1974, -Nostalgi
Bifogar en bild från 1974 på fiskande hundar, Samojeden var bra kompis med Golden Retriven. Det jag kommer ihåg ifrån dagen att dom båda plundrade hinken som smågrisarna var menat att få äta. Hundarna kräktes senare pga ätit för mkt.
T o m gammelfar skulle fått tagit i att kämpa med den mkt äldre släktingen(i ras). Den var med och fällde ett antal älgar b la.
Nja, jag är inte värdens bästa barn men när någon hänvisar till: Miljökontoret Luleå och domslut och dessutom som det står:
"stäng fönster och dörrar" "Beträffande katternas inträngande i huset tillägger länsstyrelsen" -ifrågan om katter som tränger in i fastigägarens hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem". "Även i övrigt får fastighetsägaren vilket skydd som kan finnas för att freda- repeterar freda mot passerande katter".
Ja, jag vet vad som gäller. Jag vet vad som gäller på våran mark. Jag vet vad hundarna kan och vill.
Jag vet att jag var tvungen att plocka upp Akitan i duschen igen ikväll därför klådan finns kvar. Det gör jag gärna. Samojeden har läkt ut sina problem och ligger ute.
Linux? Ligger mig varmt om hjärtat och jag driver rätt hårt i bland.
En em i veckan så fick jag sällskap med en äldre herre ute på promenad som var pratsugen och när vi passerade sonen Totte(Samojed) så sa han till gammlefar att din släkting var inte hemma.. Varvid han bara knäade när jag förklarade släktskapet. Det visste han inte trots han bor i närtheten och är bekanta med Tottes husse/matte via jobbet
.
Mea culpa.
Fyller på med nått år senare.. Jag kommer ihåg platsen därför jag spelade hockey i ladan bredvid i staden. Sibylla korvkiosk och folkets park.. Allt är rivet idag.
Mer kul är fotot taget på en Söndag och i regn. Visst snygga voffar men man kan ha mera nöje utav folket på den tiden (senare 70-tal) som är publik. Intressanta klädval och personligheter tro
.

Underbara bilder!
Kul att se en samojed i utställningskläder - det är liksom inte samma hundras.
testar igen med bild..
1986 så planerade jag snabbast möjliga väg ner till Paris/saint Germain. Jag räknade på 22timmar körtid hemifrån. Färjor frånräknade.
Ingen hade varnat mig för tullen mellan Belgien-Frankrike. Det var ett ökänt smuggelhål då. Å Jag slogs, jag streatade emot och ett tag var omringad utav 7 tullare som helst ville slänga mig i arresten och utvisa mig med sällskap nästa dag.
Vad gör man när man är 20 bast och har hela värdens självförtroende.. Alla papper i ordning.
Så anlände jag till Paris med den i mina ögon värdefulla lasten, 2 små ullnystan(Samojeder). Jag vart betänksam när jag fick bo i ett jätte-kråkslott och var hundarna skulle placeras enligt franska försäkringar.
Jag satt mig på tvären. Ordentligt. Jag förklarade att jag lika gärna kunde ta med dom där hem om jag inte fick träffa den tilltänkta ägaren. Nu vart det liv. Den tilltänke ägaren kom upp ifrån sydöstra Franrike och jag godkände efter en em prat.
Ett par år senare så fick jag vykortet på dom inte så små länge..
från ägaren. Jag olämplig att handha djur? Jag bara skrattar.
sa voffarna..
. Nehäj… Funkar inte!