Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettdrag
Läst 3841 ggr
gickan87
0

Drag- cykel, bromsar?

Håller på och kör in min tjej just nu framför cykeln, men sedan när hon kommit igång ordentligt kommer cykelns bromsar stoppa henne?

Hon kan kommandot stanna hyffsat bra men ibland slår hon dövörat till. Så frågan är om jag kan få stopp på henne med hjälp av cykelns bromsar?

MVH Erika :)

[RMSLiners]
0

Är risk för sladd beroende på underlaget och ha en hund som ligger på medan du bromsar nöter ut bromsarna fortare vilket för mig är onödigt. Jag skulle nöta "stanna" så det sitter.

Min kunde inte stanna i början men med draget lärde hon sig att när jag sa stanna så sakta hon ner för att sen stå still medan jag bromsade istället för att tvärnita.

gickan87
0

Okej, då får vi fortsätta nöta då :)

När hon är i halsband bredvid/framför (cyklar med flexi) cykeln så saktar hon ner bara hon hör bromsen/märker att jag skatar ner så hon borde lära sig fort :)

MVH Erika :)

Vattnadal
0

Jag cyklar mycket med mina hundar samt att de drar vagn och släde såklart.Glad

Jag tränar kommandon på promenader, så att de har ett startkommando, höger, vänster, sakta, stanna och öka tempot, samt passera (där de ska fortsätta förbi föremål, mötande ed). När dessa kommandon sitter på promenader, lägger man till dem vid cykling, men tänk på att det blir en nya situation, så backa lite i träningen, så att det inte blir för svårt.

Att cykla med hunden i halsband innebär större skaderisk för hunden. Detta då ett ryck har stor risk för whiplashskador på nacken. Cyklar du omkull ed, kan alltså hunden få problem.

Cyklar man för att hunden ska få röra sig snabbare och få mer motion, är det bästa att ha en sele på den. Vill du bygga muskler är det ännu bättre om du har en riktig nomesele och låter hunden springa före och dra cykeln.

Jag har en draglina med expander för att det inte ska bli obekväma ryck för mig elelr hunden. Den fäster jag i styrstången mitt fram på cykeln, och sen bak i hundens dragsele, sen kör vi.
Jag använder en vanlig cykel nu, men alldeles vanliga bromsar. Det stoppar, men om hunden vill jaga efter ett djur ed, så orkar han dra cykel med låsta däck. Träna alltså in kommandot stanna, och se till att det fungerar även i extrenma situationer.

Jag ska nog skaffa mig en kickbike eller paw trekker nästa sommar/höst. Det är en sparkcykel med bra fjädring och skivbromsar. Känns säkrare, då det är mindre risk för omkullcykling, och jag är närmare marken.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[RMSLiners]
0

Säger som Vattnadal, använd sele istället för halsband. 

Jag använder dragsele, lina och har sedan dragbälte runt min midja som hunden är fäst i och sen sitter jag på cykeln och hunden drar. Kör med en gammal MTB mest för att vi kör väldigt mycket terräng i skogen som jag skulle bahöva byta ut till en MTB Crosscountry, den har stötdämpare fram. Annars är en kickbike att föredra men jag gillar att kombinera mitt intresse för MTB och draget fast någon gång kommer nog en kickbike in hit också.

vallhund
0

Japp, sele är ett måste. Jag har haft en trehjulig sparkcyckel,helt perfekt, bromsar genom att ge kommandot stanna! Går det inte tillräckligt snabbt att stanna sätter jag ner en fot i backen.

Skulle aldrig dra med en hund som inte kan de mest grundläggande kommandon, typ sakta, stanna, vä o hö. O heeejja = ge järnet.

Harvisserligen ingen draghundsras, utan vallhundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Aremea]
1

Vallhundar kan de med!

Jag är nyss inkommen från en dryg halvmil på cykel, med tre BCs framför mig. Har sytt egna nomeselar till dem för att få bra passform, och kan utan problem köra tillsammans med sambon som kör polarspetsar.

Har styrning, stopp, framåt, sträck linan och vändkommando till mina när jag kör.