Annons:
Etikettmedlemmarnas-raser
Läst 6446 ggr
SaraC
2012-11-19, 18:40

Podengo portugues [Medlemmarnas raser]

Jamie+Engla berättar om podengo portugues liso/pequeno, en ras hon äger två hundar av!

Foto: Jamie+Engla

Vad har du för ras och vad fick dig att välja rasen?

Det var så att jag hade importerat en mops från Ungern och min syster tjatade sig till en hund, men hon visste inte vilken ras. Men så på en utställning så såg hon en med tre-fyra podengos, en sån ville hon ha. Mamma och hennes kompis var iväg och kollade på en kull med tre valpar, 1 hane och 2 tikar. Ja, tik skulle det ju vara men det skulle vara den bästa. När valparna var 6 1/2 vecka så sa uppfödaren att den gulbrokiga var bäst av tikarna. Vi fick hem lilla Engla och min syster Jade var glad, men efter en månad orkade hon inte att gå ut med valpen mer. (Det var ju tråkigt, och alla har sett henne nu så de var inget roligt)
Jag tog över Engla för har man redan två mopsar att gå ut med gör det inget med en liten podengo ju, och den kanske man kan ställa ut också?

Hur skulle du vilja beskriva din ras?

En pigg och lättlärd hund som kan göra precis vad du vill, oavsett livsstil!

Hur skulle du vilja beskriva din hund?

(Vi tar Engla som exempel)
SE UCH, NO UCH, DK UCH, NORD UCH, KBHV-09, INT UCH Faidros Santa Clara-A-Velha "Engla" är helt underbar! Hemma är det hon som bestämmer och är gärna hos mamma (mig) för att mysa eller bara för att följa med på toa. Efter en mils springande har hon inte ens tungan ute och andas tungt, utan det är: vad ska vi göra nu då? Glad

Finns det för- och nackdelar med rasen?

Fördelen är att podengon är en frisk hund, många olika raser kan ha hudsjukdomar, ögonproblem, höftproblem med mera, men det har inte podengo! Podengo är också mycket lättlärd, och uppfattar mycket snabbt. Den sägs också vara allergivändlig precis som pudel, så podengo kan bo var som helst Glad

Nackdelar är att precis som vinthundar "stänger" dem av hörseln när dem springer efter något eller är väldigt fokuserade. Det är inte lönt att kalla på den när den väl börjat så låt den springa iväg, den kommer tillbaka när den är färdig.

Hur aktiverar du din hund?

Jag ställer ut på hundutställningar och hemma hos mormor och morfar bygger vi upp en agilitybana för skojs skull, och tävlar mot mina kusiner med deras hundar, haha Glad Men utställningar är det som både jag och mina hundar brinner för Glad

Vem passar som ägare till din ras?

Alla, podengo anpassar sig snabbt. Men att ha en fast hand och vara flockledare är mycket viktigt hos en ras som är van vid att leva i grupp. Perfekt familjehund som är liten men robust, bra till agility, lydnad, spår, jakt, hundkapplöpning, utställning eller ja, allt..

Med vänlig hälsning, Jamie på kennel Fashion Star, ägare av två Podengo Portugues Liso Pequeno Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Jamie+Engla
2012-11-20, 19:28

Mina fina podengos ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Spanaren
2012-11-21, 12:05

Kul att få med sin hund i en artikel och jag vet också hur kul det är med kommentarer. Så jag har sett på din fina hund #0

Tack för titten/kram

Jamie+Engla
2012-11-21, 22:12

:)

SaraC
2012-11-26, 11:31

Jättekul att läsa Glad

Hur är det med jaktinstinkten?

Jamie+Engla
2012-11-26, 19:56

Mycket stark hos mina och dem andra jag träffat hos Englas uppfödare.. Dock så dödar dem inte oftast, dem vill jaga och fånga. (Inte Engla när de gäller möss… Dem dör) Men mycket stark :) jobbar bättre i grupp..

SaraC
2012-11-28, 14:09

#5 Okej, ja det är väl lite typiskt hundtypen. Är de svåra med inkallning och att ha lösa också?

Annons:
Jamie+Engla
2012-11-28, 19:47

Det beror, (som på allt annat) om hur man fostrar hunden från början.

SaraC
2012-11-29, 12:05

Jovisst är det så Glad Men vissa raser kan ju generellt sett vara svårare än andra på grund av jaktinstinkt till exempel.

Upp till toppen
Annons: