Akita
Jag funderar på att skaffa hund men de blir inte förän om några år då jag har två kaniner just nu.
Jag har läst om alla olika sorters hundar för att se vilken hund som passar mig men de är bara akita-inu rasen jag fastnat för så jag undrar om de är nån här inne som har erfarenhet av rasen ? Har läst att den kan vara aggresiv mot andra hundar och speciellt i samma kön, Stämmer de ? Hur är hunden för övrigt? m.m.
tacksam för svar :)
Jag har en akita sen 11 år. Du kan läsa mer om henne i Akita & Samojed, Hachikofilmen, Akita Inu och flera andra trådar här
Jag rekommenderar också att du besöker rasklubbens hemsida, akita.nu Rasen heter sedan rätt många år enbart Akita eftersom inu betyder hund, vi skiljer också på Japansk Akita och Amerikansk Akita, min är en Japansk Akita och jag kommer framöver att skaffa en ny Japansk Akita.
Varför vill du ha just en Akita? Vilken typ av Akita siktar du på? Vad har du för erfrenheter av hundägande? Akita är en rätt speciell ras som kräver en del av sin ägare, men har man väl lärt känna sin Akita och vunnit dess förtroende så är det en underbar hund med mycket stark vilja. Läs länkarna ovan så ser du mer vad jag menar 
/Désirée
jag är mest ute efter en sällskapshund, jag är även ute och rör på mig väldigt mycket så skulle va trevligt å ha lite sällskap, Jag vet inte riktigt varför jag just vill ha en aktia men mest för att jag läst mycket om att dom är trogna och så älskar jag deras utseende. Jag har aldrig haft en hund förut å de är väll de som oroar mig mest eftersom jag tror inte att akita är en bra första hund, men jag har läst mycket om hundar så jag vet ju ungefär hur dom fungerar och ska hanteras. :)
Nja M-i-r-a-n-d-a.
Jag är tyvärr tvungen att säga att Akita som hund kräver sin husse och matte. Jag skulle inte rekommendera den som första hund. Matten hade Doberman förut och..
Jag har lång erfarenhet utav den där andra sorten(Samojed) som syns i bakgrunden på fotot och även problemhundar utav den rasen.
Jag skriver att Akitan kräver sin "man", -såg jag senast på morgon promenaden idag.
Det finns många andra söta och trevliga spetsar att välja ibland
som första hund.
Hoppas jag inte skrämmer dig för mkt men.. Fundera en vända till angående hundval.
Jamenvisst är dom trevliga när man orkar uppfostra/hålla i dom och trofasta mm. Det jag skulle kunna skriva vidare att det är tur att dom inte är lika starka som en Samojed 
Mvh