Vad ska jag tänka på?
Om ett par veckor ska jag och familjen till kenneln och titta på finska lapphundsvalpar ;D
Det jag vill använda hunden till är lydnad, agility och andra grenar vi kommer tycka är roliga. Ska gå på naturbruksgymnasium till hösten också, då jag tar med hunden.
Jag undrar då vad jag ska kolla efter hos valpen? En hyffsat energisk kanske, så vi får lite fart i träningen osv?
Har hört av grannen (som är mycket duktig på hundar) att vi ska kolla på bringan - tror jag att det var - och se till att den är lite "kraftig" och bred. Så hunden är lite kraftigare i allmänhet.
Detta är ju första gången för oss, så finns det något mer jag ska titta efter? Kommer ju självklart prata med uppfödaren, men finns det något jag ska fråga om?
Tack på förhand! 
Jag tycker faktiskt det bästa är att hitta en uppfödare man känner sig trygg med och sedan låta denne välja vad som passar ens önskemål bäst.
Känner du inte uppfödaren sedan tidigare är det bra att tala om exakt hur ni tänker er ert hundägande och vad ni vill ha för typ av hund.
Hur pass energisk hunden är till exempel beror ju helt på vad det är för ras på hunden. Vill man ha en hund med lite lagom fart i kanske man väljer en "fartig" hund ur en lapphundskull men en lugnare hund ur en kull border collies, om du förstår hur jag tänker?
Jag tror inte att bringan och kraftigheten har något med träningsintresset att göra 
Första steget när man letar valp tycker jag är att hitta en uppfödare man klickar med. Någon man trivs med och känner förtroende för. Sedan är det alltid viktigt att titta på hundens föräldrar och deras släktingar i stamtavlorna - vad har de för hälsa, meriter och så vidare.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ja, och det bästa är ju att det är precis det jag har gjort. Känner grymt mycket förtroende för denna uppfödare. Hon vet precis vad jag/vi vill.
Menade mer att det var "bättre" att valpen har kraftigare bringa, så han inte blir så klen när han blir äldre (:
#2 Vad bra! Då är i alla fall mitt bästa råd att du låter uppfödaren välja. Om uppfödaren vet vad du vill ha och vad som passar dig så är det det bästa. Uppfödaren är tillsammans med valparna ungefär alla timmar om dygnet, du är där och hälsar på någon timme och är då också en okänd person för valparna.
Jag har aldrig hört detta med kraftig bringa för att valpen inte ska bli klen för, men vem vet!
Jag skulle nog istället bara koncentrera mig på att välja en valpkull efter föräldrarnas (och övriga förfäders) egenskaper. Ville jag ha en stor och stark hund skulle jag välja en kull med sådana i stamtavlan till exempel, ville jag ha en mindre och smidigare hund skulle jag titta efter sådana kullar och så vidare.
Har inte hört det om bringan tidigare heller. Men är ju himla förälskad i små klumpeduns-hundar, eller den kraftigare/fluffigare sorten, haha 
Men jag får hålla tummarna att det finns någon liten klump som passar! 
#4 Då kanske det blir en liten "dunderklump" då 
Förhoppningsvis!