Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 3972 ggr
Vargafrost
0

Islänning

Jag har nu fastnat för isländsk fårhund, och är såpass duktig att jag via SKK har hittat till den svenska rassidan. Men mycket mer än så finns ju inte, vad jag kan hitta, ganska lite fakta för en sådan ras kan jag tycka. Eller så är det jag som bara vill ha mer hela tiden. Men det finns säkert något gömställe för all information. :)

Är det någon av er som har kunskap (och gärna erfarenhet) av islänningen? Någon som rent av har en?
Än så länge är det ju en tid kvar innan valp blir aktuellt, men det skadar ju inte att förbereda sig och etablera kontakt med personer som kan/har rasen. :)

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Alex
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul att du fastnat för islänningen! Det är en glad och livlig hund, som vill med på allt. Och då menar jag allt. Den vill följa dig överallt, gärna in på toaletten också om den får. Flört Så man får räkna med en hund som tassar efter en så fort man förflyttar sig i hemmet, något som vissa personer tycker är jobbigt och andra älskar. Sen är det ju en hund som har lätt till skall, även om det självklart till viss del går att träna bort. Men man ska inte räkna med att få bort det helt, utan man ska nog räkna med att hunden kommer skälla när den blir glad/upphetsad, om den ser något konstigt eller bara släpps ut och vill tala om för omgivningen att den är där. Jag ser det som bättre att träna på att kunna avbryta skallet, än att försöka träna hunden till att inte skälla alls.

Sen fäller de ju en del, päls som väldigt gärna fastnar på kläder. Men den är ju ändå lite längre och mjuk, så den lägger sig utan på (inte som korthåriga hundar, vars päls kan sticka igenom tyget) så det är ändå rätt lätt att borsta bort.

Annars är mitt tips att kontakta några olika uppfödare för att få lite tydligare bild av rasen, och framför allt åka och hälsa på så du får träffa flera individer av rasen på riktigt! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vargafrost
0

Kul att få lite respons! Glad

Att den gärna hänger med och följer efter har jag fått en liten hint om, och det tycker jag bara är mysigt egentligen. Skallet har även nuvarande hunden lätt till, speciellt när hon vill ha uppmärksamhet eller är allmänt glad, så det är inte heller några problem egentligen. Gäller ju bara att träna det till kontrollerade skall så att den inte står och skäller ut i tomma intet, men det har jag heller inte fått uppfattningen om att den gör?
Päls hit och dit är något jag tycker att man som hundägare får räkna med. Speciellt om man har planer på en välpälsad fyrbening. Glad

Det där med uppfödare är väl kruxet just nu. Det finns ju inte alltför många i Sverige. Däremot har jag planer på att dra på Hundmässan nästa helg, ska vara 30-talet islänningar där på lördagen. Dumt att inte passa på då kan jag ju känna. Tungan ute

Vilken snygging förresten! Kyss

Vänliga hälsningar

Alex
0

Fast en del finns ju allt! Och mailkontakt fungerar ju till en början om man inte har möjlighet att åka och hälsa på direkt. Sen tycker ju jag personligen att man ska hälsa på uppfödare innan man bokar någon valp, för att få en personlig uppfattning om denne, då det kan vara bra att ha någon slags kontakt hela hundens liv. Är det Stockholmsområdet du bor i?

Ja, han är riktigt snygg! Äkta islänning dessutom, importerad från Island. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vargafrost
0

Jo, men dom flesta ligger en bra bit bort. Men självklart är mailkontakt en start, så är det ju alltid. Man får ju en första uppfattning där med. Glad
Och självklart vill jag hälsa på uppfödaren innan, är ju bra att träffa hundarna på hemmaplan också. Och känna så att allt känns rätt sinsemellan.
Yes, Stockholmsområdet stämmer. Dessvärre utan körkort än så länge.

Åh, det är inte illa, det! Flört

Vänliga hälsningar

IdaT
0

#4 Men jag har… Du och jag får dra ut på roadtrip och hälsa på olika uppfödare. Skrattande

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Vargafrost
0

#5 Haha, det låter ju inte helt fel. Som jag nämnde för dig så kan det ju vara bra att ha någon annan hundkunnig med sig också. Glad

Vänliga hälsningar

[maalinhol]
1

Har själv aldrig ägt en islänning men kan dela med mig av det jag vet om dom efter att ha träffat två stycket väldigt mycket under ca 10 år och tycker om islänningarna väldigt mycket. Glad

De två som jag har järt känna under åren har båda varit väldigt snälla och alltid glada! De har funkat väldigt bra ihop med alltifrån små barn till äldre personer och har älskat alla personer som de träffat för första gången. De har alltså inga problem med främlingar. Nackdelen med det är väl att de inte passar alls som vakt hundar om det nu är det man är intresserad av. De som äger dessa hundar (de hade bara en av dem då eftersom den andra blivit gammal och tyvärr gått bort) fick en gång inbrott och blev av med massor av saker och hunden spran nog bara runt och pussade på dom och viftade på svansen som hon alltid brukar göra. Men islänningar är ju heller inte framavlade till att vara vakthundar. Flört

Båda hundarna har varit väldigt kelsjuka och har gärna följt med överallt så de brukar följa efter om man går in i något annat rum. En av hundarna har även väldigt mycket energi och älskar att busa och leka, så man kan inte tro att den hunden är så gammal som den är (vet inte exakt hur gammal hon är men hon har varit med ett bra tag nu) utan man kan faktiskt tro att hon fortfarande är en ung hund.

Sen som #1 sa så tappar de ganska mycket hår så det är något man får tåla.

Tyvärr finns det ett problem med tiken som de har just nu, men den dom hade innan var inte alls så. Hon jagar väldigt ofta bilar, även fast det har blivit bättre med åren och hon ibland inte bryr sig alls om det kommer en bil. Hon har även stora problem med om någon lämnar huset även fast det finns fullt med folk kvar i huset. Hon kan då bli ganska hysterisk och börja skälla väldigt mycket. Jag skulle gissa på att det är eftersom hon hela tiden vill hålla ihop flocken.

Vill inte avskräcka dig från att köpa en islänning eftersom dom är helt underbara (enligt mig själv). Jag tror helt enkelt att det är ett individ problem och något som hon kanske har ärvt från sina föräldrar eftersom hon alltid varit så. Deras andra islänning var verkligen motsatsen till det här och var alltid lugn och snäll och gick jätte bra att ha lös på gården. Andra islänningar som jag har träffat korta stunder har inte heller haft dom här problemen. Glad

Vargafrost
0

#7 Tack för informationen! Skrattande
Tycker det är kul att höra både positivt och negativt, i den mån det finns, om den ras man är intresserad av.

När jag ändå var på hundmässan passade jag på att springa förbi rasmontern, och fick ett riktigt trevligt bemötande där, och fick passa på att hälsa på en islänning, om än en väldigt trött kille som helst ville sova, och jag förstår honom i det där vimlet. Tungan ute
Hur som helst så fick jag en väldigt bra bild av rasen även därifrån, att jag dessutom bor i lägenhet var ingenting som var "big no no" för rasen, utan vanesak för hunden ifråga.

Har i dagsläget en blandistik (75% dobermann, 25% flatcoated retriever) på 9½, där är det ganska mycket vakt och tar gärna till skallet (lek, vakt, frustration…). Så det vore egentligen lite skönt att ha en med mindre vakt, men skallet i sig är ju även det en träningssak, vilket dom var noga med att ta upp i montern.

Så, på något vis känns det ändå som att jag har hittat rätt i vimlet. Gäller ju bara att hitta någon uppfödare man klickar med också. Glad

Vänliga hälsningar

[maalinhol]
0

Kul att du känner att du har hittat rätt, Glad Lycka till med allt Skrattande

saxxy
2

Jag har precis skaffat en islänning, han är 3månader nu.
Här är en sida som jag kan tips dig om alla kennlar Glad
http://islandshunden.se/Uppfoedarlista.htm

//Sanna Sohlman

Missel
0

Jag har en Isländsk Fårhund. Får läsa tråden mer efter jul.

Vargafrost
0

#10 Åh herregud vad söt! Vad har han fått för namn? Glad
Den sidan har jag hittat och snokat runt på en del, men hittar inte många uppfödare som aktivt uppdaterar sina hemsidor, tyvärr. Varifrån kommer din kille?

#11 Väntar spänt, känner mig som en tvättsvamp just nu.

Vänliga hälsningar

saxxy
0

Han heter Charlie :)
Uppfödaren bor i norrköping, i åby. Var jätte trevlig tjej som informera och gav oss massor av saker med när vi kom dit och skulle hämta lill killen. Fick träffa mamman och pappan osv.

//Sanna Sohlman

Vargafrost
0

#13 Fint, lite udda med sådana namn på islänningar. Glad
Nu har jag suttit och snokat runt på hennes hemsida också, känns bra att ha några olika att kika på. Och att ha andras uppfattning att gå på också, inte bara utifrån en hemsida som grund.

Vänliga hälsningar

saxxy
0

Ja, han heter Vinur som kennel namn men vi tyckte inte att det passade på honom när han bytte färg. har var näst intill svart förut.
Sedan hade vi massor av namn förslag men vi fastnade för charlie från ingen stans Glad
Bra bra, om du undrar något mer så är det ju bara och fråga!

//Sanna Sohlman

Vargafrost
0

#15 Ah, det förklarar saken. Så länge det funkar för en själv och hunden, så är det ju mer eller mindre oviktigt vad det är för namn. Glad
Super, kan hända att jag spammar dig lite sen. Tungan ute

Vänliga hälsningar

saxxy
0

Ja, jo precis! Det är bara skriva på du, kul och svara på frågor eller vad det nu kan vara. Glad

//Sanna Sohlman

Missel
0

Min pojk heter Ganti.

Vargafrost
0

För att peta upp tråden så smått, så har jag tingat en tik nu, som kommer hämtas hem den första maj.
Nu till den knepiga frågan; vad har en 8 veckor gammal islänning för halsmått, på ett ungefär?

Vänliga hälsningar

Missel
1

Kan se om jag hittar det jag hade till min. Jag hade ett ställbar läderhalsband.

Vargafrost
0

Jag har tänkt mig ett ställbart, som någon form av "växa i"-halsband. Just nu lutar det väl åt nylon halvstryp. Har fått ta över ett vanligt läderhalsband av en vän, men får se om det passar.

Vänliga hälsningar

saxxy
0

Hur har det gått med din islänning? :)

//Sanna Sohlman

Vargafrost
1

#22 Det går superbra! Hon har en egen bildtråd här på Spetsar och Urhundar (Gerpla - Isländsk Fårhund), om än något ouppdaterad. Skrivs även en del på bloggen som finns i signaturen.

Vi håller på att träna LK1 "för fullt", spåret ligger lite off just nu men det ska vi ta upp igen. Agilityn kommer vi ha en paus från i vinter. I övrigt kämpar vi med hundmöten då hon är en av dessa intensiva islänningar, som går in i en röd zon i hundmöten. Men det går framåt, även om man kanske inte alltid ser det själv. Kyss

Så, en något nyare bild drar vi med här! Flört

Vänliga hälsningar

saxxy
0

Så härligt!, och riktigt fin tjej!:) våran är ju 1år nu och har tränar lite WP med han men blir lite mer drag nu när de blir snö sen! Har även testat på vallkurs med han, och han var riktigt het! Underbart kul att de deras riktiga instinkter! Om du är inne mycket på facebook kan du ju gilla SIFK, massa bilder på andra islänningar!

//Sanna Sohlman

Vargafrost
0

Åh, tack! Skrattande
Oj, tiden går fort! Släng gärna upp en bild på honom. Har du mätt honom någonting? Glad
Ååh, vad häftigt! Jag har tänkt göra vallanlagsbeskrivningen på tösen, funderar på om man ska gå någon kurs med folk som känner till rasen och deras vallning, eller om man ska låta hennes första möte med får vara under VAB:en… Åsikter? Tyst

Yes, där är jag inne och snurrar en del!
När jag ändå har dig på tråden, hehe.. Jag har märkt att hennes halsband har slitit en del på pälsen. Har du idéer på skonsamma halsband? Oskyldig

Vänliga hälsningar

saxxy
0

Vi testa ju på vallanLagsbeskrivning i Julita lite utanför Eskilstuna. Isfk anordnar det varje år så skulle rekomendera det :) då får man sen ett litet diplom och beskrivning. Vi tycker att de trasslar till sig med hansband så vi köpte ett sele men jag brukar ofta sätta på ett halsband iaf när jag ska träna han osv så man får mer kontakt. Kan lägga upp bild på Charlie i morgon, är just nu inne på mobilen :)

//Sanna Sohlman

saxxy
0

Bild finns annars på min profil :)

//Sanna Sohlman

Vargafrost
0

#26 Jo, det är den jag har tänkt dra på. Troligtvis nästa höst, beror lite på hur det ser ut med min planering i övrigt då. Har du tänkt ställa honom på rasspecialen nästa år? Det pratas ju om att den ska hållas i dina krokar. Glad

Halsband är inte alls roligt med långhårig hund, har jag upptäckt. Men hon är som Charlie när det gäller kontakten, och med tanke på alla hundmöten så föredrar jag halsband. Har nu gått tillbaka till ett fast valphalsband, så ska jag väl försöka klura ut något vettigt. Det är ju inte snyggt för fem öre nu. Tungan ute

Nämen, finkillen! Skrattande

Vänliga hälsningar

saxxy
1

Ja vi har ett mål att ställa ut han iafl en gång för han se vad han får för kritik då vi är intresserade att ha han som avelshanne. 
Det tyckte även uppfödaren att vi skulle göra också, hans pappa har kommit på en 3:e plats och är riktigt fin herre! :)
Men har inte kollat runt så mycket men får se hru de blir framöver.

Ja, håller med!
Man har ju bara lust att raka av allt hår vid halsen nästan men de skulle inte bli så omtyckt! Hehe,Charlie ser ut som ett riktigt lejon nu när han fått mer päls nu när det blir lite kallare..
Jag planerar på att köpa ett dressyrkoppel. För att kunna sätta det högst upp bakom öronen för att få yttligare kontakt, det är en sak jag rekomenderar! 
Jag har väldigt bra kontakt med han men min låtsasmamma är inte lika hundvan och de är en väldigt svår ras för just henne och de har uppstått lite tjaffs mellan oss för att hon inte lyssnar på min råd om hennes hållning med Charlie för han låter/beter sig som ett riktigt monster när hon tar han på promenaderna och bilar/hundar/cyklar osv kommer förbi.
Känns inte så trevligt att veta att han beter sig som ett monster när han är med henne och utmärkt när han är i mina händer :(

Här är en nyare bild på våran skrutt :)

//Sanna Sohlman

saxxy
1

En kille som är väldigt intresserad av vatten/vattenpölar :D

//Sanna Sohlman

Vargafrost
1

Det tycker jag låter som en bra plan! Jag funderar på om jag vågar ställa mitt monster på en valputställning i januari ~10 minuters promenad hemifrån. Just nu känns det som att det beror på hur hon beter sig med andra hundar när sista anmälningsdag närmar sig…
Vad har Charlie för föräldrar förresten? Glad

Haha, precis! Det hade varit otroligt skönt… Min skrutt har pälsat på sig… På rumpan! Men det kommer väl lite mer, och eftersom att hon förhoppningsvis passar på att byta päls så håller jag tummarna för att halsen ordnar sig en aning också.

Det är lite likadant här. Hon är ju extremt mammig mot mig, och lyssnar bra (utom i hundmöten, men det går ju bättre) - men om någon annan är ute med henne så är hon mer eller mindre ett monster.
Bilar bryr hon sig inte så mycket om, däremot bussar, lastbilar och traktorer. Och så små golfbilar, som hyresvärden envisas med att köra runt med i området. Vissa cyklar reagerar hon på ibland, men det gör jag också när dom dyker upp helt random för att dom vägrar använda ringklocka. Tungan ute

Åh, han är riktigt fin! Och Gerpla älskar också vattenpölar.. Och diken. Och bäckar… Allt som är vatten, helt enkelt. Skrattande
Ge gossen en puss från mig och Gerpla!

Vänliga hälsningar

saxxy
1

Va skönt att inte behöva åka flera mil för en utställning och ha de 10 min från sitt hem, men otur att de är lite problem med det henne :(
Sen när de handlar om utställning får man ju träna på det också.. Jag tyckte det var väldigt jobbigt med en valp, så jag struntade i valp utställnig. Även fast jag kanske började lite då iafl, bara nyttigt att kunna de!
Charlies föräldrar är Nóis Örk Depill och mamma Wadsteinas Wina _Viol.
Uppfödarens hemsida : http://www.yddetorp.se/27845827

_Roligt att hon också är galen i vatten! 
Vi var i sommras till stranden men han ville inte gå ut så att han kunde simma men därimot ville han stå där de är grunt och busa massor :D
Gladare hund kunde man inte se när han var vid vattnet!!

För någon dag sen hamnade jag på någon fakta sak på islänningar och de stod att jakt intresset inte alls var något för de, har du upplevt att Gerpla blir väldigt ''intresserad'' av fåglar, harar, rådjur osv ?
För när min kille ser en hare tillexempelt så stannar han och stelnar till i hela kroppen och sen om han jag inte skulle märka det så vill han utan tvekan springa och jaga det. Sen är han så gullig när han stelnar till så, då kan han ta upp ena tassen som en pointer liksom.

Alltid lika kul med bilder så lägger upp en på när han var 4 månader har jag för mig och en vän försökte träna han på att ställas upp.

//Sanna Sohlman

Vargafrost
1

Jo, precis. Tror att dom bara har inofficiella där, men det gör ju inte så mycket till en början.
Exakt. Vi har tränat ställandet en del, så nu känner jag väl att det är just hundmötesbiten vi behöver träna på. Men jag har ingen brådska egentligen. Glad
Ah, okej! Minns att jag var in och kikade lite på deras hemsida förut.

Vad härligt!
Gerpla tog sina första simtag när hon var 4 månader. Älskar alla typer av vatten; hav, sjöar, åar, bäckar eller pölar. Vad som helst, bara det är vatten. Tungan ute
Ska bli spännande att se henne nästa sommar när hon kan få simma ordentligt.

Det kan nog stämma att jakten inte är speciellt stor - däremot ska dom ju jaga bort rovdjur från fåren, och dom har bara rovfåglar på Island. Därför tänder dom till en del på just fåglar, vissa reagerar tydligen även på flygplan och helikoptrar.
Rådjur och harar stöter man ju inte på så ofta, så jag tror nästan mer på nyfikenhet tillsammans med vallinstinkten där. Glad

Åh, så otroligt söt!
Apropå vallinstinkt, bild från Gerplas första möte med får.

Vänliga hälsningar

saxxy
0

Okej :) Man har ju hundratals bilder men tråkigt att man bara kan lägga in från datan, går ju inte från mobilen. Har datorn kvar i skolan oftast :) Kan lägga upp bild på när vi gjorde vallanlagsbeskrivning. Eventuelt en video också!

//Sanna Sohlman

Vargafrost
0

Man samlar ju på sig en hel del! Märker dock att jag har blivit sämre på att få med kameran ut efter att hon fyllde 5 eller 6 månader.
Lägg gärna upp både bild och video, vore kul att se! Glad

Vänliga hälsningar

saxxy
1

Jag ska försöka så fort jag tar hem datan :)

//Sanna Sohlman