cazzos
0

Ett snabbt råd och det är att du ska ta ansvaret för att vänja hunden med råttorna och belöna när den gör rätt (mot råttorna) m.m. Glad

Om valpen är uppväxt i en familj som har just råttor så är det väl ett plus i kanten för att då känner den iallafall igen djuret.

Och dels beror det på hur dina råttor reagerar på hunden också hur deras relation kan bli Glad

Ruzicka
0

#3 Åh, detta var precis vad jag ville ha! Vad snällt av dig att skriva ner allt. Men ack vad knepigt.. jag tror jag få ta kontakt med de olika uppfödarna häromkring och hälsa på dem, se vad de tycker och säger och framförallt se hur deras hundar är. Annars kommer jag nog aldrig kunna välja. XD

#4 Hm. Jag är så orolig att grannarna skall klaga.. Vi har en riktigt jobbig tant vägg-i-vägg som med all säkerhet hade startat bråk om hunden skällde mer än något skall då och då.. Sålänge den är valp så får hon ju stå ut med det, men om den som vuxen skäller när man är hemma och inte kan göra något åt det så skulle vi nog få problem.. Tack för tipset! Jag skall kolla upp noggrannt innan jag väljer uppfödare!

#5 Såklart att det är mitt ansvar! Men just eftersom det är mitt ansvar så vill jag ju ha en ras som inte har stark jaktinstinkt, eftersom det är större chans att det fungerar då. Jag har ju aldrig ägt hund förr, så jag vill ju inte göra det svårare för mig än vad jag måste. ;) Jag älskar var och en av mina råttor precis lika mycket som jag skulle älska en framtida hund, och skulle därför aldrig ta några risker eller förutsätta att hunden fungerar ihop med råttor bara för att den inte har stark jaktinstinkt utan att jag tydligt har fått se det själv under en längre tid. ^^

Tack för svaren! :)

Cazzos
0

#6 Har hört att man avlat bort jaktinstinkten hos Eurasier, så det kanske är något att kika mer på kanske Skrattande

Lycka till med hundvalet Glad

jonte1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom dom innehåller en hel del Samojed så..

-viljan finns där.

-jakt finns där

-envishet finns där.

Bifogar ett foto på.. Obs medelstora voffar.. Eller Skrattande

Cazzos
0

#8 Jaha okej Förvånad Jag är inte så påläst om Eurasier så jag visste inte, men bra att du sa det ändå Glad

jonte1
0

#9, förlåt. Ibland skriver jag med hela tangentbordet mitt i handenSkäms

Det var beskrivning på Samojeder. Jag vet inte om det har ramlat igenom på Eurasier. Du kan mkt väl ha helt rätt.

Cazzos
0

#10 Äsch då, inget du behöver ursäkta dig för! Glad

http://www.eurasierklubben.se/index.php?option=com_content&view=article&id=50:om-rasen&catid=25:aboute-the-eurasier&Itemid=74

"Eurasier har ingen utpräglad jaktinstinkt.
Den är ingen vakthund men är en utmärkt varnare
då den är mycket uppmärksam utan att vara skällig.
Eurasier har mycket lätt för att lära men den är inte någon brukshund." Flört

GabbiS87
0

Själv har jag en eurasiervalp i lägenhet och visst, hon talar om när hon hör nånting utanför dörren men hon skäller inte hysteriskt utan 1-2 låga, mörka skall och sen är det bra! Alla hundar har ju olika röster men jag måste säga att jag gillar eurasierskall, det låter lugnt på någe vis.

När det ringer på dörren skäller hon däremot ingenting och när man släpper in gästerna är hon knäpptyst! :)

Det här är min första egna hund, mina föräldrar har hund och många vänner till familjen har hund så jag är inte direkt nybörjare men eurasier har hittills varit en perfekt förstagångshund för mig! Jag har många gånger förvånats över vilken lugn och snäll valp jag har och hur lätt det är att lära henne saker!

Lycka till med ditt rasval :)

Em_
0

Mittelspitz (tysk spets) är väldigt lik japansk spets till uteseendet men finns i många färger.

Min mittel gillar inte långa mysstunder och ligger aldrig mer än fem minuter i sängen, han tycker det är för varmt. Ett par andra samojed/spetsägare jag har pratat med upplever samma sak. Det blir ju mycket gos ändå, men inte långa stunder i sträck. Kanske är bra att vara beredd på om du väljer en ras med tjock päls :)

GabbiS87
0

#13 Jag tror som du att den här typen av raser inte direkt är hundar som gillar att ligga i sängen/soffan, det blir för varmt för dem. Under sängen däremot, grym sovplats! Flört

lukasfelix
0

Har en finsk lapphund och han sover ofta i sängen och soffan och kommer gärna och gosar ;)

GabbiS87
0

#15 Ja självklart kan man inte dra alla över en kam men generellt är det kanske inga sänghundar! Min hund får inte ens vara i varken sängen eller soffan men det är ju självvalt, hon ligger helst framför balkongdörren där det drar rätt mkt Flört

drika
0

Vad blev det för vovve nu då:)?

Hälsningar

Fredrika

Ruzicka
4

Oj, vad kul att du frågade! Vi läste massamycket under en lång tid om aktivering, hundsporter och raser, och har nu landat i vårt beslut. Vi skaffar faktiskt ingen spets, utan det blir en Welsh Corgi Cardigan. Glad Det blev i slutändan lite annorlunda kriterier än de jag skrev i trådstarten, och corgin kommer nog passa oss perfekt. ^^ Planerna är att träna och tävla framförallt lydnad, men också lite rallylydnad med lillkillen. Kanske vågar vi oss på att testa lite agility också, men det får vi se.

Tack för all hjälp jag fick av er! Även om det inte blev en spets så gav det mig mycket att diskutera raser med er. Kyss

En av dessa killar blir det som flyttar in hos oss mellan jul och nyår.

Vattnadal
0

Älskar den rosa prickiga nosen på den vänstra!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

drika
0

jättesöta:) Grattis:D

Hälsningar

Fredrika

Ruzicka
0

#19 Ja, visst är det charmigt med prickarna? De kommer däremot försvinna med tiden, och han kommer få en helt svart nos.

#20 Tack!

Uppfödaren har nu bestämt sig, och det blir den högra valpen som blir vår. Skrattande

Vattnadal
0

#21 Jo, jag har en husky med svart nos, som hade alldeles rosa med svarta prickar från början. Fast det är sött, så länge det varar!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter