Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 4037 ggr
loviisa
0

Lapsk vallhund?

Såg en kort notis om en lapsk vallhund idag och fastnade för hunden på bilden och satte mig och googlade rasen. Verkar vara en toppen ras och oerhört fin! Kollade på olika uppfödares hemsidor osv.

Men jag vill veta lite mer om denna ras, är ju enkelt för rasfantaserna för  en ras att de bara ser de ljusa i rasen.. Flört

Hur är den som familjehund?
Hur krävande är den?
Lättlärd?
Funkar den i ''staden''?

Blir de så att de klättrar på väggarna om de tex skulle vara så att man är sjuk ett tag och ej kan aktivera den normalt?
Vad har ni för erfarenheter / bild av rasen?

Annat bra / roligt att veta om rasen? :)

Jag skulle ju då nog inte heller valla med min hund, tänkt mig agillity, lydnad, löpning, kanske spår osv.. blir min första hund sen då när jag är färdig med skola osv.

----

(Tolka mig rätt: jag ska inte köpa en hund nu bara för att jag såg en bild på den, det är ett par år tills jag kan köpa min första hund och jag är ständigt öppen för nya raser att skriva ned för framtida köp att läsa på om.)

lovisa

SaraC
0

Nu är jag lite tråkig och lägger in samma svar här som i en tidigare tråd med samma typ av frågor!

Om du inte redan gjort det så kolla in de två artiklarna där medlemmar berättar om sina lapska vallhundar Glad

Xondah om lapsk vallhund

Tokryck om lapsk vallhund

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

loviisa
0

Jo jag läste dom innan när du la upp dom :) Tycker rasen verkar toppen!

Tack så mycket!

lovisa

jesspett
1

Vi har en 12 veckors odåga hemma ;) Det är vår första hund så svårt att säga så mycket om henne gentemot andra raser men jag vet att våra vänner som är vana vid labbe- och schäfervalpar tycker att hon har ett väldigt temperament!

Hon är väldigt energisk och biter mycket både när hon är glad och när hon är arg. Att vara arg tillbaka funkar inte alls på henne då hon bara blir ännu argare och biter ännu mer, vilket har förvånat våra vänner som är vana vid att valpen blir spak om man blir arg på den ;) Vi kör istället med tålamod och passivitet. Blir hon för jobbig och biter för mycket så får hon helt enkelt bli själv i köket medan vi går in i vardagsrummet och en resväska hindrar henne från att föja med. Relativt snabbt så kommer hon ner i varv o hajjar att hon gjort något dumt varpå hon blir lättare att ha o göra med. Dock gäller det att vara stenhård med sig själv att vara konsekvent!

Dock så är rasen väldigt hetrogen så olika individer kan vara väldigt olika, både till lynne och utseende. Kolla föräldradjuren noga och se till att de har de egenskaper som du är ute efter.

Skallet ligger ju lätt hos dem vilket väl kan bringa problem i lägenheter och irriterade grannar, men självklart kan man förstärka andra signaler så hunden inte kommer till att skälla så mycket.

Vad vi märkt på vår flicka är att hon kräver mycket mer aktivering och tydliga regler än familjehunds-valpar. Ring några uppfödare och hör dig för, det gjorde vi och alla är väldigt hjälpsamma och uppriktiga!

Vänligen

Jessica