Samojeden allergivänlig?
Hej!
Jag heter Erika och älskar samojeder, har alltid gjort det!
Planerna var att jag skulle skaffat en efter studenten, 3 år sen, men träffade då min nuvarande sambo och han är allergisk…
Jag gav upp samojeden efter mycket tårar och eftertanke..
Men sen hittade jag i ett annat forum att samojeden är i vissa fall allergivänlig.
Hur ser ni på detta? Jag vill höra både bra och dåligt.
Nu vet jag att det är väldigt individuellt och vi ska åka och träffa olika samojeder innan vi skaffar en, såklart.
Mvh Erika

Jag är allergisk och känner definitivt av min kompis samojed!
Självklart är det individuellt, både hur känslig man är och mot vilka raser, och det enda sättet att ta reda på om just din sambo tål just en viss hund är ju att just de två får tillbringa lite tid i samma rum (inte bara hälsa på lite kort, utan MINST några timmar, helst en hel dag).
Men en sak som är bra att veta är att man kan bli allergisk genom att utsätta sig för saker som liknar dem man inte tål, även om det går bra till en början. Har man en benägenhet för allergier sprider de sig ofta iom att immunförsvaret börjar associera fler och fler saker till det ursprungliga allergenet. Även om det känns ledsamt att inte kunna skaffa en hund, vore det inte mycket värre att skaffa en och efter ett år inte kunna ha kvar den för att din sambo blivit allergisk?
Som jag skrev, så ska vi träffa och vi har redan två hundar, som han tål, så hundlös är jag inte, men jag vill ha en samojed.
Vi är medvetna om riskerna, jag vill bara höra folks erfarenheter.
Tro mig, att jag vet det mesta om allergi och även min pojkvän då det är ändå han som är allergisk så kan han rätt mycket om sin egen "sjukdom". Men tack ändå :)
Det finns inga hundar man kan säga är allergivänliga, allergi är otroligt individuellt.
En del allergiker klarar hundar som inte fäller bättre, en del klarar nakna hundar bättre, en del klarar labradorer bättre, en del klarar just samojed bättre.. Och så vidare, och så vidare..
Jag kan sitta här och berätta om min allergi, men det hjälper inte er eftersom det inte alls är någon garanti för att det ska vara detsamma för din sambo, om du förstår hur jag menar.
Hur länge sedan är det sedan din sambo visade allergi mot en hund och hur länge sedan är det han tog ett pricktest?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Alltså, han har varit allergiskt HELA sitt liv, han är född med det, detta är inget nytt. Vi har haft hund i fyra år.
Han har även jobbat i ladugård med 30 kor i hela sitt liv då hans familj äger en bondgård. Som han inte heller har tålt så bra, men pinat sig igenom för sin familjs skull..
Hundarna vi har nu känner han inte av alls, behöver inte ens ta medicin.
Han har inte gjort något pricktest sen han var liten skulle jag tro.
Jag förstår väl att det inte finns några garantier, men ville ändå bara höra folks erfarenheter, men det verkar ju helt hopplöst..
Jag vet alla fakta om själva allergien, alla risker och allt det. Jag hoppar inte direkt in i något, detta handlar om ca 5 år i framtiden OM jag ska skaffa en samojed, försöker bara få reda på fakta om själva samojeden, inte om min sambos allergi..

Tråkigt att du inte är nöjd med svaren du har fått. Vi kanske missförstod frågan "Hur ser ni på detta?", när vi svarade med att tala om hur vi ser på det.
Det är inte så att alla som är allergiska automatiskt vet allt om allergi. Jag lär mig fortfarande nya saker efter 30 år som allergisk. Så att nämna något om hur allergier kan funka i en tråd som handlar om allergi verkade ju rimligt, inte lätt att veta att det var fel svar.
Det du egentligen vill veta, om din sambo kommer att tåla en samojed, är ju som både du och vi vet helt omöjligt att veta i förväg. Vet inte vad det är för andra erfarenheter du vill höra, jag har gett dig min som är att jag är allergisk mot min kompis samojed, men det hjälper ju inte er.
Hoppas du får nåt svar som du tycker är bättre.
Precis som SaraC säger finns det egentligen inga allergivänliga hundar. En sak som kan vara bra är att bada hunden ofta - det vill säga cirka en gång i veckan. Jag umgicks under många år med några som var allergiska, dagen innan de skulle komma hem till oss badade jag alltid mina hundar. Detta funkade bra och ja vi testade även någon gång med att hoppa över badet och då reagerade gästerna negativt. (Jag hade Borzoi och Dobermann då)
/Désirée
Alltså, jag ville mest höra era erfarenheter om samojeden som allergivänlig, jag vet väl också att det inte hjälper mot min sambos allergi att veta hur ni har tålt en samojed eller inte.
Men det var ändå det jag ville höra…
Men tack ändå för att ni tog er tid att svara.
Lycka till i alla fall!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hej, hittade det här forumet och tänkte berätta lite om mina egna erfarenheter..
Är allergisk mot pälsdjur och hundar, vilket stör mig enormt hundälskare som jag är. Men om du vill höra lite positiva svar på din fråga så kan jag säga att jag själv inte reagerar på samojedhundar! Det är underbart. En jag känner har en underbar samojedtik och den brukar jag faktiskt inte bli allergisk för alls, även då jag inte tar nån medicin, trots att jag brukar reagera på dom flesta andra hundar. Min egen teori är att det kanske har att göra med att pälsen är så tjock och tät, så mjället kommer inte riktigt fram som på vissa korthåriga raser(?) (om det nu är mjället man är allergisk för) men jag vet inte. Det är i alla fall kul att veta att jag inte blir allergisk för en ras 
#9 Kul att det funkar för dig! :D
#10 Ja det är det verkligen! Särskilt när det inte ens är det minsta problem fast hunden slickar och allt det där:)
Hej!
Oftast sitter allergin i salivet och som det står över så är detta väldigt individuellt.
Min mamma är allergisk, men hon känner inte av min pojke, inte ens under fällperioder!
Men vet att min uppfödare är allergisk men de har sina 12 ute i gård, men när han har varit inne med dem för mycket blir han röd i ögonen.
Men det verkar som om de flesta inte reagerar på samojeder´:)
Vet en klasskompis kille som inte reagerar på min, men han reagerar på hennes. Men hennes har sjukt mycket mer päls ( den är av shpw variant ) så om det kan bero något på det också :)
Länkar bild så du får se min hunds pälstyp :)
Åh vilken stilig kille :D
Okej, tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! :D
Tänkte åka runt och träffa alla möjliga olika samojeder, för att avgöra om han tål dom eller inte..
Känns som om det är ett projekt som kommer hålla på ett par år ;)