Analsäckar
Eros, min 12-åring har två gånger haft analsäcksinflammation. Senaste gången var för någon månad sedan. Då sa veterinären att om hunden haft inflammation och säcken brustit så kan inte den säcken bli inflammerad igen. Båda gånger det har hänt med min hund har säcken brustit men jag mindes inte om det var samma säck eller inte som förra gången nu sist det hände.
Har ni hört detta och stämmer det?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Att svara på ett gammalt inlägg brukar inte vara min stil. Det klingade dock en klocka hos mig när jag skulle klicka på tillbakaknappen i browsern och jag läste dom första raderna.
Gammelfar var en utav tre överlevande hanhundar i den kullen. Den som jag aldrig mer såg men som jag visste vilka ägde(Milou). Kusinen som hade Teddy och som jag fick(var livrädd för akitan) nformationer ifrån och i början sa att den där Milou är riktigt stor och en best. Todd verkar liten. Sent omsider så fick han själv hålla i gammelfar(Todd) å brodern satt i bilen trånades. Kusinen fick även mäta mankhöjden..
Båda dom där bröderna är borttagna pga liknande sak som SaraC beskrivner av åkomma. Det kan tydligen bli så illa att man väljer..
.
Gammefar hälsar.
Nä det stämmer ej, analsäckerna kan bli inflammerade flera gånger oavsett
Min samojedtik hade problem med illaluktande analsäckar som blev rätt snabbt fyllda så fort hon var lite lösare i magen.
De tömdes och spolades hos veterinären och efter det har jag på egen hand här hemma tömt dem ca 1 gång i månaden, ibland mer sällan.
Det är väldigt enkelt, går snabbt och gör inte ont på hunden om man gör det på rätt sätt :) så slipper man åka in till veterinären när det börjar bli fullt eller kanske tom inflamerat och de måste spola säckarna, vilket gör fruktansvärt ont på hundarna, iaf min tik skrek som en gris :(
Prata med din veterinär om hur du på egen hand kan tömma dem hemma och motverka inflamationer :)