Västgötaspets som sällskapshund
Hej!
Funderar på att skaffa västgötaspets. Tycker ni att de passar bra som sällskapshund, om de får dagliga promenader och lite vardagslydnad, kanske lite agility ( på hemmanivå!)?
Hur krävande är de?
Hur är de med barn, katter och andra djur? Jaktinstinkt?
Jag funderar också på, eftersom de har ju korta ben och lång rygg, får de diskbråck lätt som tex taxar? Bör man undvika att låta dem gå i trappor och liknande?
Har ingen personlig erfarenhet av rasen, så svarar bara utefter vad jag lärt genom andra/läst.
Passar som sällskapshund (du behöver inte valla med den) så länge den får tillräckligt med övrig aktivering. Det är en arbetande ras som behöver ordentligt med motion, både av kropp och huvud. Passande aktiviteter är lydnad, spår- och sök, agility, freestyle och flyball. Ska vara en trevlig familjehund och tålig med barn. Det är ju en vallhund i grunden och ska inte ha någon uttalad jaktinstinkt. Det är en sund och frisk ras, utan kända rasbundna sjukdomar.
Läs gärna mer om rasen på rasklubbens hemsida om du inte redan gjort det, där finns mycket information! Specialklubben för Västgötaspets
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag har läst på om rasen, men jag vill veta vad folk har för erfarenheter och åsikter.