Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 3706 ggr
jonte1
2

Alltid kul med,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

DHK som körde runt i helgen i min hemstad. Se länk här.

Jag har ju andra tankar om hundar som drar släde här i värden som ni vet. Dom ska klara tempraturer på -30 och neråt. Jag såg ett liknande program på.. Angående "race to Nome"(Alaska) där Huskeys har varit framgångsrika under åren.. Där det förekom hmm.. andra hundar som var tvungen att kläs i pyamas när dom hade dragit klart för dagen.

Grmmffff säger gammelfar. Bifogar ett foto på.. Jag vet vad jag skulle ta för hund med mig i skogen och jag skulle till polartrakter Skrattande..

Ps. Bilden skulle ha passat bättre i nostalgi-tråden. Ds. Mea culpa.

Vattnadal
2

En av våra valpar var där och tävlade, har inte fått någon rapport om hur det gått dock. Det var alltså polarhundar där med, även om det kördes nordiskt.

Angående täcke, så visst ska en polarhund klara sig utan. Men många har insett att det faktiskt är bra om musklerna inte kyls för fort, när man ska ut och springa igen snart. Risken för stela muskler minskar, så en ansvasfull hundägare ger hundarna halm att sova på i checkpoint, och tar på täcke. Många använder sig av handledsvärmare som hindrar dem att ligga med framtassar i dum vinkel samtidigt som de värmer (och kan hindra tungan från att slicka i sig liniment).

Många använder sockor i början av loppen, även om tassarna tål slitaget. Detta för att i början kan spåren vara fulla av hundbajs, och smittor sprids när de tvättar tassarna.

Att ta hand om en toppresterande elitidrottshund, är inte att klema bort en hund med för lite päls.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jonte1
1

#1, -jag lyssnar alltid. Jag håller dock inte med allt du säger, men pga den lilla lapsusen "en toppresterande elitidrottshund,". Med den så har du rätt i vad du skriverSkrattande. Det var lite gnäll i länken åxo att dom inte rapporterade om polarhundar/övriga klubbar som sysslar med dito.

Mina intressen ligger åt ett annat liknande håll dock.

Mvh

/Jonte

Vattnadal
0

Det är ju stor skilnad på att köra på tur med hundarna, eller köra ett långdistanslopp. Tittade nyss på starten av Femund, och så gott som alla blandrasspannen (dvs alaskan huskys) hade täcken i starten, de rasrena (påpekas alltid av speakern när det är rasrent) kunde man se en eller annan skuldervärmare, vilket är en helt annan sak. Nu råkar det vara ca 25 minus i Röros, om jag uppfattade rätt, och det är kallt. Särskilt när hundarna ska göras iordning i vettig tid. Starten var dessutom 800 m från parkeringen. De av våra med sämst päls kan få ha täcke på om det är närmare 20 minus, fast inte när de jobbar, utan när man stannar och tar apus och sen ska iväg igen. Ligger de på snön blir de avsvalkade, tom kalla, trots massor av päls. För att slippa sträckningar eller bara ömma muskler, kan de då få ha täcke under vilan.

MVH Elin

jonte1
1

#3, Jag läser. Jag upprepar:

Mina intressen ligger åt ett annat liknande håll dock. -25 i Röros och.. Akitan skulle in här med en massa fart tidigare under kvällen. Samojeden ligger ute bara -16. Hon lider utav ha blivit av med päls och övar att bli en polarhund Tungan ute

Start i Femund?? KulSkrattande.

Topptränad, -ja då gör dom ett bra race. Har dom minsta lilla infektion i kroppen så hamnar dom långt ner i listan jmf/skilt ifrån annan stil) expedionshundar som är illa tvungna till ett lungnare tempo att prestera och dra tungt varje dygn. Inga ursäkter. Inga täcken. Inga xxxn m till start platsen osv.

Vi pratar om olika men lika saker??

Mvh

jonte1
0

Elin.

Hmm.. Jag tror jag har skrivit tillräckligt mycket redan för att kunna strunta  om det med renrasiga. Rasstandard. Max höjd. Flosker. Trams. Ändå förespråkar jag en någolunda renrasig ras därför det passar min verklighetsuppfattning. ;-)

Nix, istället se till att få jobbet gjortSkrattande

Mvh

Vattnadal
2

Fast om jag körde på en expedition, skulle nog jag ge hundarna halm att sova på, och var det mer än femton minus, skulle de nog få täcken ändå, vid vila. Kanske inte samojeder, men med dagens avel skulle inte många av dem klara av en expedition ändå.

Ska vi hårddra det, så ska man väl mata hundarna med torkad fisk och avliva en hund då och då som de andra kan äta upp oxå.

MVH Elin

jonte1
0

Tss. Tsss… Kommer du ihåg jag lade in ett par länkar till race to the northphool by Top Gear. En utav länkarna är här igen:låt vankna igen när det under -35 för då orkar dom mera.

Hund i snö ute och kallt.. "snön är min bästa vän" (foto ifrån hemma och). Inga pyamasar. Inga tass-skodon. inga handledsvärmare. Likaväl så drar dom morgonen efter. Där och då.

Torkad fisk? Vad är det för fel med det..? Dom flesta Samojeder jag haft med att göra älskar det. Proteinrik föda mums. Äta upp varandra..Hmm du tänker på 1900-talets polarexpiditioner så :)

Hårddra det gärna med gör det rätt då. Då kommer jag käfta emot ordentligt. Glöm inte det.

Mvh.

Vattnadal
5

Det beror på var du är historiskt, hur de skött hundarna. Tjuktjerna var snälla och rara, beroende av hundarna, så en siberian sköttes med omsorg, fick mat före barnen tom, om det var dåligt med föda. Grönländarna däremot, var inte lika viktiga, där slog de ihjäl hundarna om de skulle stanna så länge på samma plats, att det kostade mer att mata hundarna än att skaffa nya.
Hundarna har en hel del i arv efter detta, hur de uppför sig mot andra hundar och mot männskor.

Torkad fisk är bra foder, men inte det bästa. Bäver sägs vara bland det bättre. Kör du så extremt som de gör på långdistanstävlingarna, räcker inte torkad fisk. De behöver mer fett, mer protein och mer vätska. Det är en hel vetenskap, det där med foder, snacks och vätska, i extrema situationer. Förarna vill ju inte bara att hundarna ska hålla under loppet, utan även gå bra, må bra och hålla många år.

Visst, jag håller med, en bra avlad hund klarar av massor av strapatser utan att man har täcke, sockor eller annat. Fast när det handlar om tex ett långdistanslopp, underlättar en bra förare för hunden med dessa hjälpmedel.
Anser du att det är DUMT och ONÖDIGT att folk har skor på, för att förebygga slitage på tassar och ev smittor?  Är det bara onödigt och pjosk att ge hundarna halm att sova på och ett täcka som gör att musklerna inte blir kalla för fort, när de snart ska ut och springa igen? Handledsvärmare som vilar ev ömma leder, hindrar dem att ligga med dem i dumma vinklar och håller leden varm för att förebygga sträckningar, är det fjoll?

De som lever av sina hundar, kör turister, tävlar på hög nivå, måste ta hand om dem, för de har inte råd att få onödiga skador, som kan förebyggas.

Tom inom jägarekåren börjar de äntligen se fördelarna med täcken. Tidigare kunde de kasta in sina jämtar och gråhundar i en kall bil efter några timmars drev, öåta dem ligga där och bli kalla, sen ut i jaktskogen igen. Nu börjar fler och fler av dem inse att ett täcka flrebygger sträckningar och andra skador. Jämtar har oxå päls och är gjorda för vårt klimat, fryser inte när de rör sig. Men vid vila är det klokt att ha ett täcke, inte pjosk.

MVH Elin

jonte1
0

"Tom inom jägarekåren börjar de äntligen se fördelarna med täcken. Tidigare kunde de kasta in sina jämtar och gråhundar i en kall bil efter några timmars drev, öåta dem ligga där och bli kalla, sen ut i jaktskogen igen. Nu börjar fler och fler av dem inse att ett täcka flrebygger sträckningar och andra skador. Jämtar har oxå päls och är gjorda för vårt klimat, fryser inte när de rör sig. Men vid vila är det klokt att ha ett täcke, inte pjosk.".

Samojeder..Tungan ute Du nämner dom ens inte ovan. Ja jag har kört. Kört hårt. Riktigt hård utan dom där du nämner.

Jag vet inte varför vi hamnade i den här tråden med jag vet vad jag är var snäll vad som gällde min verklghet, Bifogar en bild på .. Verklighet vad jag tycker. Som gäller i verkligheten. Jägarkåren skrattas(vad jag gjorde lumpen tro).

Då skickar jag fram Akitan :) Det är något annat..

Vattnadal
0

Nej, jag nämde inte samojeder i förra inlägget. Tyvärr är det väl så i dagens läge, att det är ytterst få som avlar på dragegenskaper på den rasen. De som tävlar kör sällan mer än medeldistans.

Undrar fortfarande om du anser att det är pjosk när seriösa hundförare använder sig av tex täcke, sockar od.

Vidare förstod jag inte riktigt var du menar med sista stycket:
"Som gäller i verkligheten. Jägarkåren skrattas(vad jag gjorde lumpen tro)."

Skrattar du åt jägarkåren, för att de har fjolliga hundar, för att de lägger hundar i kalla bilar, frö att de börjar inse att täcken kan vara bra? Vad har det med lumpen att göra? Jag förstår inte alls… Tungan ute

MVH Elin

jonte1
0

Ja kanske du har rätt. Ska jag vara elak? Din ihopsättning utav spannet kommerterar jag inte utan(jobb jort). Du få vara lite ödmjuk annat innan jag kommenterar.

Nix det med täcken begriper inte jag heller. Det var du som tog upp det.

mvh

Vattnadal
0

Varför ska du vara elak, och mot vem?

Jag försvarar användandet av täcken som du ser ner på i #0, då det inte finns en enda draghundsmänniska som har dem av annan anledning än att förebygga skador eller för att de avlat fram tunnare pälsar för att förhindra överhettning när hundarna jobbar hårt.

MVH Elin

jonte1
0

Jag är är inte elak. Inte emot dig.

Jag sa förra helgen att nu kommer jag få nosen och Vattnadal,,, Till min Sambo. Får jag chansen så kliver jag förbi och.. Drar.

-Pjyamas. Handledskydd. Täcken är vad jag inte förstår.

Jepp jag skrev snällt ang framavling men jag skrev även ang expitionshundar. Har jag gjort ett tag.

Inte elakt ment.

mvh.

Vattnadal
0

Jag förstår vad du menar. Men kan du förstå vad jag menar? Att ägare som är beroende av hundarna, må så vara om det handlar om långdistanstävlingar eller veckolånga turer med turister till fjälls, väljer att förebygga skador med hjälp av skuldervärmare, täcken och handledsvärmare, tex?

Tikar som haft valpar eller hanar som förfrusit snoppen, kan ha titguard.

MVH Elin

jonte1
0

Ja det gör jag kanske. -20 och neråt och mitt liv ibland hundar? Är dett förstått åxo?

Vattnadal
0

Dina hundar gillar kyla, och gärna under minus 20, jo, jag förstår det. De 8 som bor ute här älskar oxå kyla. Drar gärna släde upp till 8 mil en dag trots minus 30, och är pigga och alerta och orkar mer.

MVH Elin

jonte1
0

"16. Ja det gör dom. Dom slipper pyamissieer. Fotbelägg och handledsskydd.

Det var just som vart fel. Äskar att ligga ute utan den tidigare utrustnigen säge4r voffarna.

Mja. Huskeys (tack) orkar i hastighet minsann. Desto mera(inte skoj men)Skrattande

Nix det vart fel någonstans, ditt eller mitt.

SaraC
2

Hundarna är väl det viktigaste?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jonte1
0

Ja dom som tål att vara riktiga polarhundar.

vmh.

Vattnadal
3

Så de som inte tål att vara riktiga polarhundar är inte viktiga?

MVH Elin

jonte1
0

Nej, Inte enligt min mening. Dom ska dessutom klara av en hel andra saker åxo såsom valla boskap. Samtidigt.

Ja jag vet att jag har smal, -men har spetskompetens på det området. Jag hänvisar till artikeln där DT skrev. Det var direkt 3 skallar som tyckte som jag.

I övrigt så tog jag med min svärfar ut efter middagen för 5min uteverksamhet(titta på stjärnonrna) och jag visade på när han beklagade att det är kallt att bara ha en skjorta på sig…

Natumenschen sa han på klingande Tyska. Jag? Jag vet vad jag är duktig på. Det är där det åtskiljs.

Vattnadal
2

Du anser att samojeden, och endast ett försvinnannde antal av dem, är viktiga, resten av hundarna behövs inte?

Här ligger 6 alldeles riktiga polarhundar ute och sover. Mor och dotter får sova inne inatt, fortfarande alldeles riktiga polarhundar. De drog släde 8 mil idag, i minusgrader, utan täcke, sockar eller annat. De kan inte valla, sover gärna ute, men älskar att få vara inne och mysa. Precis lika mycket som alaskan huskybastarden, golden retrievern och den oregade siberiantiken.

Vi har 11 hundar, och alla är lika viktiga för oss. Jag inser vidare att alla hundar som finns, är viktiga. För miog är det viktigt att alla hundar sköts om på bästa sätt, efter deras behov.

MVH Elin

jonte1
2

Hmmm.. #22 -Har jag missat att svara? På det datumet som folk påstår är min födelsedag.

Jag käftar gärna och vidhåller att vi borde ha liknande intressen. Mina en del smalare än dina.

Tja. alltid intressant hur det skrivs. Jag misstycker inte och hoppas att det samma gäller för dig.

Alltid. Alltid, -voffar förstSkrattande.

Mvh.