Bildtråd - Svensk lapphund
Nu vet jag inte om det är någon mer här inne med svensk lapphund, men annars får jag väl prata med mig själv lite grann. Men kände att jag ville bjuda på lite foton från nu och då på min svarta skönhet.
Här har vi vackraste pojken (jag är inte alls partisk) ungefär tre veckor efter att han kom till mig.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Rosettskörden efter vår första utställning tillsammans. Jag är inte partisk och jag skryter aldrig… Från vänster till höger: BIR, Champion, Bästa BlåGula, Cert.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Även en champinjon kan ha åsikter om hur man bäst visar upp sig i ringen… Domaren kunde inte alls se hans rörelser på den raka linjen, för det såg ut som på bilden, båda försöken.
Den utställningen fick vi "Rör sig parallellt och rastypiskt, när han så vill" på kritiklappen, haha!
Efter tokbus och vackerhet går man ut en en meter från ringen, mitt bland alla folk och hundar och hamnar såhär:
Vi har även charmat folk utanför en lokal ICA-butik genom att sitta sådär…
Så vacker! 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jättefin kille :) Vad heter han?
#Supersöt!
Börjar faktiskt bli lite sugen på en svensk (haft finsk tidigare och har en nu också), som jag förstått det så är det ofta lite mer fart i dom än finnarna…. :)

Jag har också funderat på om inte hund nummer två ska bli en svensk. En tik som sällskap åt min finne.
Har du någon tanke om skillnaden mellan finsk och svensk lappis? Den enda svenska jag känner är en hane som är på Leias dagis. Den är ganska tillbakadragen och gosig -vill gärna sitta i knät-, inte alls lika pigg och alert som min finne.
#9 Tyvärr har jag inte träffat någon finsk lapphund tillräckligt länge för att kunna säga att det och det är skillnaden mellan svensk och finsk lapphund. Men någon dag när jag har lite mer ork (ska försöka få till det i veckan) ska jag skicka in en medlemmarnas raser till Sara, så då kan du läsa mer där om hur jag uppfattar den svenska lapphunden, så får du jämföra det med hur du uppfattar din finska. 
Men jag kan i alla fall säga att en svensk lapphund inte är någon latmask! Du skulle förmodligen uppfata min likadant, som lugn och gosig (dock inte tillbakadragen, haha) om du skulle träffa honom, men det betyder inte heller att han inte anser att ALLT man gör som innebär att det händer något (och gärna lite mortion också) är det bästa som finns…

Hundarna har ju olika sätt att vara inom raserna också… din berättelse skulle vara kul att läsa.
Har hört att svensken skulle vara skarp, men det stämmer inte på den hane som finns på Leias dagis. Han är laid-back, medan Leia är "pang-på-rödbetan". Men vet inte om det är mer just Leias sätt att vara, kanske alla finnar inte är så.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tar mig även friheten att lägga in ett par filmer, även om det är en bildtråd… 
Jag älskar hur ögonen nästan går i kors på honom här innan han ger upp kampen att vara vaken och somnar…
Härliga filmer 
För en vecka runt lucia fick vi hem en jätte mysig flicka för att utöka lapphundspopulationen lite.
Valpbilder kommer komma! Tills vidare hänvisar jag till ägarens blogg, för en jättehärlig valpmage!
Jag tyckte att Kraxen började bli lite tovig runt bakbenen förra veckan och tänkte att det var lika bra att blorsta ur honom innan vi i måndags skulle på besök hos hans uppfödare. I två och en halv timme borstade jag, när jag var klar hade han en ica-kasse mindre päls och han har ändå kvar… Det är tur att dom har ganska lätt pälsvård när det inte är fällningstider.

En svart hund och en brun pälshög! Vilket trolleritrick…
Gillar verkligen bilderna!
Spännande med valpar på G 
Fäller den rasen mycket?
Marre
#26 Det beror på hur du menar med mycket. Dom är inte som pudlar där allt hår stannar på hunden tills man borstar ur dom, så lite päls hamnar alltid i "hörnen", men dom fäller inte heller så att pälsen tovar ihop om man inte borstar dom flera gånger i veckan. Däremot rasar det väldigt mycket när det är "fällningstider".
Tack, då är det ungefär som med min lilla blandras Schipperke/chihuahua. Någon gång i framtiden när jag och min pojkvän bor i hus på landet vore det roligt att ha en stor hund som även passar som vakthund. Lapphundar är riktigt vackra!
Marre
Är Svensk lapphund alltid svarta? Eller hur ser jag skillnad på en svensk lapphund och en finsk lapphund? Finns det fler raser som är väldigt lika?
Marre
En svensk lapphund är alltid svart, kan även gå åt det björnbruna hållet. Vita tecken tillåtna på bröst, svanstipp och tassar. Finska lappisar kan ha vilken färg som helst. De brukar oxå ha mer och tjockare päls.
Sedan finns det också andra skillnader som att den finska lapphunden är lite större och mer kvadratisk medan den svenska är lite mindre och mer rektanuglär.
Den finska får också ha örontippen böjd, det bör inte en svensk lapphund ha. En svensk lapphund ska ha jämnt avsmalnande nos, medans en finsk lapphund endast ska ha "något avsmalnande" nosparti. En finsk lapphund ska ha mandelformade ögon, medan en svensk ska ha runda.
Tack
Marre
Sötnosarna! För er som ev. Läser kan jag berätta att Kola och Kiwi är halvsystrar med min Guinness som jag visat tidigare i tråden. :) Avis på dig Ida, jag vill oxå gosa bebisar!
Från 2004. Jag körde hårt ut i via mc i skogen till den platsen ute i förskingringen. En gammal bergsmansgård. Kanske.
Jag träffade på en liten helsvart(/jmf Samojed) voffe där och sen vart jag dissad därför dom skulle be? Knäböjande och dom krävde att voffen skulla vara med dom.. Vid kanten utav den där månghundradeåriga lönnen.
Jag var där första ggr för ca 40 år sen.
Jösses
.
Med glimten i ögat.
IdaT - Vilka sötingar!! 
#39 Källslätten?
#40.
Jepp.
Måste bara bjuda på ett par videoklipp från alldeles nyss. Det första är på Herax som biter på en pipleksak för att den ska pipa, han är barnsligt förtjust i det.
Sedan när jag spelade upp videoklippet i datorn, reagerade Herax så här:
Jag har velat ha det på bild eller video länge, men han har alltid hunnit sluta innan jag får upp kameran/mobilen.
Lite ovant. En svart hund som ser ut som en.. Kul
. Hoppa upp på möblerna nix utan flytta på istället.
#45, skrev jag som en nöt igen? Undantagslöst mitt fel
.
Det är ovant att se en hund som ser precis ut som en Samojed förutom storleken och som är kolsvart. Det är sällan Samojeder hoppar i möbler. Dom flyttar på dom istället när dom vill fram.
Hmm.. Vart det något bättre skrivet tro?
Min mor har lite kontakter i byn och frågat ägaren till ett tomt hjorthäng om vi skulle kunna få släppa hunden där, vilket vi fick göra. Så idag bar det av dit för att låta hunden sträcka lite på sig. Självklart var kameran med.
#49 Flygande lurvboll! 
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga
Vilka härliga bilder! Jag föll handlöst för pirayan 
/Désirée
Åh, fina Herax! <3
Idag tyckte jag att det var dags att fixa nårga nya ståbilder på honom, eftersom han har utvecklats så enormt mycket sedan dom senaste bilderna. Han har börjat få tillbaka sin päls och få lite mer massa. Jämför gärna med ståbilden i #4.
Oj, det var rejäl skillnad!
Har gjort samma jämförelse med Guinness här hemma, bilden jag visade i inlägg #24 är från i höstas när pälsen väl var på gång ut igen, bilden nedan är tagen för några veckor sen och då är han i full päls… Nu är den ddessvärre på väg att släppa igen… Hoppas den sitter kvar till Timrå om 2 veckor iaf… :P
Tycker det är kul att det är så himla stor skillnad ändå, på en fullpälsad och en nakenhund, det tänker man ju inte på förrän man ser skillnaden på kort. Svårt att tro att det är samma hundar ibland…