Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettbeteende
Läst 2698 ggr
SaraC
0

Nattlig knäpp

Våra katter får inte vara i sovrummet eftersom en av dem har den trevliga vanan att kissa i sängen någon gång i månaden. Så sedan cirka 1½ år tillbaka är Eros van med att varje kväll går vi in i sovrummet och stänger om oss.

Han trivs i sovrummet. Dit flyttar vi  alltid hans bädd till kvällen, som han älskar att bädda runt i och sova i. Och han får hoppa upp och mysa i sängen, vilket han älskar men sällan gör nu när det är varmare ute. Här får han äta och tugga godsaker utan en kattjäkel i åsikte. Han har aldrig visat att han skulle vantrivas med att bli instängd här om nätterna, snarare helt tvärt om han står och väntar när det är dags.

Men i natt hände något konstigt. Eros är ju en omplacering och ett av problemen han hade när han kom till mig är raketer och vissa pipljud. Man kan pipa med en vanlig hundleksak men tar man till exempel febern så får han panik Oskyldig

I natt vaknade jag och husse av att någon krafsade på vår sovrumsdörr. Vi trodde först det var en av katterna, men när vi tände såg vi att det var Eros. Han var i det ståndet han blir när han är riktigt rädd för något. Det vill säga han flämtar, skakar och går runt runt. Är han inte nöjd med vart han är krafsar han på dörrar och dylikt.

Vi gick med han ut och kollade, men då sprang han bara och gömde sig på toaletten. Vi försökte ta upp honom i sängen i sovrummet, men han hoppade ner. Till sist blev husse så irriterad så han öppnade sovrumsdörren och lät honom gå ut och vara där, sen sov han knappt något mer eftersom han undrade om Eros ville in igen…

På morgonen när husse gick upp (vid 6.00) sprang Eros runt och husse tog ut honom på en promenad. Han verkade inte nödig. När de kom in igen ville han inte gå in i sovrummet, som han alltid annars är stentarv på att få!

När jag gick upp låg han i soffan och sov. Sedan var han helt som vanligt resten av morgonen. Jag jobbade så jag lämnade honom hos mormor där han också varit helt som vanligt. Likaså sedan vi kom hem. Möjligtvis är han mer "mammig" än vanligt. Han har alltid varit det. Men nu tycker jag han är mer mån om att ligga bredvid mig än vad han var tidigare.

Vad har hänt? Är det bara någon engångsföreteelse det här eller vad tror ni?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

chapp
0

Kan någon av er ha snarkat ljudligt, stånkat till, fått andnöd…? Han har själv drömt mardrömmar? En mars-katt som jamat utanför fönstret?

Vattnadal
0

Är det ljud han brukar reagera på, så kan han ju ha hört ett ljud, kanske från sovrummet, kanske lät något utanför. Var han där när han hörde det, känns det kanske tryggare att vara i badrummet…

Gör inget sak av det ikväll. Om ni uppträder annorlunda än vanligt kanske han jagar upp sig ikväll igen. Pyssla på, kanske testa att gömma godis och även några i sovrummet, för att testa om han går in dit nu, under lek ed.

Fast försök bara vara som vanligt, inte locka in honom där eller så ändå. Har du tur har han glömt bort det nu.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

Jo, jag tänker också att han måste hört något. Det var inga problem att gå in i sovrummet igår och han sov som en stock. Men strax efter att vi kom hem idag (han har varit hos mormor medan jag jobbade) fick han en liknande knäpp igen. Helt plötsligt, vi hörde ingenting men det kan ju i och för sig han gjort ändå. Den här gången var det inte lika farligt som förra gången, han blev inte sådär hysterisk och lugnade sig ganska på en gång.

Börjar fundera på om det kan vara något fel med hörseln?

Han fick svamp i öronen för en tid sedan och vi behandlade med öronrens och örondroppar. Då hörde han knappt något alls på flera veckor, även fast vi slutat behandla. Veterinären sa att det var vanligt att det blev så efter all vätska de fått i öronen. Sedan gick det några veckor efter behandlingen och han var fortfarande lite svart i öronen så vi behandlade en likadan period till. Samma sak, han slutade höra. Men efter den gången tycker vi att det tagit mycket längre tid för honom att få tillbaka hörsel och han har inte riktigt den helt tillbaka. Var i färd med att ringa vet. och höra om det, när nu detta händer. Kanske kan det hänga ihop?

Vattnadal
0

När hundar har problem med öronen kan de knasa ordentligt. Det finns hundar som missatv totalt på MH ed, och så visar det sig att de gått med öroninflammation ett bra tag.

Kolla med vet för att vara säker. Bättre att gå till doktorn en gång för mycket än en gång för lite!

MVH Elin

SaraC
0

#4 Ja, det har fortsatt idag med. Han är inte rädd så han skakar, men orolig. Får ringa vet. på måndag!

SaraC
0

Natten till måndag sov han som en bäbis. Inatt började han vid 02.00-tiden att klättra runt bredvid mig i sängen och flåsa. Efter en stund började han krafsa och klänga på dörren. Husse gick ut med honom och även ut (utomhus) två gånger. Var han inne i sovrummet skulle han ut, var han utanför skulle han in eller stå och klösa på ytterdörren. Tillsist fick jag lov att gå upp med honom och så fick husse gå och lägga sig. Satt med honom i badkaret i två timmar tror jag, enda stället han höll sig lugn på. Vid 05.00 lugnade han sig och jag kunde dratta omkull på soffan en stund innan husse kom upp för att åka till jobbet. Sedan har han varit lugn, men han är inte i form. Blir inte ens glad när vi går ut.

Har tid hos veterinären i morgon, får se vad se säger. Hoppas det är något som kan åtgärdas så snabbt och enkelt som möjligt, för det här tar snart knäcken på oss alla känns det som.

KitoBonito
0

Hoppas ni får svar! Låter verkligen jobbigt :( Och när det handlar om sömnlösa nätter så är det ju alltid värre. Tär på psyket samtidigt som man oroar sig för sin hund såklart!

SaraC
0

Tyvärr gick det inte så bra. Veterinären kunde se att det låg vätska och kladd längst ned, men kunde inte göra något åt det nu. De ska spola ur örat på honom i samband med att de söver honom för att ta bort tandsten, men det blir inte förrän den 10 november Rynkar på näsan

Hon började prata om att han kanske kan vara senil också, men jag vet inte, jag tror inte det. Tycker jag känner honom så pass bra. Hur märker man i övrigt att en hund är senil?

När vi skulle åka hem från veterinären pep han när jag lyfte in honom i bilen och när han hoppade ur. Vet inte vad det berodde på heller, har han aldrig gjort förut. Kände igenom honom när vi kom in men då visade han inget, får se hur han reagerar nästa gång han ska in i bilen eller hoppa. Kanske balansorganet blivit lite stört efter att vet. varit i örat och pillat?

KitoBonito
0

Att han pep kan säkert ha med örat att göra :/ Förhoppningsvis bara tillfälligt. Men isch så trist. Och att ni måste vänta så LÄNGE!

Ingen aning om hur man vet att en hund är senil… Vad kan de vara senila över? o.O Typ glömma vart vattenskålen är eller vadå?

Vattnadal
0

Vi har haft en senil hund, skriver mer om det sen, nu ska jag få SEN middag, nyligen hemkommen från jobbet. Men gå till en annan veterinär, vill jag säga. Om det måste sövas för att få det gjort, hiotta en veterinär som vill göra det NU. Öronproblem är inte kul, fråga vilken människa som helst med öronproblem.

En vänninna gick till veterinären igår med en hund som har ont i ett öra. Där blev det drioppar 2 ggr om dagen i nån vecka.

Känner man sig inte nöjd kan man alltid rinmga runt och hitta en veterinär som vill hjälpa, och snabbt!

MVH Elin

SaraC
0

Hittade själv några exempel på tecken på senilitet i en artikel härinne, rastlöshet, ökat uppmärksamhetsbehov, desorientering och ökad användning av röstresurser.

Jag tänkte att jag ska ringa en annan veterinär i morgon. Egentligen tycker jag bäst om honom, men ringde djursjukhuset eftersom jag trodde att det skulle gå snabbast där Obestämd Har inte han tid får jag leta efter andra bra veterinärer, känner inte till fler här i närheten.

Vill inte vänta över en månad om det ska fortsätta såhär! Vi mår ju dåligt allihop av det, och då främst Eros såklart.

SaraC
0

Nu har det inte varit några panikattacker sedan i måndagsnatt, bara små nervösa ryck då och då. Tack och lov för det i alla fall. Försökte ringa den andra veterinären i fredags men fick inte tag på honom, ska försöka igen på måndag.

KitoBonito
0

Håller tummarna

SaraC
0

#13 Tack!

Det enda jag lyckats med är att få en tidigare tid hos djursjukhuset, den 28/10. Nu har han varit lugn sen förra måndagen så jag avvaktar och ser om vi inte kör på den tiden ändå. Vore hemskt bra om vi kunde få tandstensborttagningen samtidigt så han slipper sövas två gånger.

SaraC
0

Eros har varit lugn sedan jag skrev sist. Han har även fått tillbaka hörseln till normal igen. Men natten till söndag var det dax för en panikattack igen…

I torsdags förra veckan var vi in till djursjukhuset och de sköljde öronen med en särskild öronskölj och tittade i dem, men det fanns ingenting i öronen då.

Det är så konstigt. Han blir alldeles galen för vad som för oss verkar som ingen anledning alls och helt plötsligt, och det är alltid på nätterna. Sedan blir han normal igen lika plötsligt. Vad tusan kan det här vara?!

Tänkte ringa min veterinär och få en tid för att se om han kan hitta något fel på honom, någon som har något tips på något som kan vara bra att kolla upp?

KitoBonito
0

Låter verkligen helknepigt :S

Har de kollat efter hjärntumör eller så…..? Vet inte om något sånt kan påverka men..

chapp
0

Epilepsi?

SaraC
0

#16 Ja, visst är det! Nej, de har inte kollat annat än öronen. Tyckte inte jag fick någon hjälp alls av veterinären på djursjukhuset så nu ska jag prata med den veterinär jag vanligtvis går till, men som är svårare att få tag i.

#17 Tyckte inte att de symptomen stämde riktigt med hur Eros blir, men man vet ju aldrig.

SaraC
0

Nu har det ändrats lite. Han har fått sådana här knasryck tre gånger till, men de verkar ha blivit mildare. Han har bara sprungit ut i hallen och krafsat på grinden men när jag ropat på honom att komma har han kommit och lugnat ned sig efter en stund. Han har inte skakat och blivit sådär uppjagad. Så jag hoppas det är ett tecken på att vad det nu än är håller på att gå över.

Har inte fått tag på min veterinär än. Dumma telefontider som krockat med mina arbetstider. Men hoppas få tag på honom i början av nästa vecka och höra vad han säger.

SaraC
0

Det blev lite förändringar med allting.

Märkte att Eros slickade sig i rumpan mer och mer, och började fundera på om det kunde vara något fel där bak. Hann inte mer än få den tanken förrän jag såg att han var irriterad där. Ringde vetetrinären, åkte dit och fick konstaterat att det var analsäcksinflammation. Eros fick pencillin och har avslutat kuren för drygt ett vecka sedan.

Efter att detta hände tänkte jag att hans nattliga ryck kanske berott på detta. Så vi bestämde oss för att avvakta ytterligare och se hur han blev efter kuren. Nu har han varit lugn i över en vecka, och senaste gången han gjorde något var han inte alls rädd utan krafsade bara på dörren och husse släppte ut honom och han gick och lade sig utanför sovrummet.

Vattnadal
0

Vad skönt, då håller vi tummarna att det var så enkelt.

Lillasysters storpudel blir ibland väldigt stressad, slutar äta och uppför sig knasigt, och inom 1-2 v brukar det visa sig att hon har analsäcksinflammation.

MVH Elin

SaraC
0

Jag hoppas verkligen det.

Aha, intressant! Då kanske det faktiskt var analsäckarna som spökade innan det började här hemma.

SaraC
0

Nu har han sedan sist jag skrev slutat få dessa ryck på nätterna.

Men, nu får han dem istället lite då och då och inte lika kraftigt. Vi har hittills lyckats se ett mönster = jordnötter. Äter man något med jordnötter blir han tokig. Men han har även blivit det några gånger då han fått till exempel katternas blötmat på ett fat på golvet? Och även andra gånger.

Veterinären säger bara att i så fall beror det här på att han är senil. Men han är ju inte annorlunda på några andra sätt förutom denna konstiga sak.

DesK
0

Hum utan att ha lusläst hela tråden så får jag en känsla av att Eros är överkänslig mot jordnötter och något mer. Detta kan kanske jämföras med att jag, båda mina barn och min far inte tål paracetamol, men vi har inga problem med acetylsalisylsyra. Såväl far som våra båda voffar är ju i samma ålder som Eros så nej jag tror inte att det handlar om senilitet - särskilt inte eftersom Eros ju är en pigg och alert voffe för övrigt Glad

/Désirée

SaraC
0

#24 Tack för svaret!

Ja, jordnötter verkar han ju absolut inte tåla. Men frågan är vad det är som utlöser resten av "utbrotten"? Obestämd

DesK
0

Jordnötter är en av våra största så kallade allergener, så sannolikt finns det nått i dessa som Eros inte mår bra av. Det som är lurigt med just jordnötter är att de finns i många livsmedel utan att vi vet om det Rynkar på näsan

/Désirée

SaraC
0

#26 Usch det låter ju inte alls bra!

Men han har ju även reagerat när han fått katternas blötmat till exempel, och det innehåller ju inte jordnötter.

DesK
0

Eros kan ju vara känslig mot nåt mer, och sen vet jag inte heller hur de deklarerar kattmaten - tyvärr!

/Désirée

SaraC
0

#28 Kattmatens innehåll;

Innehåll
Kött och köttbiprodukter (oxkött minst 4%), mineraler.

Tillsatser per kg
Vitamin A 1800IE, vitamin D3 230IE, vitamin E 11mg, koppar (kopparsulfat) 1,4mg, taurin 700mg.

Näringsvärde
Protein 8%, fett 5%, kolhydrater (NFE) 1,5%, växttråd 0,5%, mineraler (aska) 2% (kalcium 0,3%, fosfor 0,3% och magnesium 0,02%), vatten 83%. Omsättbar energi 290 kJ/100g.

SaraC
0

Men han har även reagerat på andra saker och även aproåpå ingenting Obestämd

Vattnadal
0

Nu tog jag bara första bästa tråd, finns kanske någon nyare om Eros. Har han kvar problemen?

Har ni isåfall provat DAP, eller Adaptil som det heter nu?
Det finns som väggdosa, spray och halsband. Jag använder det på Vidar varje försommar, så att han får lite lugnande hormonder till Leksands medeltidsmarknad och ev hundutställningar han tvingas med på under en dryg månads tid. Det fungerar toppen.

Läste nyligen att det ofta har bra effekt på hundar som blir senila, och att DAP kan få dem att sova hela nätterna igen.

MVH Elin

SaraC
0

#31 Det finns en nyare tråd på hundar.

Här är den

Tack för tipset! Har faktiskt funderat på att testa, så då ska jag ta att göra det! Vilket tycker du fungerar bäst - spray, dosa eller halsband? Jag hade dosa förut för hans rädsla för fyrverkerier men det hjälpte inte alls.

Vattnadal
0

Enligt de som tillverkar adaptil, som det heter nu, fungerar det på ca 80% av alla hundar. Är de extremt rädda för tec fyrverkerier, måste det till massor av annat, än bara DAP.

Jag använder halsbandet på Vidar. Köper ett i mitten-slutet av maj varje år. Han har det i Leksand på medeltidsmarknaden, där han pga kanonen är rädd för parkeringen och området mot kyrkogården. Det är stor skillnad när han har halsbandet, om jag jämför med tidigare år.

Runt nyår körde jag med spray på jobbet. Duschade den direkt på pälsen runt halsen, och han kunde vila bättre då.

Tror det smaksak, men testa kanske med spray (som du kan använda på scarf ed, och sen knyta runt halsen, eller på bädden. Eller halsband, som ju är närmare. Fast har du dosan kvar, är det kanske billigare med en refill till den. Kör den i sovrummet, och se om det blir någon skillnad.

MVH Elin

SaraC
0

Har beställt ett halsband som jag hoppas kommer snart. Hittade inte min dosa, vet inte om den försvunnit eller finns någonstans bland alla prylar. Få se om halsbandet ger någon effekt, eventuellt att vi testar något mer annars.