Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 3219 ggr
[Tilde]
0

Shiba inu

Jag skulle vilja få länkar till bra faktasidor (och uppfödare i Södra Sverige/Danmark vore också bra) om Shiba inu! :) Jag och sambon vill gärna skaffa hund inom en snar framtid (förhoppningsvis nästa år) och vi känner att Shiba inu vore något för oss.. Glad

Tacksam för all hjälp!

DesK
0

Rasen heter sedan ganska många år enbart Shiba, eftersom inu är det japanska ordet för hund. Jag har en Akita som i praktiken är en större variant av Shiba. Min Akita kommer från kennel Novens som numera enbart föder upp Shiba. Jag har bara gott att säga om dem. De är pålitliga, seriösa och ansvarsfulla! Glad

/Désirée

[Tilde]
0

#1 Det vet jag, har pluggat japanska ;) Har dock inte hört folk prata om den hundraset i Sverige, så visste inte att man bara sa Shiba… :) Okej, tack, ska kolla upp dem! Glad

DesK
0

Åh vad spännande! Glad Kolla vidare du och berätta gärna vad du hittar! Min personliga dröm är att få ha en Akita och en Shiba Glad

/Désirée

[Tilde]
1

#3 Det ska jag göra! :) Akita är riktigt fina hundar de med, så det låter som en förnuftig dröm, hah Flört

Fridaaaa
0

En kompis till mig har en Shiba :)
Goa hundar men ganska självständiga och behöver en del motion och träning. Men goa hundar ;D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

#5 Ja jag har läst mycket om dem och de ska tydligen vara väldigt självständiga, men extremt lojala till sin familj/"flock". :) Tycker det passar mig och Mads då vi nästan är likadana, hihi

jonte1
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm,, Säger Akitan. Jag är större än fantasier om rastandard. Det börjar vid 65cm i mankhöjd. Han min Sambo är ännu kraftigare.

Min husse har sagt direkt tvärnej till mindre hundar. Flera ggr.

Bifogar en bild.

Lycka till ;-)

[Tilde]
0

#7 Vad söt :D Min favoritras är egentligen Pomeranian, men de flesta killar tycker tydligen att såna raser är för "mesar", haha. Men en spetsras vill jag gärna ha! Som tur är tycker min sambo att Shiba är i godkänd storlek och den verkar ju ganska rätt för oss när man läser om rasen. Flört Ska kolla upp några olika uppfödare och se om man klickar med någon :)

Tack!

DesK
0

Ähum inget ont om Pommerenians, men inte är det en liten hundGlad

/Désirée

[Tilde]
0

#9 Storleksmässigt är de ju små, men med stora personligheter, hah :)

jonte1
1

#8, hoppas du läser mina inlägg med glimten i ögat och en nypa salt. Jag har träffat på en shiba hos vetrinären i vintras dom är för söta ja ;-)

[Tilde]
1

#11 Haha jadå :) Ja det är de verkligen! Tur att sambon tycker att de har en "ok" storlek, lol.

SaraC
0

Vet inte vad du redan kollat för sidor på nätet men till att börja med har du ju rasklubben. Där kan du också hitta uppfödare runt om i Sverige och även en i Danmark. För fler uppfödare i Danmark kolla danska rasklubben.

Och mycket, bra information finns på shibainfo.com. Kolla även deras länkar.

Lycka till!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Tilde]
0

#13 Tack så mycket! :) Hittade rasklubben igår kväll, men ska kolla upp de andra sidorna också!

jonte1
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14, kikade på din site och "fur hat".

Bifogar en bild på levande sådana. Ifrån hemma här.

Med glimten i ögat jaTungan ute.

[Tilde]
1

#15 Haha, ganska likt ju! Älskar verkligen hundens päls, den ser väldigt gosig ut :D

jonte1
3

#16 likt men något annat.

Ja, -jag gillar att gnabbas. Ge din sambo en spark därbak(ang storlek) imorgonTungan ute.