Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 3467 ggr
Hiro
0

Norrbottenspetsar!

Är det ingen (förutom jag) som har en norrbottenspets? :o
Skriv lite om din nobs om du har någon och skicka gärna in en bild :)

SaraC
0

Doglovers har norrbottenspetsar Glad Ska tipsa henne om den här tråden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Doglovers]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aha, tack för tipset SaraCSkrattande

Ts vi har nobsar.

Vi använder våra till klövvilts jakt. Och är dom intresserade av fågel är det en bonus.

SaraC
0

De är ju så otroligt vackra!

[Doglovers]
0

Och otroligt kloka och vänliga.

Jag har en nobs tik inne nu och tog in en snart 5 månders tax valp. Helgalen med andra ord. Nobstiken gjorde ingenting fast valpen hängde och klängde hela tiden. Försökte ta benet för nobsen och hon gör fortfarande ingenting. Morrar lite och valpen klättrar in i munnen på henne, men hon gör ingenting. Till slut biter hon lätt och varnande i nacken på valpen och valpen bara tittar lite fundersamt. Och så fortsätter taxvalpen i samma takt. Men till slut är tålamodet över på nobsen som vänligt men bestämt fostrar. Lugnt och sansat.

Det är så intressant att sitta och se på hur dom tar hand om och fostrar valpisar väldigt ömt.

Nobsen är en underbar rasSkrattande

SaraC
0

#4 Jag har också en hund som är fantastisk med valpar. Så härligt att se, som du säger.

Tyvärr har jag aldrig haft äran att träffa en nobs, så vet inte hur de är. Är de lika sin "kusin" finnspetsen?

[Doglovers]
0

Vet faktiskt inte hur lika dom är, då jag inte haft så mycket med dom att göra. Vet bara vad jag hört. Finnspetsen ska vara lite skarpare och ha lättare att släppa skallet. Skälliga som en del säger. Men jakthundar över lag är ju avlade på att släppa skallet lättare eftersom det är det dom använder vid jakt. Finnspetsen är nog också mer inriktad på fågel. Nonsens är mer allround och används till älg, gris, Björn med mera.

SaraC
0

#6 Okej, intressant att höra Glad

Hiro
0

Nobsen vi har hemma hon jagar vi fågel med ^^
Jag tycker hon är fantastisk för att man kan göra inprincip vad som hällst med henne, man kan sitta och krama henne typ hur länge som hällst och man kan stoppa ner handen i matskålen utan att hon bryr sig hon bara fortsätter äta. En i släkten har en hund som är osäker och gillar inte andra hundar men vi släppte iaf Tinja (våran nobs) med den andra hunden (Som heter Molly) och Tinja ville leka men Molly bara morrade åt henne så Tinja lät henne vara, efter ca 1 dag så kom Molly till Tinja och ville leka :)