Samojedvalp
Hej har skaffat mig en samojedvalp och det är min första hund. Stöter på några problem i vardagen som t.ex.
att den drar i koppel
tigger vid matbordet
skäller
kissar på mattan fast att han är rumsren
biter sin egen säng
skriker och tjuter när vi passerar andra hundar/människor…
Någon som har erfarenheter med samojedvalpar?
Om han kissar inne så är han inte rumsren tyvärr..
Hur gammal är valpen? När skaffade du honom? Varför? Vem sålde honom till dig? Hade du planerat köpet?
Kan försöka hjälpa dig om du svara på mina frågor 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Valpen är endast 4 1/2 månader gammal. När han kom hem till oss så tog vi bort mattorna för att han kissade på dem. Nu säger han till när han vill ut och han har varit "rumsren" i över 2 veckor. Då tänkte vi att vi kanske kunde lägga tillbaka mattorna men det gick inte så bra. Tips på vad jag kan göra?
Skaffade honom i slutet av januari och vi hade läst mycket om samojeder och tyckte att det skulle passa vår familj. Hade planerat köpet långt före men väntade tills vi skulle få inflyttning till vårt nya hus. Köpte honom från Kjeborg's kennel.
Har gått valpkurs med honom som gick fint, och nu har vi även börjat med grundkurs, han är väldigt duktig kurs så länge han får godis.
#2 Fortsätt att ta ut valpen minst en gång i timmen, och efter sömn, mat och lek! Först när han är 100% rumsren (alltså bara behöver typ 4-6 rastningar om dagen) så tycker jag att mattorna kan komma tillbaka!
Ang. koppeldragandet - pröva att stanna varje gång han drar. Så fort han söker kontakt (backar till dig eller ger ögonkontakt t.ex.) så går ni igen. Var konsekvent och stanna varje gång kopplet sträcks. Det är jobbigt och 100 meter kan ta 30 minuter att gå. Men är man konsekvent och gör detta varje promenad så brukar koppel-dragandet försvinna hyfsat fort!
När ni möter folk/hundar, har du prövat att bara gå som att du inte ser de? Alltså andas lugnt och titta på en punkt långt borta, detta brukar få de flesta hundar lugna. Annars kan du testa skvallerträning: http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9
Angående alla andra problem: Du får helt enkelt sätta regler! Det bästa vore ju om du hade gjort det redan från början, den tuffa sanningen är att din valp är ouppfostrad, tyvärr.. Sätt regler och var konsekvent helt enkelt! Nu är han ju valp också, så man får ju räkna med lite bus och så vidare. Men regler har ingen valp dött av! Det viktiga är att alltid berömma och belöna när valpen gör rätt
. D.v.s inte tigger, inte skäller osv!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13

att den drar i koppel
Använd både sele och halsband. Sätt kopplet i selen när ni inte tränar, så får han dra då. Sätt kopplet i halsbandet när ni tränar, och då tar ni aldrig ett enda steg framåt om kopplet är så spänt att han känner det i halsen. Beröm och var glad när kopplet är slakt, stå stilla och var tyst när det är spänt.
Han drar för att det lönar sig för honom, dvs han kommer snabbare framåt. Se till att det inte lönar sig att dra, helt enkelt.
tigger vid matbordet
Sluta ge honom mat vid bordet och ignorera honom när han tigger, dvs ge honom inte ens ett ögonkast. Det kan hjälpa om han inte är väldit hungrig, så kanske kan han få sin mat samtidigt eller före ni ska äta. Kanske kan ett litet tuggben hjälpa.
skäller
Samojeder är ljudliga. Ge ingen som helst uppmärlksamhet på skall, om ni vill få bort det. Skäll inte på honom, titta inte på honom, ge honom inte det han vill när han skäller.
kissar på mattan fast att han är rumsren
Börja om med träningen, ut så fort han har vaknat, lekt eller ätit. Om han visar att han vill ut, belöna honom med att gå ut och få kissa ute.
biter sin egen säng
Vad har han för säng? Vad har han för tuggberikning? Det kan vara klokt att bara ha en filt eller likande i början. Många valpar tuggar på fina rottingsängar ed, och det är onödigt. När han bytt alla tänder kan en fin säng införskaffas.
Erbjud honom tuggtrossar, ben och annat att tugga på. Han är troligen på gång att byta tänder och det kliar massor. Tuggar han på något han inte får, ge honom ett annat alternativ att tugga på istället.
skriker och tjuter när vi passerar andra hundar/människor…
Börja omedelbart med att aldrig låta någon människa, hund ed att hälsa på honom förrän:
# Ni hälsat först, så att han vet att ni kollat av dem och bara släpper fram snälla och trevliga varelser till honom.
# Han är lugn. Om han lär sig att hoppa och låta illa gör att han får hälsa eller om inte annat får uppmärksamhet från er, så fortsätter han., Om inget händer förrän han är lugn, så kommer han att göra så istället.
Tänk på att en hund hellre får skäll och negativ uppmärksamhet, än ingen uppmärksamhet alls.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hmm.. Jag funderar kring #2 svar om "Hur gammal är valpen? När skaffade du honom? Varför? Vem sålde honom till dig? Hade du planerat köpet?"..
#4 Vattnadal kommentar har jag inte så mkt att lägga till. Hon har varit med förr. Jag håller därimot inte med henne i allt. Det beror vilken typ av hund ni vill ha hemma.
Bifogar en bild på gammelfar ifrån 2003(han var med då åxo).
Snälla. Ha lite tålamod. Jag har fått tagit om hand om Samojeder som har blivit återlämnade. Det är inte roligt. Dom är ju så söta. Så lurviga.
Skriv gärna in igen om dina framgångar/bakslag.
Mvh
Skulle vilja tacka för alla svar som jag fått. Det har gått mycket bättre nu under veckan. Under grundkursen har vi även fått lära honom att gå i koppel och det går framåt. Självklart drar han lite när andra hundar passerar men det tar lite tid självklart.
Han tigger inte vid matbordet längre, han vet om att han ska sätta sig på sin plats. Har satt upp tydligare gränser nu och det har gått mycket bättre.
De problemen som är kvar är att han fortfarande skäller när han vill ha uppmärksamhet. Försöker ignorerar det men vi bor i en lägenhet och min sambo klarar inte av att hålla sig samt är rädd för att grannarna ska komma och klaga.
Angående om rumsrenheten så är han inte helt rumsren. Men det går bättre och bättre, har börjat att ta bort hans leksak/ben så att han helt enkelt få ta det lugnt och inte bita/leka hela tiden. Efter lek så får han gå ut och kissa helt enkelt.
Han tuggar gärna på sängen ibland men då tar jag fram leksaken så han får bita på den istället.
Det går mycket bättre nu och han är somsagt bara 4månader, allt tar sin tid och jag vill inte sätta för höga krav på honom så att jag mår dåligt. Han är otroligt duktig på kurs om man jämför med de andra hundarna som är där, vilket har fått mig att inse att jag ställt för högra krav på honom.
Här har ni lilla söta bamsen!
#6 Vilken sötis!
Vad skönt att det går bättre! Precis som du säger är han ju bara en "bäbis" än och man kan inte ha för höga krav. Man får också vara beredd på en del bakslag fram till att hunden blir riktigt vuxen.
Jag tror att det kommer gå jättebra för er och att ni kommer få en härlig hund ni kommer ha stor glädje av i många år!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar