Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: raser
Läst 3286 ggr
BusBella
0

Finsk lapphund

Jag ska nästan säkert skaffa en Finsk lapphund när vi har sålt vårat hus. Läser allt jag kommer över men skulle vela få ännu mer information av er. Hur upplever ni rasen? Hur mycket motion krävs? Och allt annat ni kan komma på som kan vara bra att veta. Vill ha massa tips och råd!

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

SaraC
0

Det finns flera lapphundsägare här på forumet så jag hoppas att någon av dem hittar denna tråd! Till dess tipsar jag om några äldre trådar om rasen:

Finsk lapphund erfarenheter

Uppfödare finsk lapphund!

Finsk lapphund som förstahund?

Om du klickar "Sök på sajten" och sedan söker på finsk lapphund hittar du fler äldre trådar Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lukasfelix
0

Tycker det är en lugn, vänlig och alert ras. Vet inte riktigt hur mycket aktivering de kräver, jag har aldrig prövat att minska mängden aktivering och se hur lite jag kan ge innan de blir odrägliga ;)….Vi är ute i skogen ett par timmar nästan varje dag och så tränar vi lydnad/agility ett par gånger i veckan. Kör nåt klickerpass dagligen, ibland flera gånger om dagen. Utöver de vanliga promenaderna.

Emlielki
0

Min finne är en ganska nervös hund, men det är främst för att han som halvgammal valp blev ganska brutalt attackerad av en enorm schäfer hane. Men innan dess, när han var i valpåldern var han en busig, men vänlig hund som älskade allt och alla.

Han är otroligt lyhörd och uppmärksam på vart jag är och söker ofta ögonkontakt. Men han är gärna ensam också, kan gå undan och ligga och mysa med sig själv i något annat rum.

Utomhus är han foglig i koppel men tyvärr anser han sig vara en vildhund när han släpps lös (vilket han inte blir, men ibland lyckas han)
Och pga attacken när han var valp så skäller han på andra hundar, och på senaste tiden även barn (mina syskonbarns "fel"). Och då blir han okontaktbar, dock inte agressiv, utan bara vakt-skäller.

Han funkar med alla hundar, om ägaren vågar låta sin hund hälsa efter att min finne skällt på dem. Haha. Blir det bråk är han undergiven och lägger sig.

Aktiveringsmässigt är han ganska enkel. Visst kan han bli lite understimulerad, men det visas mest genom att han kan börja "gråta", men då brukar han nöja sig med lite hjärngympa utöver sina dagliga promenader, vilket är 3x20min (kan tyvärr inte ge honom mer just nu av olika anledningar)

Så min slutsats är att han är en lätt hund att hantera men lär han sig dåliga saker är det svårt att få bort det (skällandet på andra hundar och vildhundsbeteendet) Så man bör ha tid och ork att lägga ner på hunden i alla lägen.
Detta är en ras som är relativt självgående men som behöver en fast hand.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

BusBella
0

Tack för era svar!

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Poison-heart
0

Jag upplever min lapphundstik som aktiv. Hon var definitivt den aktivaste i sin kull så självklart varierar det. Hon är med mig i stallet hela tiden både när jag rider och gör andra sysslor och då springer hon runt väldigt mycket. Nu är ju hon van vid att få springa fritt runt mig och hästarna flera timmar om dagen plus övriga promenader. Men inomhus är hon lugn som en filbunke. Aldrig hetsig eller gnällig. Jag tränar lite lydnad, agility, spår och tricks också. Jag tycker hon är väldigt lätt att ha och göra med. :) många som kommenterat att hon är en mycket trevlig hund och det är hon verkligen!! Bästa rasen :D