Prova drag?
Skulle vilja testa drag med min husky/collie blandning. Vet dock inte hur jag ska börja och gå till väga. Finns det kurser man kan gå?
MVH Erika :)
*tass*

Var bor du?
Vi håller en del kurser och privatträningar på Draghundcenter, som ligger i Söderhamn.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bor mellan Gävle och uppsala. Så det blir lite långt, också är min jycke åksjuk också. Men finns det någon hemsida att kika på?

Vi finns på draghundcenter.se och sen har vi kennelsidan nattfrostens.se
Maken skrev en artikel om hur du kan börja, finns påp kennelhemsidan och inne på hundar.ifokus med.
Vi bor 6 mil norr om Gävle, och om du är intresserad av en kurs, en heldag, kanske en helg, är det bara att du hör av dig.
MVH Elin

#4 Super! Ska läsa lite och fundera. Måste få vovvan röntgad också innan jag vågar testa.

Vad är bäst att köra med när man bara har en hund? Funderar på en tre eller fyrhjulig sparkcykel. Vad fungerar bäst?

Var bor du, vi känner flera däremellan som säkert kan hjälpa till, om 6 mil norr om Gävle är för långt.
Börja med en vanlig cykel, det är enklast, om du har en vill säga. Annars är kickbike bra, om man har bara en hund.
MVH Elin

Tack, men tror faktsikt inte att vi har behov av hjälp. Tog på henne den vanliga promenadselen idag och spände för cykeln med ett vanligt koppel för att testa.
Hon fattade nästan direkt vad som var meningen, dock drog hon snett så vi slutade på en gång för att inte skada någon av oss.
Skulle känna mig mer säker med någon form av sparkcykel då jag har lite dålig balans och gärna vill vara nära marken. Ska kika om jag inte kan få tag i någon trehjulig sak.
Så, nomesele ska införhandlas. Men vilken draglina ska jag ha för cykel/sparkcykel? 3 meter känns nästan för långt?

Jag kör med denna lina när jag cyklar, den är även lämplig när man åker skidor bakom hunden. Den är drygt 2,5 m lång när hunden drar. Det är den längd som används på tävlingar med hunden framför skidor eller cykel, dvs den "lagliga".
Kickbike är en riktigt bra sparkcykel, 2-hjulig. Om du letar lite, kan en 3-hjulig "pensionärscykel" gå att hitta för 500-1500 kr på blocket, beroende på skick.
MVH Elin

Okej, tycker 3 meter låter långt men det kanske är säkraste längden, då hinner man stanna om hon skulle få för sig det.

Precis, det finns en anledning till den regeln.
Sen är den linan max 3 m när den är så utrdragen det går. Reglerna säger nog 2,5-3,5 tror jag.
MVH Elin

Misstänkte nästan det. Lär man in kommandona innan man börjar eller kommer det eftersom? Höger och stanna kan hon (när hon vill) från cyklingen dock har hon en dum ovana att stanna mitt i cykelturen för att kissa vilket leder till att jag åker i back. Hoppas hon inte får för sig det när hon drar.

Vi tränar kommandon på koppelprommisar od, höger, vänster, sakta, stanna, "då kör vi", Helt om, passera od. Sen när man kör, fortsätter man att använda dem.
Vi har några som tycker att cykla inte är lika allvarligt som att dra släde/vagn/ATV. De stannar gärna och kissar här och där. Dels ser man på dem när de börjar fundera på det, och ibland kan ett "ja ja ja" kommano få fart på dem, andra gånger stannar de.
Börja om träningen när du har en riktig nomesele eller i alla fall en som du kan cykla med utan skador, en med Y-front som sitter rätt mot bröstben och hals.
Sen ser du till att ha någon som hare, dvs en som cyklar före er. Det kommer att ge mer jakt och en dragvilligare hund. Jobba på kommandon, kör så kort så att ni slutar när det fortfarande är roligt.
Tänk på att det inte får vara för varmt. De av hundarna som drar när vi cyklar, får aldrig ens ta på sig en dragsele om det inte är kallare än 15 grader, helst 12 eller mindre.
MVH Elin
# 13 Varför går det inte med typ Hurtta sele? Vi köpte en sådan till Sokko i lördags.
Bara snön kommer så blir det spark som han ska få dra. Men kan man redan nu börja träna med något som han kan dra? Typ någon liten sak eller så?
Bra och vettiga tips efterlyses /kram

#14 Hurtta gör många typer av sele. Är det en med Y-front så kan man använda dentillsammans med expanderlinba om hunden springer före (vcanicross) eller om man tex cyklar och trampar på bra själv.
Ska hunden dra något bör man ha en riktig måttanpassad dragsele. Detta för att belastningen ska komma rätt. Belatsar hunden fel kan den få förslitningsskador od.
Dra kätting, en trasmatta, vattendunk ed kan man göra för att lära hunden att dra. Även då bör man ha en riktig dragsele.
Finns intresse och man inte har för långt att åka, ska vi ha en liten dragkurs på Draghundcenter (Söderhamn) nu på söndag. Går fortfarande fint att anmäla sig. 
MVH Elin
# 15 Elin … tack för svar och bra tips 
Ska bara lära Sokko att dra för husbehov. Som du visste så bor jag för långt för att komma till detta dragcenter med det finns säkert många andra som kanske åker dig?!?! /kram
Ps Jepp det är en sådan sele som vi har.
Här är länken: http://www.vipdog.se/hurtta-y-sele/1018-0
/kram

Y-sele använder jag vid promenader, spårning och cykling (om det är en hund som inte jobbar för fullt) och skulle kunna tänka mig vid skidåknig med hund som bara mysdrar.
Valpar får ha Y-sele och uppmuntras att lägga tyngd i den på promenader. Sitter kopplet i halsbandet så ska det dock gås med slakt koppel.
Använder du selen så, så fungerar det fint. Börjar du dra pulka, kätting, däck eller något annat, bör du skaffa en riktig nomesele eller kombisele.
Lycka till, och fråga gärna om du får problem.
MVH Elin
#18 Vad säger du *ler* … hade jag kunnat börja tididare med en y-sele och då för valp. Ja, ja, nu har Sokko rätta åldern inne i alla fall (1,5 år).
Elin tack för mycket braiga tips som är guld värda … tack/kram
Däremot en sak att tänka på när man drar med annat än ett dragsele är att dragpunkten blir fel på hunden, dvs den ligger långt upp på kroppen då. Personligen skulle det aldrig falla mig i att dra med Y-sele, promenadsele, spårsele pga risken med för stora påfrestningar på hunden.