Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: raser
Läst 4117 ggr
Ixectrona
0

Thai Ridgeback i Sverige

Nu undrar jag verkligen hur det ligger till med den här rasen i Sverige.

Chanco har lagt av med TRD, den här kenneln har inte uppdaterat sin hemsida på tolv år, Wowwadee som jag hört lite om hittar jag inte någonstans… och på Urcanis hittar jag inget mer.

Så, vad har hänt? Är rasen verkligen så svår att den inte passar in i det svenska samhället?

"Har pratat med flera uppfödare, en av dem vill förbjuda rasen i svergie. Alla hade i princip fått tillbaka alla sina hanvalpar vid 1-2 års ålder och fått avlivat. Ingen av de jag pratat med har lyckats ha två thai hundar av samma kön att hålla sams.

Thaien har lätt till bett, knyter sällan samman med ägaren och har dessutom mycket problem med hälsan (det där med rigen).

Jag skulle se mig efter en annan ras."

Och ändå, så är det här ord jag fått från olika beskrivningar om rasen… (Kopierat från ett av mina Frontpage-dokument, det är därför det ser så konstigt ut.)

Active Can appear sluggish and stolid Alert, quick reactions Adaptable Fair amount of exercise Loves to run Very clean Little odor Quiet Undemanding Flexible Never in the way Healthy Hunting instinct Watchful Self-confidence Aloof Little tolerance Stubborn Fearless Easy to housebreak Early socialization vital Rarely barks Likes to talk Very athletic Love to dig Self-reliant Independent Eager to please Very intelligent

Nej, nu har jag "forskat" om den här rasen sporadiskt i tre år och jag blir inte ett dugg klokare.

SaraC
0

Vet inget, men nyfiken!

9/9 2009 skrev Kennel Chanco detta om rasen här på sajten. Har du varit i kontakt med dem om anledningen till att de lagt ner?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ixectrona
1

Jag frågade dem i gästboken varför de lagt av med TRD (och även Korea Jindo Dog), och de sade att det blev helt enkelt för mycket att hålla på med, så de tänker bara fokusera på en ras hädanefter.

Huruvida det är hela sanningen eller ej har jag ingen aning om och det tar jag ingen ställning till. Oskyldig