Finsk Lapphund och agility
Hej!
Undrar om finsk lapphund kan hävda sig i agility eller om de generellt sätt bäst fungerar på "hobbynivå"? Är deras päls ett problem om man vill träna, att det skulle bli för varmt för dem?
Undrar också om det är bra att raka dem på sommaren, en del säger att det är bra att raka (helt eller vissa partier) medan andra säger att hunden blir varmare av att vara rakad för att pälsen även skyddar mot solen

Att raka pälsen förändrar pälsens struktur, den blir mjukare har jag hört. Lapphundens päls skyddar både mot kyla och värme. Jag skulle aldrig raka min finne! Det finns ingen anledning tycker jag. Vill man jobba pälsvård ska man nog skaffa någon annan ras, men vill man ha en hund med minimalt underhåll, så är det rätt ras. Pälsen är självrenande, inga öron som behöver göras rena, ingen klippning. Jag behöver inte ens klippa klor på min hund, för den använder sina klor och de slipas ned naturligt.
Fick fram denna tråden via google. Lite gammal men är det kanske någon som har ett svar på TS (och nu också min) fråga :)?
Dvs, kan finnen hävda sig på agilityplanen och ställer pälsen till problem med träningen under sommarmånaderna?
Haha vad gammal tråd!
Jag tror att finnen kan lyckas bra på agilityplan men att de inte har jättestor chans att vinna över bc och liknande raser som tävlar i samma klass, då de inte har snabbheten. Så kanske inte SM-nivå, men helt klart på klubbnivå!
Pälsen ska isolera även mot värme och jag har hört många som säger att deras lappar är piggare på sommaren än andra korthåriga raser
Något SM hade jag inte vunnit ändå, med eller utan en BC
. Men typ om finnarna är hopplösa (pun intendended) även i låga klasser vore det lite synd. Är ny på hundsport - men inte på hundträning - och vill gärna testa på lite av varje.
Passar inte agility får det helt enkelt bli något annat! De ska ju vara bra på spår men jag tycker det är så tråkigt Q.Q
Nej nej de är verkligen inte hopplösa, absolut inte i de låga klasserna! Min älskar agility och är jätteduktig, men vi har inte gjort så mycket än för han är bara 10 månader.
De som jag vet har testat på agility har det gått bra för och hundarna brukar älska det, men tyvärr är det ju många som aldrig ens rör sig utanför utställningsringen…..
Tack för svar :).
Kolla på till exempel sheltie eller border collie, två otroligt populära och framgångsrika raser inom agility - båda långhåriga (bc kan vara både lång- och korthårig).
Jag tycker absolut inte att man ska raka pälsar av den här typen, det är ganska självklart att man förstör pälsens funktion. Min långhåriga japanska spets är mycket mer obrydd av värme än till exempel grannarnas rottweilers.
Finsk lapphund är en smidig, snabb och samarbetsvillig ras, de passar absolut bra till och kan hävda sig i agility! Men jag kan tänka mig att en finsk lapphund förmodligen kräver mer av dig som ägare i att göra träningen rolig och inte för "tjatig" än vad till exempel en sheltie gör. Spetsar är ju som de är 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vet inte hur andra finnar är, men min daghund är superglad i mat dvs det är lätt att motivera honom med klickerträning och något lågfettsgodis som leversnittar (som jag delar i mindre bitar). Han är kastrat. Ägaren säger att de ofta måste ge honom godare och godare godis för att han tappar motivationen, men jag har aldrig behövt byta från dessa torra leversnittar.. Är det vanligt att de är så motiverade av mat? Min uppfattning är nämligen att matglada hundar generellt är mer lätttränade än andra (om man belönar med godis då.. annars funkar det ju inte). Har de inte rätt dåligt föremålsintresse..?
Jag vill inte klippa ner en finsk lapphund (förutom kanske på magen - hjälper detta något mot värme överhuvudtaget??), då hade jag kunnat köpa en lapsk i stället. Däremot vore det lite olämpligt att köpa en finsk lapphund som mådde dåligt av värmen på varma sommarkvällar (om de gjorde det mer än andra hundar) då jag älskar att gå långpromenader och gärna joggar då etc. Jag bor i Södra Sverige och här hade vi snö typ en månad bara och vissa menar att finnen är en "samehund" gjord för samelandskap och det kan jag inte riktigt erbjuda..
Min daghund vägrade att röra sig utomhus på dagtid i somras vilket gjorde mitt jobb rätt svårt haha.
Min faster och farbror har en liten finsklappis ( gillar inte smeknamnen finne eller flapp eller vad man säger) som dom rakar på magen,bröstet bara. Agility funklar nog bra om man klipper pälsen vid benen lite så dom inte trasslar in sig när dom springer!
Min är svårmotiverad med mat, så jag använder mest kamplek. Ska det vara med mat så är det korta pass (max 10 klick) och med något gott som leverpastej, färskfoder, köttbullar osv. Visst, han tar torrfoder men det är inte nåt han anser värt att arbeta för.
Gällande agilityn så kräver han ingen extern belöning alls för själva agilityn är så belönande men vi avslutar ändå med lite kamp efteråt
#9 Trassla in pälsen…..? Finsk lapphund ska ju vara byggd för att klara av att röra sig långa sträckor, så trasslar den in sig i pälsen är det ju något fel….
#10, ja det låter som min daghunds ägare sa angående mat.. Vad konstigt att det funkar för mig ändå! Kanske för att jag bara träffar honom några timmar i veckan..? Fan, nu har jag levt i förhoppningen att de var matglada 
Den lapphund jag känner blir i alla fall inte trasslig i pälsen, tvärtom, däremot lätt tovig på magen/i armhålorna om man inte sköter kamningen.
#11 Kan vara så ;) Är det någon annan som kommer med en bit torrfoder så kan han svansa runt och fjäska massa och bjuda beteenden, men tar jag exakt samma sorts torrfoder och försöker träna med så är han knappt intresserad alls haha…
Jag kör Agility med Zammi och det har aldrig varit några problem.
Visst, jämför man en finne med en bc, eller nästan vilken ras som helst jämfört med en bc så är ju bc:n överlägsen.
MEN, det man kan vinna på är att hunden just inte är så supersnabb, dvs. den springer inte runt när den inte får en uppgift eller nytt hinder . dvs. får straffpoäng. Man riskerar inte att hoppa fel hinder, för att hunden är mera "kontrollerad".
När jag tävlade en lite tävling i höstas så vann vi large-klassen av just den anledningen. Vi hade en jämnt och bra tempo, och det var det vi vann på helt enkelt.
Och det där med att pälsen trasslar sig….kan kanske hända på en kastrerad finne, då det finns risk att päls-kvaliten ändras. Annars så har jag aldrig haft tovor på min. Aldrig, inte ens efter flera timmars promenad och klevande i skogen. ( älskar denna typen av päls!)
Så jag skulle inte raka pälsen, utan skulle vara noga med att kyla ner hunden om den blir väldigt varm, med ex. kylduk, alt. hälla vatten över den.
Inte tävla en massa under sommarens varrmaste månader, utan mer på våren, hösten och vintern.