Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: raser
Läst 2619 ggr
Bondkaka
0

Samojed passar bra ihop med?

Sambon och jag har länge planerat att skaffa oss en kompis till min samojedtik på nu 2 år och 2 månader. Det svåra är bara att om vi ska välja ras (funderat även på att ta emot ev omplaceringshund), så vet vi ännu inte vilken ras som skulle kunna fungera bra ihop med en samojed, utifrån temperament, motionskrav och funktion med barn och andra hundar.

Har ni tips på vilken annan ras som skulle kunna passa ihop med en glad, arbetsvillig och lekfull tik på 2 år som bor i lägenhet i stan, men har nära till skog och hav? :)

Sophey
1

En till samojed? Flört

Medarbetare på matlust

Bondkaka
0

Njaaa vill helst ha annan ras att bli erfaren med :P

[Ametisth]
0

En basenji kanske? :)

[Ametisth]
0

Då blir de dessutom lite utmaning i de hela ;)

jonte1
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#Bondkaka. Tackar för bilder i "vit-rasist tråden" Trevligt värreTungan ute.

Jag föreslår en Akita Inu som parhund. Du har nog sett en del bilder på paret. Nu är det så att det är inte så enkelt som det ser ut på foton. Alla 3 damer i familjen klagar på att hon den där(Akitan bits) vid hemgång utav hundprommisar.. -undantagslöst. Dom har klagar över blåmärken, -nyinköpta hanskar blir illa åtgågna osv.

Jag och gammelfar då? HerrarSkrattande i huset(skratt). Så sent i Fredags så tog han i och sprang "igenom" Akitan. Han får alltid plikta för det sen men han vänder andra kinden till(pälsen) för husfriden och trivs ändå.

Har'e!

SaraC
0

Vad är det ni VILL ha ?Motions-/träningskrav? Mentalitet? Storlek? Päls? Och vad är det ni vill erbjuda i aktiveringsväg?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Bondkaka
0

Ungefär som en Samojed/lite mindre aktivitetsnivå.

En som har styrka och uthållighet att kunna hänga med på långa cykel/vandrarturer, men även kunna varva ner och vara inomhus när det inte blir av.

Stabil och lugn i psyket, gärna en äldre hund också som kan förhoppningsvis ha en "moders" eller "faders" roll till min yngre fjantis :P

Medel/stor ras och gör inget om den har kort eller lång päls, anpassar mig efter pälsen rätt lätt.

Erbjuder runt 1 tim aktivering per dag, antingen promenad eller cykling.ö Ibland mindre och ibland mer aktivering utomhus. Kan dock inte ha den lös så ofta mer än när tillfälle ges (vi kan ta oss till inhängnad) då vi bor mitt i stan, så hunden ska kunna anpassa sig efter stadsmiljö.

SaraC
0

Nu skriver du inget specifikt om denna typ av hundar, men jag tänker nu i första hand efter dessa. Min första tanke är ändå finsk lapphund, har ni kollat på dem?

Vill ni ha en omplacering så är ett råd att kolla in raser man är intresserad av via deras hemsidor eller direkt via deras valp-/hundförmedlare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Bondkaka
0

Jag var intresserad av både finsk lapphund och eurasier innan jag bestämde mig för en samojed.

Finsk lapphund verkade vara så himla lätt till skall och bor i lägenhet så vågade mig inte på den rasen i första hand.

Eurasier fanns inga uppfödare just då i närheten, annars var jag rätt bestämd på den rasen men kände att en samojed var någorlunda lik den :)

Tror ni en eurasier skulle kunna fungera ihop med min tjej? Isf en omplacering/äldre, som helst är psykiskt stabil och lugn i sig själv.

Dosi
0

Jag rekommenderar också en finsk lapphund, är ju lite partisk, har ju en själv :) Angående skallet så är vissa mer eller mindre benägna att skälla men det är en träningssak att få bort det bara när dom är små :) Bor själv i lägenhet och han skäller aldrig inomhus, och bara ute vid lek eller när han blir skrämd.

Kinne
0

är inte Euraiser framtagen ur Samojed; Kees och någon ras till?

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Sophey
0

Eurasiern har Samojed i sig ja Flört

Medarbetare på matlust