Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: hälsa
Läst 3831 ggr
Dockgarden
0

Fryser om tassarna

Hej!

Vår Eurasiertjej fryser om tassarna nu när det är 20 grader kallt. Hur gör vi promenaderna behagliga för henne? Det går ganska bra så länge hon kan springa och busa, men vanlig promenadtakt är jobbigt för henne. Då hoppar hon på två eller tre ben. Mycket snö fastnar i pälsen mellan trampdynorna och trampdynorna är lite torra också. Vad är bäst att smörja med? Finns något annat att göra? Tacksam för alla tips!
Hälsningar Margareta - ny här Glad

-------------------------------------------------------------------

GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem

http://www.dockgardens.com/

smurfan-13
0

Fick tips om balsam i pälsen för att förhindra att snö fastnar till mors bedlington.

Annars så är ju skor/strumpor det som funkar bäst om det rör sig om köldkramp. Förra året hade allavåra hundar barnstrumpor på sig när det var kallt. Funkade bra på skottade kalla vägar iaf. När det var som värst kortades promenaderna ner och fick bli fler istället.

Vattnadal
0

Torra tassar smörjer man bäst innifrån, med laxolja på maten.

Frusna tassar kan man ta på skor på. Vi har hemmasydda fleecetossor, bara en rak enkel kort strumpa med karborrfäste. Vi har dem till ömfotade Cora på barmarksträning, till hängörat Vittra som får snöklumpar mellan tårna när hon drar släde och på riktiga långturer eller besvärliga underlag till alla när de drar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Dockgarden
0

Tack för tipsen! Det får nog bli någon sorts strumpor + tassalva. Har hört att Försvarets Hudsalva ska vara bra även till hundtassar. Laxolja är inte populärt för tillfället. Kräsen vovve säger 'Nej'.

-------------------------------------------------------------------

GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem

http://www.dockgardens.com/

Agilis
0

#2 Jag vill prova att sy sådana som du har. Hur höga är dom, över "knogleden" bara? Bara fleece? Hur hållbara är dom? Fastnar inte snön i fleecen? Många frågor… =)

Min spanjorska får köldkramp väldigt lätt och hon har svårt att acceptera skor. Därför är det inte så kul att lägga ner massa pengar på skor om det nu inte funkar i alla fall..

Vattnadal
0

Hmm, kan de vara 15 cm höga, kardborrfästet hamnar över sporren på framtassarna i alla fall. Man kan ju anpassa efter hunden, kanske göra dem lite formade efter tassen oxå. Våra är bara jätteenkla. Vi gör av med en del nmämlugen. Fleecen nöts ju hål på, även om den håller länge i snö. Cora gör av med en hel del på hösten, då hon springer på grusvägar med dem.

Lite snö fastnar det i vissa väder, men inte så att det stör hundarna. Vi kör med bara fleece, och köper man lite dyrare tätare fleece håller de säkert längre än den billigaste tunnaste.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Agilis
0

#5 Tack för hjälpen! =)

jonte1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eurasier har ju en del Samojed i sig. Jag kanske skulle känna igen Akita som att frysa om tassarna vid -20 och under. Det är skillnad på polarhundar och polarhundar(slöfockar i närmaste snödriva)!

När jag var 9 bast så såg jag för förrsta gången en Samojed gräva skydd och lägga svansen öven nosen vid en snöstorm vid Grövelsjöfjällen. Samojeder är en annan..? Vet inte vad men att tvinga in en Samojed kvällstid kan vara besvärligt även i kall väderlek. Eurasier?

Denna kommentar har tagits bort.