Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: drag
Läst 3857 ggr
fettmedkevlar
4

Och iväg bär det

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mamma min har en hel del draghundar som används till turistkörning, var idag och tog några bilder. -25 grader ute men kameran klarade det hela utan att strula.

På bilden är det turister som kör egen släde, alla hundar utom hunden i wheel till höger(sett från kamerans vinkel) är mammas. Den hunden är renrasig siberian medans mamma har alaskan huskys.

Tyvärr gick det inte så bra för detta spann, trots tydliga instruktioner så tappade föraren släden och gjorde ingen ansats till att försöka fånga släden. Jag själv är gravid i vecka 38 så att springa i kapp gick inte.

Bilden är ju klickbar så kika gärna, kom ihåg att det är copyright på den.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

faw
0

Härlig bild! :)

DesK
0

Vilken härlig bild! Glad

/Désirée

fettmedkevlar
0

Ja verkligen! Det är något jag verkligen brinner för :-D

jonte1
1

Har inget annat än att säga :) BildSkrattande.  Tackar. Har jag berättat hur gammalfar kör med "bruksschafrar.blogspot.com". Det är en annan historia. Inte snygg att få höra utav dom där ägarna.

Vattnadal
1

Lägger in ett foto från igår. Krister kör ju 8-spannet, med rasrena siberians. De ligger nu i träning inför polardistans v 10.

Jag får hålla tillgodo med skrapet, eller B-spannet, som jag ibland kallar dem skämtsamt.Tungan ute De som har lite större antal hundar och tävlar har ju ett A-spann med de bästa, och ett B-spann med de som inte riktigt platsar i A-spannet.
Cora (oreg SH) har tappat gnistan (gillar inte när det går för fort längre) men börjar gilla drag igen, när jag kör då det blir färre hundar, inte går så fort och är mer tungt jobb.
Vidar (AH bastard) drar gärna och länge, men är lite felkonstruerad i kroppen, med för raka vinklar, så han håller inte riktigt som de rasrena. Han älskar att ta kortare turer med mig, sen ligga på sängen/soffan och mysa.
Vittra (golden) kan tycka att det är helt OK med drag, om det inte går för fort eller vi kör för långt.

Att köra med bara B-spannet är inte så kul. Vi brukar låna in en eller två ur A-spannet, för lite mer fart. Oftast blir det Skade, min lillam prinsessa. Detta då hon börjar bli en rätt säker kommandoledare, fungerar fint med Vittra, och dessutom lyssnar, dvs tycker att det är OK att vända när Vittra vill hem igen.

Kanske inte bästa kvalitet på fotot, taget med mobil, uppladdat på fejjan och sen nedsparat på datorn. Skäms

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
1

Visar upp A-spannet oxå. Vi har haft snöbrist hemma den här vintern, tyvärr mest is eller slask. Tur att kunna köra ATV eller vagn då. Här kommer hundarna hem med med trollcarten efter en 2,5 mils tur, som tog 1.45, inklusive ett vattningspass.

MVH Elin

fettmedkevlar
0

#4 Nu hänger jag inte med, blev det knasigt i din kommentar eller?

#5 och 6, Super härliga bilder ju!! Vill själv ut med släden, men 2 veckor kvar till förlossning så det blir att ta det lugnt och låta sambon åka ut själv. En ATV hade varit en dröm för mig, kör nu under somrarna med cross men det är ju inte lika som med ATV.

Vattnadal
0

#7 Jag håller mig till mindre spann, helst 4, men 5 vågar jag oxå. Känns lite säkrare. De 8 maken kör med skulle ag aldrig våga, tror jag. För starka och snabba, känns lite för okontrollerat för mig det. För 2 v sen hade vi en journalist hemma som skrev lite om oss, företaget och hundarna. Han ville ha fina foton, så det blev till att köra 200 m längs en stig snarare än skoterled, vända och sen tillbaka, med taggade galna 8-spannet som ville springa några mil i alla fall. Kändes inte SÅ kul, men vi överlevde utan alltför mkt trassel. Välte bara en gång, när fotografen stod lite tokigt, så ena meden kom upp på en stubbe.

Vår ATV är underbar att ha! Vill inte vara utan.

MVH Elin

SaraC
0

Härliga bilder båda två!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
0

Nästan så att jag ångrar att jag lämnade släde, draglinor och selar i stugan. Har gammelsläden hemma, och en nyare lätt, samt en spark om jag fick riktig abstinens. Men utan selar blir det inget drag ändå. Kan ju inte köpa nya selar bara för att kunna köra 2 gånger, när vi ska upp till stugan igen om nån dag…

Det är strålande väder, inte för kallt… Får bli en lång promenad istället idag. Förstår dig #7, och hoppas att du klämmer ur dig en frisk och hundtokig liten, som snart kan följa med, nedpackad i fällar, i släden.

MVH Elin

fettmedkevlar
0

#8 Någonting som hänt när du känner dig osäker att köra större spann?

Själv är jag väldigt förtjust i att köra större spann, brukar jobba extra som guide och har då 12-14 hundar i spannet. Jag vet inte, men för mig ger det lite av en "mäktighetskänsla", känner mig mycket friare när jag hör hundarnas flås och släden som knakar lite i guppen.

#10 Haha jaa jag hoppas det också. Hade varit TOPPEN att sticka ut med släden en vinter och ha en liten knodd nedpackad.

Vattnadal
0

#11 Njae, jag är nog bara lite feg. Vi välte en gång när vi körde 12-spann, jag satt i, hamnade i djup lössnö och ett ankare lade sig med krokarna i nacken, hade inte det andra ankaret fastnat av sig själv i ett träd, hade jag släpats efter i ett ankare runt skallen. Fast jag var nog lite feg före det. Vill känna att jag har kontroll, särskilt i starten, och det har jag inte om jag inte kan stoppa spannet eller knappt ens sakta ner det. Skrattande

Blir troligen skillnad när vi väl skaffar oss en liten turistsläde istället för våra förvisso av trä, men ändå lätta, slädar. Dessutom kan man ju då lättare sätta folk som dövikt.

MVH Elin

skogs-tolva
0

Underbart! Får skaffa ett par till så det blir ett schysst spann här med, kan ju se lite underligt ut med en malamute och en retriverblandning som drar släde Flört Jadå, retrieverblandningen är stor och kraftig och älskar att dra och klövjas, fast det skulle nog inte bli supersnyggt med ett sådant par……