Raser framöver
Vilken eller vilka raser vill ni ha, planerar ni att skaffa och drömmer om?!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Just nu är jag helt inne på att det blir en Eurasier när jag får möjlighet att skaffa en till hund. Trivs jag bra med den hunden blir det säkert fler av samma ras. Sambon vill ha Chow chow och det kan jag också tänka mig att testa. Längre fram drömmer jag om Canaan dog!
#1 Härligt! Chow chows är ju helt otroliga. När jag bodde hemma hade vi en granne som hade en Chow chow, det var en utav de sötaste valparna jag sett. Så OTROLIGT söt så jag höll på att smälla av. En liten börjnunge fast sötare
Sen var hon ju så otroligt charmig till personligheten, blev lite förälskad.
Själv kan jag tänka mig en keeshond eller eurasier. Har haft en annan granne som hade en keeshond, helt underbar hund. Så snäll och social. Älskade verkligen den hunden 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag kommer alltid att ha en golden. Misstänker att vi kommer att ha husky så länge vi klarar av att köra med dem.
Efter Vidar blir den en Rhodesian Ridgeback.
Kommer att ha borzoi i framtiden. Är även ruskigt sugen på caanan, efter att ha träffat dem på chancos kennel…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#2 Ja, de jag har träffat har också varit riktigt trevliga. Och söta är de absolut 
#3 Spännande! Ridgeback har jag inte någon större uppfattning om mer än att de är vackra, men borzoi är härliga hundar.

#4 Misstänker att Vidar har många drag från RR, eller att jag får ett lika surt äpple att bita i när jag ska ta mig an en sådan. En utmaning de första åren för att få en härligt underbar hund, dryg på sitt vis, att älska i nöd och lust!
MVH Elin
Ja, man vet ju aldrig vad som döljer sig bakom 
Är RR svåra att jobba med?

De jag pratat med säger att de är monster till de fyller 2, vissa slutar aldrig. Eftersom Vidar var lika, så tänker jag att det nog ska gå.
De behöver nog en hel del motion, vilket kommer automatiskt för en hund som bor med ett huskygäng. Sen ska de nog använda huvudet en hel del för att vara nöjda och inte hitta på tok.
Inget för någon som satasar på att tävla i bruks heller, men för någon som vill ha mer hund, tror jag.
MVH Elin
Ja, det ska säkert gå. Med envishet och tålamod kommer man långt..
Det är väl en jakthund från början? Kanske ännu används till det också i och för sig.

Jo, de används att jaga lejon med, så det kan bli lite svårt att fixa… Dels för att de inte jagar ensamma, utan ska vara minst 2-3 kan jag tänka mig, men det är nog ännu svårare att hitta lejon.
Det får bli blodspår istället, tänkte jag. Går det bra kan man ju alltid hjälpa jaktlagen i praktisk jakt då.
MVH Elin
Lejon är nog svårt att hitta här, ja. Möjligtvis får man låna från någon djurpark. Nä men de kanske används till annan jakt också, här. Blodspår och liknande är väl toppen.

Finsk spets är drömrasen. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#11 Att jaga tjäder med? Fina hundar, är svag för den röda färgen!
MVH Elin

#12 Jag skulle nog ärlig talat inte ha möjlighet att ha en finsk spets, skulle inte kunna erbjuda den "ett värdigt liv", men som sagt: det är drömrasen.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
En Canaan dog blir det ganska så säkert när det blir aktuellt med hund igen. Isländsk fårhund är en ras som står mig nära och som jag väldigt gärna vill ha också, men då vill jag nog helst ha en mindre gård först. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Keeshound har jag träffat och jag älskar den rasen:) Sen eurasier hade varit kul att testa men de verkar lite för lugna för mej.. Är vana vid hundar som gillar att jobba mycket och lite tokiga av sig

Jag drömmer om att kunna köpa en American Akita!
Jag har läst om dem /träffat flera under flera års tid och är helt kär!
I går träffade jag en helt underbar indivit med nästan alla de typiska am akita egenheterna. Alltid kul att träffa ägare och prata om deras hundar, lära sig allt om rasen innan man ev skaffar en.
Min absoluta drömras i denna rasgrupp är grönlandshund, de är så vackra men vet inte om jag någonsin kommer ha möjlighet att ha någon grönlandshund… Men det kan ju ändå vara en drömras
Nästa hund jag skaffar hoppas jag blir en irlänsk varghund 
Nästa ras blir Australian Shepherd men senare så blir det nog en Samojed elr en Eurasier
Jag drömmr om att skaffa en Finsk Lapphund i framtiden. Har träffat en del av den rasen och tycker dom är helcharmiga :) Pasar även min livsstil bra :)

Drömhunden är Podenco Ibicenco, släthårig. Men det kommer dröja innan det blir en sån, om ens någonsin…
Jag har alltid haft en liten dröm om en Chow chow, men vi får väl se hur det blir, då sambon i princip totalvägrar.. ;( Annars kan jag tänka mig Samojed med där är samma vägran från sambons håll *suck*, haha!
Dock så har vi planer på att ta en kull på vår Eurasier-kille (om han har bra resultat på röntgen om nåt år), o då blir det en hane till. Längtar tills dess!:)
#21: Ska du inte skaffa både samojed och chow… Så kan du skaffa en keeshound också? ;)
#22, haha, det ultimata! ;D

jag hade hand om en Podenco förut, som kom från ett räddningshem för hundar i spanien.
Helt underbat jycke:)
Jag drömmer nog om en isländsk fårhund, men som sades ovan (#14) vill jag ha en gård då. Gillar också både finsk och svensk lapphund. I dag har jag en sheltie.
Sen är jag helt fascinerad av både grönlandshund, siberian husky och alaskan malamute, men där är jag nöjd med att betrakta. 
Ska tillägga att om jag ville ha jakthund så ligger norrbottenspetsen bra till.

#24 jag har 2 st podencoblandningar nu och har bott i spanien i 3 år, så nog vet jag om att de är fantastiska hundar ;) Men jag vill kunna erbjuda en STOR inhägnad plats för dem att springa fritt på innan jag skaffar mig en renrasig.
som det känns nu blir nästa humd antagligen en malamute till eller möjligen en eurasier .. men det får ta ett tag innan dess.

Jag är helsåld på Canaan dog efter att ha hittat kellen Chancos hemsida. Jag har ingen tid för hund så länge jag pluggar, men när jag är klar så är det bara en tidsfråga innan en vovve får flytta in! Jag är så avundsjuk på alla som går runt å skaffar valpar hela tiden……
Jag håller tummarna att det dyker upp någon canaanägare här!

Tips till er som funderar på caanan, öka era chanser att få köpa valp genom att gå HUND3 hos hundutbildningsgruppen. Har jag förstått rätt vill chancos kennel att man går den för att ha koll på urhundar.
MVH Elin

Jag har aldrig ägt en hund, men min första hund vill jag ska vara en Keeshond eller en Eurasier. Vilken av dom tror ni skulle passa en nybörjare bäst?;P
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Jag vet inte när det blir, men jag ska heeelt klart ha en Faraohund en vacker dag!
Oj som jag avgudar den rasen, finns det något vackrare?!
Faraohunden är en ras som jag sedan tidig tonår ha hållit väldigt kär.
Många blir faktiskt lite förbluffade över detta när dom får höra det, haha. Kanske för att raserna jag har idag är raka motsattsen till vad en Farao är, men man kan ju liksom ha flera favoriter.
Jag gillar rasens egenskaper, att dom dessutom är så otroligt vackra gör inte saken sämre.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

#31 skulle vara en stilig Podenco Ibicenco som slår faraohunden tycker jag ;) Men förbannat snygga hundar är de!

Ja kh Podenco Ibi är också otroligt vackra faktiskt.
Men Farao är nr 1 för mig när det kommer till dessa raser. ^^
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Schäfer, Vit herdehund, Amstaff och Rottis :) Haft alla dessa reaser också förutom Amstaff. Men "känner" en amstaff.. Eller ja jag fick typ passa en Amstaff i 2 timmar..
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Mycket inne på Lapsk Vallhund eller finsk lapphund vid närmaste hundköp. Och nån gång skulle jag gärna ha en akita och en samojed.
Till sommaren ska jag skaffa en s:t bernhard
*längtar*
Och jag har bestämt mig att någon gång i livet ska jag skaffa en alaskan malamute!
En Amstaff till blir det nog! Men en Schäfer & Rottis och ev. Vit herdehund blir det nån gång när Texas inte finns kvar.. Haft alla 4 raserna men fastnat nog mest för Amstaffen..

Ny här och får väl passa på att säga hej.
Har testat Schabradoren *schäfer /labrador mix*
Labradoren och Jack russeln alla har ur mysiga egenheter och temprament och jag älskar alla raserna.
Dock fann jag en ny ras när jag var på besök hos en kanin uppfödare .
nämligen Basenjin så framtiden består av 2 basenjis.
Men hoppas ju att dom vovvar jag har nu som sagt lever massa länge till mina godingar 
#38 Hej och välkommen hit!
Nu måste jag erkänna att jag blivit smått kär i pommarna. De är egentligen på tok för små, men oh så charmiga! Det känns inte omöjligt att det blir en sådan här i framtiden.
Jag har ju fått min drömhund nu, Lapsk Vallhund. Och jag är så käär så nästa hund blir nog också en Lapsk!:)
Om jag tar jakt licens kan de hända att de bli en gråhund istället, eller så tränar jag upp lapsken till jakthund dem har ju visat sig ganska bra i de. :)
Inom raserna urhundar och spetsar så är det lapsk igen och svensk lapphund.
Men nästa hund blir en kelpie och så måste jag bara ha en whippet en gång. De är så söta! Det blir i så fall en agilitywhippet :) .
Åh världens svåraste fråga. Och jag bör egentligen inte ens tänka på ämnet då jag innerst inne bör vänta med hund tills Kito gått bort så jag får testa att leva "ansvarslös". :P Hah, men det gååår ju inte. Så jag tänker en massa ändå.
Silken Windhound har jag kärat ner mig i totalt. Det känns verkligen som om jag kan behöva något "simplare" framöver, när man ändå har en galen Basenji att ta hand om. ;D
Men sen är jag ju större fan av hundar där man "ser kroppen", ser muskler; dvs en korthårig hund. Och så hade jag verkligen velat ha en hund som matchar Kito ;D (Ja, jag är faktiskt ganska utseendefixerad, men det tycker jag itne gör något om man samtidigt är medveten om VAD man skaffar sig ;)
Så Pinscher har jag funderat på mycket. Eller en Manchester Terrier. Dock bör jag verkligen inte skaffa mig en terrier… Alls.
Haha! I've done a lot of thinking ang raser måste jag säga! Och inte kommit fram till något vettigt.
Nästa hund blir en hund som kan dra tillsammans med min malamute - vilket lär bli en till malamute eller Grönlandshund.
Även Dalmatiner har jag spekulerat kring, men det får vänta. Skulle nog passa bra när vi skaffat ett hus på landet med hästar. Vill ju ha en "gårdshund" som kan följa med på ridturer :)
Kanske blir nästa hund (har ingen nu) en American Akita, det lutar mot den nu men jag måste plugga mycket mer om den och träffa några individer innan jag bestämmer mig. (Har läst på om rasen i några månader)
Hade nästan bestämt mig för Ca de Bou, men men. 
Planerar att köpa en jaktlabrador valp….
Drömmen vore väl att ha en Welch Corgi Cardigan, Norrbottenspets, Boreboel, Schäfer, St bernad…. :p

Ska erkänna att den där RR hanen jag skriver där uppe att jag ska ha efter Vidar börjar transformeras till en grönlandstik. 
MVH Elin
#47, bifogar en bild på en RR ifrån Stellenbosch vinområde ute på landbygden i Cape province Sydafrika. Hunden var väl.. hälsa besökare välkomna vid entren vid citronodligen utanför till en trevlig miljö med vinprovning och exklusiv mat. Visst gick det att få titta på vinfabriken åxo.
Våra sydafrikanska vänner berättade att dom där orkar springa 40-50km om dagen vid jakt. Jag kanske inte direkt drog efter andan.
Kul att du börjar fundera över hundar som orkar en hel del längre(dubbelt) under minst lika hårda förhållanden men med värme utbytt till kyla
.
Ps. Synd att man inte ser den mörka randen på ryggen. Ds.
Ps2. Det fanns 3 uppfödare utav huskeys i regionen nere där. Ds2.
Med glimten i ögat som vanligt

#48 RR börjar jag sluta fundera på nu, inte börjar fundera på.
Anledningar till att ha en RR: De orkar springa lika länge som en husky. De är en hund att jobba med och har många sidor som Vidar (blandras) har. De är vackra. Passar bra till blodspår och kanske jägare har lättare att acceptera en sån till skarpa eftersök.
Anledning till att välja bort RR: De kan ha svårt för kyla, regn och rusk. Det är svårt att hitta bra uppfödare då många avlat på utseende, hormonstinna maskulina hanar.
Ju mer jag ser av grönlandshunden i Vidar, desto troligare blir det att jag väljer en sån. Den går att använda till allt jag vill, och kommer inte att frysa…
MVH Elin
Hehe
. Det var med glimten i ögat ja. Det där med "De kan ha svårt för kyla, regn och rusk." har jag åxo hört.
Kyla ja. Inte frysa.. Å andra sidan med det eländet vi råkade ut i julas när Samojeden fick klåda och skorvig hud ock förmodligen smittade ner Akitan och veterinären trodde berodde på för varmt och fuktigt väderlek. Nu är dom på bättringsvägen i a f. Mycket päls har blivit bortplockade på dom två.
Jag bifogar ett par länkar (youtube)till ett riktigt roligt tv-program(Top Gear - bilprogram) där dom där fåntrattarna får för sig att tävla mellan att åka bil vs hundspann till Nordpolen. Visst bilen kom fram först med med en del hjälp.. Dom fuskar alltid för att bilar ska framstå som det bästa sättet
.
Del1 7.13min, efter ca 4.25min in så visas det när hundspannet stannar för att låta hundarna sova fram till natten då det blir kallare (under -35) och dom orkar dra mer..
Den visar också vad jag menar med s.k expeditionshundar, -lite större, kraftigare och en massa päls. Se extra directors cut 04 och om den hunden han kelar med inte är en nästan renrasig Samojed så ska jag äta upp.. Jag tar det på pälsen och huvudet.
Jag ska skaffa mig en Norsk Buhund tik om några år. Beroende på hur/var/när jag får jobb.
Blir ju inte enkelt att skaffa valp om man jobbar flera mil bort 
// Stephanie och hårbollarna 
en renrasig sibbe :)