Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etiketthälsa
Läst 5833 ggr
majlis
0

Gammal Samojed

Min samojed är 9 år, och börja bli lite slö. Hon kan leka  en stund men blir fort trött.

Hur gammla kan samojeeder bli och vilka sjukdommar ska man vara observant på nu när  hon är äldre?

Kan de bli dementa?

Jag älskar min samojed över allt annat!

DesK
1

Tja, nio år är ingen särskilt hög ålder för en Samojed. Min Akita och jag flyttade ihop med en Samojed 2007 då var han 9 år och min Akita var 7 år. Båda var mycket aktiva och framåt hundar som inte visade några som helst tecken på att vara gamla och slitna hundar. Samojeder kan bli mycket gamla i likhet med de flesta spetsar&urhundar Jo, båda lever än och har hälsan, men visst börjar de numera bli lite segare och långsamma!

/Désirée

majlis
0

Skönt att höra att dina samojeder är så gamla och pigga. Jo jag vet att samojeder kan bli gamla. För två år sedan var hon trött och slö, ville bara ligga. När vi kom till vetrenären var hon överviktig (vägde 27kg ). På 7-8 månader gick hon ner till 21kg, och blev som en unghund igen. Pigg och livlig. Eftersom hon har dåliga höfter (D på höftröntgen) är jag numera mycket noga med maten ( specialfoder) och försöker vara lyhörd på hennes kroppsspråk.

Sophey
0

Samojedhunden ar en relativt frisk ras utan rasbundna sjukdommar men eftersom samojedhunden ar en hund precis som alla andra hundar kan den fa precis alla andra sjukdommar som vilken ras som helst och alla aldersrelaterade sjukdommar.

Det ar ytterst individuellt nar man kan rakna en hund som gammal precis som for oss manniskor. En del hundar kan bli gamla efter bara ett par ar medans andra hundar kan leva ett helt liv utan att visa alderssymptom.

Det vanligaste som hander med aldre hundar ar att de gar ner i aktivitet vilket hander successivt och inte over en natt oftast. Hunden blir oftast lugnare och ser och hor samre.

Hjartproblem, tumorsjukdommar, ogonsjukdommar, daliga tander och leder och overvikt ar de vanligaste akommor for aldre hundar. Ja aldre hundar kan drabbas av demens eller Canine Cognetive Dysfunction (CCD) som det kallas hos hundar.

Jag har sjalv en 8-arig samojedhunds tik som ar pigg! Varfor far din hund specialfoder?

Medarbetare på matlust

majlis
0

Vi gjorde höftröntgen när hon var 18mån. och den visade D på båda sidor. När hon var ca 4år blev hon halt och öm i höften. vetrinären hade lite olika förslag vi kom fram till att hon skulle prova ett foder med glukosamin. Hon blev sakta bättre och det onda försvann. Efter några år fick hon livmoderinflammation och opererade bort livmodern. Sedan kom viktökningen smygande, det är ju  svårt att se med all päls.

Samtidigt med stigande ålder vill jag vara observant på som kan väntas i ett naturligt åldrande.

Jag har svårt att hitta information om detta.

Jag hoppas på många fina år tillsammans.

Sophey
0

Hjartproblem, tumorsjukdommar, ogonsjukdommar, daliga tander och leder och overvikt ar de vanligaste akommor for aldre hundar. Ja aldre hundar kan drabbas av demens eller Canine Cognetive Dysfunction (CCD) som det kallas hos hundar.

Dessa ar de mest vanliga alderssjukdommarna sa vitt jag vet. Synd med hofterna men vilken tur att ett bra foder kunde gora sanna mirakel.

Medarbetare på matlust

Vattnadal
0

Får hon något mer än foder med glukosamin? Jag som har en äldre stel hund, ger glukosaminpreparat extra (dvs inte i fodret) och sen äter han laxolja för att det ska tas upp bättre. Vidare äter han metacam, som är smärtstillande och antiinflammatoriskt dagligen. Sen han började äta metacam, är han mycket piggare och leker med de andra hundarna igen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

majlis
0

Sist när jag skulle köpa foder var mitt vanliga slut så jag köpte vanlit foderför äldre hundar +seraquin tabletter, hon får 2-3 st om dagen. Det fungera bra tycker jag.

Hon är mycket slö på morgonen ( men det var hon innan också) så då blir det bara en liten kiss o bajsrunda. Sedan går det bättre på förmiddagen.

Det känns som jag vill vara oppservant så hon inte har ont eller mår dåligt, hon är ju 9 år( fast det är ju inte så gammalt har jag läst här). Skönt.

Hon är våran första och enda hund, så jag har ingen erfarehet( förutom den jag fått med åren) men söker fakta.