Spetshund förstahund?
Är så grymt kär i alla slags spetshundar men dem verkar alla vara så krävande i motion å gärna en hobby såsom spår å liknande , finns de inte undantag där de kan bli lugna motionshundar på vanliga promenader, gå hundkurser å va en allmän familjehund?
En liten spetshund? :)
Såsom?:)
Japansk spets, Clein spits, Mittelspitz, pomeranian :) Japansk spets är lite allergifri tror jag :)
upptäckte nyss Grosspitz , ska läsa på lite mer om dem :)
men Finsk lapphund då?
#4 Fråga en uppfödare om det är en bra förstahund :) Jag har 4 stycken spetsar, men dem är till jakt :)
Grosser spitz verkar inte finnas på skk.se …
mellan & minivarianten o pomerian finns dock .. :s
får googla järnet men känns ju inte kul om d finns ont om uppfödare.. den är i storlek jag vill ha iallafall. japansk spets var lite för liten
En Samojed kanske?
Har själv en finsk lapphund som första hund. Tror bara man är påläst och vet vad hunden behöver och kan ge den det så funkar det :) En hund mår också bäst av att få vara mer än en vad jag tolkar "familjehund", dvs med aktiviteter där den får jobba mentalt och få utlopp för sitt naturliga beteende. Spetsar är inget undantag :)
Jag brukar säga som så att vet man med sig att man vill ha en viss ras (som sägs vara jobbig) så ska man skaffa den och inte först skaffa en "lättare" (om det nu finns sådana) ras bara för att man ska få erfarenhet för att sedan kunna köpa hunden man verkligen vill ha. Det gäller bara att läsa på och sätta sig in i vad som behövs. Lycka till med valet av hund! :)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
En Eurasier kanske? 
Vi skaffa en samojed som första hund.
Har läst och frågat allt jag kommit på både innan och efter vi skaffade henne. Har även bra kontakt med vetrenären som jag rådfrågat många gånger
.
Alla spetsraser kräver inte lika mycket. Om du mest är ute efter familjehund, promenader, lite mentalaktivering och kanske lite trick/prova på någon hundsport så skulle Mittelspitz, Japansk Spets, Pomeranian passa dig bäst i mina ögon.
Finsk Lapphund, Eurasier och Samojed kräver lite mer än de jag nämnde först (även om det inte är så jättemycket mer). Men tex Samojeden är en draghund som jag tycker man bör dra med om man skaffar en.
Jag har en Japansk Spets och han var min första egna hund. Inga problem med en spets som förstagångshund. Man ska väl tänka på att en spets oftast är lite mer envis än tex en golder retriever. Och man får jobba lite extra för att både få resultat och motivera hunden. Men desto roligare när man får de bra resultaten i träningen.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Om en ras ar en bra forsta-hund beror pa hur mycket intresse och engagemang matte/husse har lagt ner pa att lara sig om just den rasen och hundar i ren allmanhet.
Jag hade en samojed som min forsta alldeles egna hund och det har aldrig vart problem for mig men jag hade ett stort intresse for samojeden och visste vad jag gav mig in pa.
Det finns flera spetsar och urhundar som passar som aktiva sallskapshundar, speciellt de mindre spetsarna typ volpino italiano, tyska spetsarna, pomeranian, japansk spets annars fungerar samojeder, finsk lapphund och eurasier som aktiva sallskapshundar man de kraver mer an de mindre spetsarna.
En annan hund som liknar en spets till utseende men ar inte en spets ar schipperke, speciellt de som fods med svans!
Medarbetare på matlust
Jag har två volpino italiano =) tycker dock inte att det är en bra nybörjar hund för någon som inte har någon hunderferenhet alls då vissa av dem kan vara ganska mycket på och behöver fast och konsekvent uppfostran.
Fast hur lätta de är att uppfostra beror ju inte bara på ras, utan också mycket på vilken rang hunden förds med. Min första volpino är nästan som en schäfer i temperamentet, extremt smart men var jätte jobbig första året då man verkligen fick kämpa med att bli hans ledare. Men nu jag hans förtroende och nu är han jätte trevlig, lugn, lojal, och lydig. Han kan en massa tricks och förstår hela meninger.
Min andra hund är sämre på trick och lydnad då han har fått mindre träning än min första hund. De är som om de skulle vara två olika hundraser. hund nr 1 (Kim) är jätte lojal, rymmer aldrig, aldrig nervös, jätte smart men är också ganska envis och bestämd och vill inte gosa. Han slickar på en och stryker sig mot en, men han vill inte ligga i ens famn och bara mysa. Men det är ju faktiskt få hundar som vill gosa nästan dygnet runt. Kim har en jätte stark personlighet, tycker han påminner om hachiko i A dogs story. Nu är han tre år, och med tiden kommer han nog bli en fantastisk hund =) Balto är drygt 1,5 år.
Hund nr2 balto är inte lika smart och lojal, men 100% snäll och vill alltid gosa. Dock är han översocial mot andra och verkar inte förstå när andra hundar är arga heller.. Han är av lägsta rangen och kan därför inte säga ifrån eller någonsin bli arg på en annan hund. Det är ofta hundar av lägsta rangen blir väldigt översociala mot andar hundar, Men hellre det är om han skulle vara rädd.
KIm behöver en bra hundvan familj medan balto är så snäll så om någon skämde bort honom helt och lät honom göra som han ville skulle han ändå aldrig kunna bli en problemhund. Tror han passar bäst för det flesta. Han tål otroligt mycket närkontakt.
Barn kan krama honom jätte hårt dra i honom och göra vad de vill utan att han går därifrån eller tar sig loss. Men det är ju alla gånger inte så bra, för han skulle ju kunna göra illa sig. Tycker inte man ska ha små hundar om man har små barn i familjen. För de gör lättare illa sig än stora hundar.
Nu till rasen allmänt. Volpinon är en vakthund från italien och har därför stark instinkt att skälla och vakta huset. Det är ganska svårt att träna bort, men om man verkligen kämpade med det skulle man nog kunna få bort det nästan helt.
Enligt vissa texter blir volpino hundar reserverade och misstänksamma om främmande kommer på besök. Men mina hundar älskar när vi får gäster, för det har vant sig ända sedan de var valpar att det är trevligt med gäster och besök. Samma sak om man vill att det inte ska skälla på stora hundar som många små hundar gör, det handlar bara om att låta de träffa stora hundar sen de var små valpar.
Pälsen är lättskött men de hårar väldigt mycket. Volpinon är oftast väldigt tillgiven mot sina ägare. Ofta väljer det ut en eller två favoriter som de kanske följer ännu mer. Den älskar att göra trick och jobba, både för att den vill springa och jobba och för att de älskar att göra sin ledare nöjd.
De är oftast lättlärda, min hund kim gillar agility men skulle säkert kunna användas till spårning också.
Som sagt är volpinon väldigt tillgiven sin ägare. Vissa raser, tex rerriers jag träffat är inte alls lika tillgivna sin ägare. Tycker endel av del de raserna är rätt överskattade. Själv gillar jag inte hyper aktiva hundar så mycket.
Volpinon ska kanske gå på promenad två h per dag eller mer. När de varit ute lägger de sig och sover eller tar det lugnt. Om man inte går ut med dem på en dag för att det regnar blir de ändå inte hispiga.
Men om man ska hundar till en barnfamilj tycker jag japansk sperts är bättre, den är ju större och lite hållabarare. Raserna är ganska lika, men tror volpinon är lite tuffare och "vildare". Den är mer urhund också, då volpinon är en 8000 år gammal ras medan japansk spets är en nyare ras. Volpinon är närmare släkt med tyska spetsar.
Det är också stor skillnad på om du har en tik eller hane. ( Gäller alla raser)Mina hundar är hanar och nackdelen med det är att de blir jätte upphetsade och börjar dra om en löp tik går förbi eller nyss har gått förbi och så finns risken med alla hanhundar att 80% av deras promenad går ut på att bara kissa och lukta överallt. Om man har en tik lyssanr de mer på en när man är ute. Det sämre med tikar är dock att det ofta är skyggare mot andra hundar och slutar tidigare leka. De är ofta mindre lekfulla när de blir äldre än hanhundar.
Tror förresten nästan att små hanhundar kissar ännu mer när de är ute en vad stora hanhundar gör.