Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etiketthälsa
Läst 3411 ggr
SaraC
1

Ömma leder?

Vår farbror här hemma blir ju 14 år i vinter och är ännu glad och pigg. Men han har börjat bli så "trampig" inne. Helst nätter och tidig morgon. Han traskar fram och tillbaka. Först trodde vi att han börjat bli nödig oftare, men vi märkte att det inte spelade någon roll om vi tog ut honom när han började traska.

Nu läste jag detta om äldre hundar;

"En tendens till att sova mer under dagen, men sova mindre under natten. En del hundar kan gå runt i huset på natten på grund av ömma leder, senilitet eller till och med ensamhet."

Det låter ju som att det skulle kunna vara därför han trampar runt.

Tänkte att vi skulle börja med glukosamin och se om det kan hjälpa.

Något mer tips på vad man kan prova?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
0

Glukosamin brukar funka rätt bra, så testa det!

/Désirée

jonte1
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmmm. #0. Det började för ett par å sen när Gammelfar var närapå helt utslagen 2-dagar på raken. Låg ner. Gick nån km bara. Frisknade till. Sen gammelmor detsamma förra sommaren. Fästingar tror jag. Obs tror.

Nu har gammelfar lidigt nog med skabb och det har inte läkt imellan bak-tårna på han. Han sätter sig ner när han kliver om kring i maskinavverkad växtlighet och vassa buskstumpar när det hamnar imellan baktårna.

I början(ca 2 år sen) trodde DesK att det var höfterna men jag sa nej.

Gammelfar kan klockan ja. >6.00 utsläppt. Minst 45min prommis. 14.00-15.00 lika väl och sedan ikring 20.00 spelar han upp hela repetoaren.. Tramp.. Tramp.. Det går inte att jmf. Han lägger sig faktiskt efter prommis och mat, -å tuggpinne. Ett par minuter. Efter vi går upp på övervåningen och gammelmor följer efter så är han tyst till nästa morgon. *Om inte någon av döttrana får för sig att vittja köket sent(dom har eget hus). Det är bara att kliva upp igen.

Därmed inte någon som helst kommentarer angående gammelfarbror. Han kunde gärna få följa med gammelfar hängandes i manen. Lite ironiskt men kanske sant.

lukasfelix
0

Kanske börja ha ett tunnt Back on track-täcke på honom inomhus när han ligger stilla för att hålla muskler och leder varma. (och även om han är stilla i andra sammanhang)

SaraC
0

Tack för svar Glad

Nästa fredag ska vi ändå till veterinären av annan anledning, så ska höra där med då tänkte jag.

#3 Ja, just det, back on track finns ju också det hade jag glömt bort. Ska kolla upp det om det kan vara något!

Vattnadal
0

Vidar äter standardts led & brosk, laxolja, och sen får han metacam, för han får ont. Han blir sur på de andra hundarna om han ligger och vilar, vill inte leka med småtjejerna i hägnet. Men med metacam blir han snäll och leker.

Börjar han sura eller slutar leka, ökar jag medicndosen en gnutta bara.

Det finns ett program för hundar med artros som man kan köra. 3 steg ligger ute nu, helt gratis. Man registrerar sig, och sen kommer man åt det här.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

#5 Har faktiskt beställt standardts led & brosk + laxolja, ska hämta ut det senare idag. Beställt från Draghundcenter för första gången Skrattande

Ska testa det först få se vad som händer. Och få höra vad vet säger också.

Ska kolla in programmet, tack!

Vattnadal
0

#6 Jo, jag såg det! Hoppas det funkar lika bra på din lilla gubbe som på min stora.

MVH Elin

SaraC
0

Tack för paketet Elin! Glad

Vattnadal
0

Hoppas Eros gillar det. Kyss

De allra flesta gillar laxoljan, Vidar hatar dock sina piller, kör bara ner dem i halsen på honom, då det inte går på andra vis. Vittra står bredvid och vill oxå ha. Hon gillar dem. Jag brukar säga att honb får vänta till hon blir gammal och stel, sen ska hon oxå få. Flört

MVH Elin

SaraC
0

Han blev jätteglad när det var något gott i paketet och sprang iväg med tuggknuten och busade på en gång Skrattande Sen hade han den med sig in i sovrummet i natt och tuggade på.

Laxolja brukar vi ge och det är gott tycker han. Han äter ju redan Vetmedin och vätskedrivande och de tabletterna går så gott som alltid bra att bara mata i honom, så dessa ska nog också gå bra att få ner!

Haha, lilla Vittra då.. Typiskt retrievers! Fast det är väl lite typiskt hundar överlag i och för sig, det kompisarna får vill de gärna ha men är det deras eget är det inte alltid lika intressant.

Eros har alltid haft en biabädd med trasmattor i inne i sovrummet men har senaste halvåret mest bara sovit på vanliga golvmattan. I måndags drog jag ur trasmattorna ur hans bädd och la ut dem på golvet istället. De två första kvällarna sov han som en stock och inget trampande alls! De två senaste kvällarna har han trampat lite, men det är i alla fall en förbättring.

Vattnadal
0

Vad skönt att det går bättre. Det är jobbigt när man märker att något felas och man inte riktigt kan vara säker på vad det är.

MVH Elin

jonte1
1

#10 Bra. Annars,  -är du en badkruka? Följande behandling verkar oxå fungera(eller gensvaret på den). En solskenshistoria.

SaraC
0

#11 Ja, hoppas att det kan bli ännu bättre nu med tabletterna.

#12 Vad fint Glad

SaraC
1

Har skrivit ett inlägg inne på Hundar men skriver även här!

Började för en tid sedan ge min Standardts Led & Brosk. Det rekommenderas att man ger en liten dos till en början och sedan ökar på efter hand till den dos hunden ska ha.

I början gick det bra, sedan började vi med att ge laxolja för att förbättra upptaget och då började han spy en stund efter att han fått olja och tablett. (Skrev ett inlägg om det) Slutade då med laxoljan tillfälligt.

Men han spyr ändå! Inte lika "som på beställning" som det var med laxoljan utan oftast dagen efter (har testat att inte ge tablett vissa dagar).

Ska man testa något annat glukosaminpreparat eller vad ska man göra? Någon som varit med om liknande?

Vattnadal
0

Får han det på fastande mage eller tillsammans med maten?

Jag ger nästan alltid till Vidar sekunderna innnan, eller efter, frukosten. Har aldrig haft problem med vare sig olja eller tabletter.

MVH Elin

SaraC
0

Han har ju lite andra mattider. Han äter oftast en större portion på kvällen och sedan under hela dagen får han mindre mängder i kongen. Då får han tabletter och sen mat i kongen. Men vi kan testa ge honom tabletterna till kvällen när han oftast äter en större mängd på en gång.

Han har ju i drygt ett år nu ätit vetmedin och furix 2 gånger om dagen och de tabletterna har han inte reagerat på det här sättet med.

smurfan-13
0

Glukosamin kan just slå ut magen, så det kan mkt väl vara en reaktion på just det. Vissa preparat är mer skonsamma än andra, så det kan vara en ide att testa annat prep (cosequin är det jag hört oftast funkar bäst). Annars skulle jag kanske försöka att se till att han inte får det på fastande mage.

Praefatio
0

Vi säljer ett preparat på jobbet, tabletter med leversmak. Dessa tabletter är det enda ledpreparat som forskats på, som är medicinskt och kliniskt bevisat att de faktiskt hjälper mot ledproblem. Innehåller bland annat hyaluronsyra och just glukosamin. De är inte jättebilliga, månadskostnaden blir drygt 200 kr, men de fungerar som sagt, inte bara "har någon testat, hjälper de?"-fungerar utan "det är bevisat att de hjälper"-fungerar. Har dessutom många kunder som är enormt nöjda.

Detta är inte menat som ett säljtrick eller något, utan enbart som hjälp, så vill ni veta vad de heter och var man kan köpa dem så får ni fråga. :)

smurfan-13
0

#18 ja jag vill då veta m en gång. Är ganska så säker på att det finns studier på åtminstone 3 olika glukosaminpreparat (& det är ganska så många år sen jag kollade upp det, så nu kan det ju finnas fler).

Praefatio
0

Eva vet heter märket. Complete heter de mest kraftfulla tabletterna, de innehåller hyaluronsyra, glukosamin, kondroitinsulfat, omega-3 och vitaminer.

Vi har fått förklarat att de är de enda, om du känner till namnen på de andra tr så vill jag hemskt gärna veta! :)

smurfan-13
0

#18 cosequin tex http://www.nutramaxlabs.com/Vet/Research-References.aspx

sen tror jag att det var seraquin och aktiv hund oxå, men jag är osäker nu på rak arm då det var så länge sen jag kollade upp det (& inte har en hund som äter glukosamin idag). Cosequin var dock det enda som fungerade för min ena hund, de andra preppen vi testade gav inget resultat på honom.

Aldrig hört talas om det märke du nämnder. Länk?

SaraC
0

#17 Där ser man, vad bra att få veta att det inte är ovanligt. Han har som sagt tidigare fått det tillsammans med en mindre mängd mat. Igår testade vi ge honom på kvällen när han äter en rejälare portion. Återstår att se om det blir några kräkor idag.. Annars lutar det nog åt att jag testar det du nämner.

#20 Vill också gärna höra mer om det!

Praefatio
0

#21 Spännande, ska kika på det ikväll! Tack :)

Här är en länk.

SaraC
0

Nu har han fått med kvällsmaten i drygt ett vecka och inte spytt mer! Glad

Men tror ändå vi ska kika på Cosequin inför att den här burken tar slut, tycker tabletterna är så stora.

smurfan-13
0

#24 vad skönt att det går bra! Har tänkt på er. Har dock för mig att cosequins tabletter är ganska så stora med. Dock finns de även som kapslar som man kan öppna o strö på maten.

#23 den testade vi och det gav ingen effekt alls på vår Gimli.

SaraC
0

#25 Tack Glad Okej, jag får kolla upp det. Det går ju att få i honom den här storleken, man lär bara muta i dem vid rätt tidpunkt annars spottar han gärna ut dem igen så det vore smidigare med någon mindre. Kapslarna kan ju vara ett alternativ annars.

Vattnadal
0

Vidar får tabletterna, och får 4-5 om dagen, nerkörda i halsen. De är äckliga, tycker han. Annars finns det som pulver, vilket kan vara enklare att lura i dem om man ger det i maten tex.

Pulvret funkade på min Raksha, men inte alls på Vidar. Hon fick det med i sin hemlagade mat, och åt utan problem.

MVH Elin

SaraC
0

Här går de oftast ner av bara farten när vi kommer in från kvällspromenaden. Men ibland är han lite sur och spottar ut dem igen. Han tycker nog precis som Vidar att de är äckliga.

Vattnadal
0

Vittra däremot gillar dem. Hon är ruskigt avis på Vidar som får godispiller. Jag brukar tala om att hon får såna när hon blir gammal och stel, inte förr!

MVH Elin

SaraC
0

Haha typiskt hundar!