Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettdrag
Läst 1772 ggr
[RMSLiners]
2

Drag kommandon

Tänkte höra med er andra som aktivt kör drag vad ni använder för kommandon på er hund/ledarhund?

Själv har jag skolat in min på att starta på en viss melodi man visslar och försöker nu skola in henne mer ingående på Gi (höger) och Ha(vänster) men hon är lite vänsterdriven så Gi behöver mer repetition.

Vad använder ni för kommando på att få stop på hunden? Så många använder lite olika och har fått höra allt från stanna, Stop, Halt, Break and hook, Still mm.

Har ni satt in något kommando för att sakta ner, alltså bromsa farten utan att ekipaget stannar? 

Lite nyfiken på detta med kommandon då jag ser så många som använder olika.

Vattnadal
4

Jag kör på svenska, det faller sig naturligare så.

"Ja, Då kör vi" startar jag oftast med. Eggar på med "Jajajaja" eller ett "kom igen". "Höger" och "vänster", där man kan förstärka det med "väväväääänster" och "höhöhööööger".
Kan använda det kort, för att bara byta sida på vägen oxå, och i korsningar är det färdriktning.

"Stanna" använder jag, och bromsar samtidigt lite, samma med "saaaakta", då de ska byta till långsammare gångart.

Använer oxå "passera" om det är något på vägen, eller bredvid, som vi bara ska köra förbi.

"Ut på vägen" om någon får för sig att lämna spåret för att sniffa, jaga djur eller kissa.

Sen har jag "då vänder vi", där det ska göras en helomvändning. Föredrar att få styra den med ett raskt kommando direkt efter: "vänstervänster" eller "högerhöger" så att jag kan vända släden lättare efter terräng od. Vill ju gärna slå i ankaret vid såna vändningar ifall det blir lintrassel, och då ska det vara på rätt sida för att underlätta.

"Trassla ut" efter en hunds namn, betyder att de ska lyfta på benen som hamnat på fel sida om en lina. Kan bromsa till och göra slack på lina precis när jag säger det för att hjälpa till.

Det är de kommandon jag kommer på just nu. Använder alla i träning på promenader och vid såväl cykling, vagnkörning som släde.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter