Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: övrigt
Läst 15271 ggr
[Highonbluetomorrows]
6

Domino - finsk lapphund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Är det någon som kan förklara för mig vad "domino" innebär och när man kan se att en hund är domino? Kanske lägga upp en bild? Är de domino plus en färg eller kallas de enbart domino?

Den här valpen tex. Hur ser man att han är domino och inte typ sobel eller creme?

OBS inte min valp! Min bild dock.

SaraC
2

Aldrig hört.. Kan det syfta på att hunden är tvåfärgad? Hundfärger är ju knasiga, det finns massor med olika ord för samma färg beroende på vilken ras man pratar om, vilket språk man använder och så vidare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Poison-heart
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min FL har två kullsyskon som är domino. Har en halvdålig bild på den ena från när jag var där. Inte så lätt att se kanske när dom är så små men Flört

Dominofärgade har väl liksom mycket mönster i ansiktet, vet inte hur jag ska förklara… Haha! Nån som kan hjälpa mig? :P

lukasfelix
1

Skillnaden mellan domino och vissa andra färger är inte så stor :P

Underullen på en domino är alltid väldigt ljus, med mörkare täckhår där täckhåren också ofta är ljusare i botten och mörkare i spetsarna. Domino har oftast större "tantecken" och har tydliga "ögonbryn" redan från födseln. De är också oftare mer ljusa närmare mittlinjen i hundens ansikte, jämfört med en lapphund som har ljusa tecken i ansiktet. Vanligtvis är nosen splittad med en rosa strimma. Många föds med en ljus strimma i pannan

Att valpen på din bild är domino ser man på att hans ljusa tecken i ansiktet går upp även på nosryggen, han har mycket ljust runt ögonen och han har en ljus strimma i pannan

[Highonbluetomorrows]
0

#3. Jaaa tack :)

[Ametisth]
0

Att färger kallas olika beroende på ras känner jag så väl igen. En trefärgad basenji kallas ju t.ex tricolour :p