Siberian Husky - Många frågor
Hej! Jag har en del funderingar och 'problem' med min siberian husky, men innan jag går in på dessa vill jag börja med att säga att jag har en av världens finaste hundar, som är oerhört snäll och snabblärd… =)
1.Hon kan bli tokig vid hundmöten,
trots att hon precis lekt med andra hundar.
Vissa hundar bryr hon sig inte alls om, men de gånger
hon reagerar är ganska påfrestande. Har ni några råd?
Jag har hört och läst om "skvallerträning" , vad tycker ni om det?
2. Vi har inga möjligheter att dra, men vi går skogspromenader på långlina, åker spårvagn, kastar pinnar i vattnet som hon får simma i och hämta, åker till rastgård med spårvagn, samt så har vi börjat gå riktiga långromenader med tre andra hundar. Dessutom ska vi börja med Vardagslydnad nästa vecka. Men jag känner att jag bör hitta på lite fler olika aktiviteter. Har ni några bra tips?
3. Hon är ganska rädd för skrikande barn,
cyklar, skateboards och folk som kommer gående bakifrån (inte alltid men mestadels om de låter)
Jag försöker att påkalla hennes uppmärksamhet och prata lugnt med henne under tiden och bara gå vidare trots att hon drar och stressar upp sig. Jag har märkt en förändring, men finns det något bättre sätt?

Hej!
Hur gammal är din husky, för det första? Mycket kan bero på åldersfaser, samt att vissa saker, ex klövjning, bör de vara över året för.
Skvallerträningen är toppen, och den kan du använda på både hundar, barn och läskiga saker i störtsa allmänhet. Är du vad klickertränare, kör på själv, annars rekommenderar jag att du går en klicker-grundkurs och sen att du hittar en skvallerträningskurs.
Huskyna är väldigt signalkänsliga, så om folk har tyngdpunkten framåt och stirrar på dem, blir de hotfulla. En hotfull person försöker man undvika, alltså ses huskyn ofta som rädd, när den bara är språksäker.
Använde gärna en promenadsele istället för halsband, så kanske hon stressar upp sig mindre. Många hundar blir mer uppjagade då det stramar åt runt halsen, och drar värre. (min golden är sån, i sele kan hon gå hyfsat, med kopplet i halsbandet blir hon halvt galen)
När det gäller andra hundar, kan du börja med att aldrig låta henne hälsa först, utan du sätter henne, sen hälsar du på ägaren och hunden, muntligt, men gärna ta i dem oxå, innan hon får hälsa. Låt henne inte hälsa på alla heller, även om du hälsar först.
Ge henne massor av gott godis när hon sköter sig. I värsta fall kan du ha med en tub mjukost eller kladdig korv ed och trycka in lite i munnen på henne även när hon uppför sig illa, för har man tur kommer de av sig och börjar tugga, sen vill de ha mer.
Saker hon blir rädd för kan ni dels skvallra in de oxå. Annars kan en tanke vara att försöka hålla ett avstånd hon klarar av utan att bli rädd, och där jobba på kontakt, sen flytta er sakta närmare och närmare så att hon fortfarande klarar av kontakten.
Man kan sätta sig utanför ett dagis, där barn skriker och låter, men är instängda. Där kommer de inte åt henne, och hon kan titta på dem i lugn och ro, kanske äta något gott samtidigt. Sitter man där ofta och länge, kanske rädslan mattas av.
Känner du lugna och trygga barn som är hundvana är det bra att umgås med dem. Tror det är mest ljudet, för huskyna brukar vara väldigt barnkära. De är lixåm avlade såna från början, då de levde med tjuktjerna. Hundarna fick vara lite barnvakter, då de även fick vara med inne i tälten, digivande tikar ända inne i de inre bostadsdelarna.
En husky bör ju få jobba för att vara riktigt lycklig. Om du inte ens har möjlighet att cykla med henne (där hon har nomesele och får dra cykeln, inte bara springa bredvid), eller dra en skrinda/pulka, kan en klövja vara en bra investering. Köp en billig klövjeväska från början (ca 200 kr) på en djuraffär ed. Lägg i fleecefiltar första gångerna, så att det inte blir någon vikt, men hon får känna på väskorna. Sen lägger du 1 50cl vattenflaska i varje väska och går en vanlig långpromenad. Efter ett tag lägger du i en till flaska, efter ytterligare en tid, en till, till hon bör 3-5 kg. En vältränad hund kan gott bära 1/3 av sin vikt, och då får de verkligen jobba. När man kommer upp i lote mer tyngd bör man dock investera i en lite dyrare klövja, så att den håller (de billiga klarar knappt av någon vikt alls innan botten rämnar) och sitter bättra anpassat på henne.
För att de ska kunna bära klövja med vikt, bör de dock vara minst ett år gamla.
Var i landet bor du? Har du sett att det finns siberian huskydagarna? Där får man prova på alla möjliga aktiviter med sin husky. Misstänker dock att sista anmälningdagen har varit, för det är riktigt snart.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Nikita är tre år gammal, och klövjeväska har hon.
Jag började med att låta henne bära en tom väska först, sen la jag i
pasta (hade ingen våg) och nu bär hon omkring på ca 1 kg i varje väska. Detta har vi tränat upp sedan hösten förra året, har dock fått höra på att jag bör fylla på med mer nu. Och nu när jag läste din beskrivning av hantering med klövjeväska, så ska jag definitivt ta och fylla på med lite mer, Och jag ska lägga i vattenflaskor istället för pasta =) 1.5 liter vatten i varje "ficka", låter det rimligt med tanke på min beskrivning ovan?
Vad gäller tips med halsband och sele, så använder vi en halti när jag vill att hon ska gå fint, den är en gudagåva, förr kunde vi inte gå någonstans, för det var så jobbigt att gå med henne. Dock när hon har långlina så har hon selen på sig. Men jag ska prova att använda selen på henne mer, samt köra skvallerträning med den på
och försöka ha haltin på när vi är i trafik och liknande istället. För kanske har du rätt i att hon stressar upp sig mer.
Och gällande dagis - det var ett jättebra tips, ska gå ner till dagiset här bredvid och prata lite med dem, förklara läget och så, så de vet varför jag står utanför med hunden. För övrigt brukar jag låta barn ge
henne lite godis först (om de är lugna) och tala om för dem hur de ska hälsa på henne. Häromdagen träffade vi på fyra småkillar, som hon först reagerade kraftigt på, men då de ville hälsa och klappa på henne så passade jag på att ja, ge dem godis att ge henne och så. Efter en stunds stress lugnade hon ner sig och i slutet av mötet både la hon sig ner, gav dem tass och satte sig för att få godis av dem.
Tittade på länken men det verkar som att de är långt härifrån, vi bor i göteborg, men jag har för mig att det ska finnas någon typ av polarhundsklubb? ska kolla upp det när jag postat detta inlägget, ska även titta efter en kurs i klickerträning, men detta borde kanske gås vardagslydnads-kursen? Har annars provat själv med klickern, från början vart hon skrämd men nu reagerar hon positivt, har jag henne till exempel lös på en rastgård (har bara provat när vi varit ensamma hittills) så kommer hon när jag klickar. Samma sak hemma, hon kommer rusandes när hon hör klicket.

För långt när du bor i Göteborg, allt är relativt. Min karl ska vara med på huskydagrana, och vi bor 6 mil norr om gävle, och han har inte längst.
Fast jag tror nog att det är försent att anmäla sig i år i alla fall. Kanske något att sika på nästa år annars.
SPHK, polarhundsklubben, har både distrikt och rasklubb, så går du med i den, kommer du med i både distriktet och siberian huskyklubben och kan hänga med på aktiviteter. Vad södra pysslar med har jag inte så stor koll på, eftersom jag håller till norröver i järmförelse (Gävle Dala är mitt distrikt). Kika in på SPHKs sida och klicka vidare på både rasklubb och distrikt, så ser du vad som händer i din närhet. Just nu längtar jag till rasspecialen, som hålls mitt ilandet, så det blir nära mig. Vi ska roa oss med att ställa 7 hundar, så vi får fullt upp!
Om hon redan bär 1 kg på varje sida kan du gott öka på till 1 1/2. Vattenflaskor är toppen, både för att man vet exakt vad de väger, men även för att man kan frysa dem och använda isklampar varmare dagar, så svalkar väskan lite oxå.
Nikitia, 3 år i Göteborg, var det du som skrev på Hundarifokus när du skulle skaffa henne, och fick mycket skit av folk? Blåögd och mycket vacker tik! Är hon rasren och reggad i SKK?
Om klickern, så är det jättedumt att använda den som inkallning, då det blir svårt att träna annat med den sen då. Börja gärna om, att klick bara betyder godis. Godis som kan komma kastat, direkt ur handen, när ni stpr stiulla, när ni går och i alla möjliga situationer. När hon vet att klick bara betyuder godis, kan du vänta 2 sekunder efter klicket innan du ger godisen. Har hon fattat vänder hon sig om och tittar på dig för att undra varför godisen inte kommer.
DÅ kan man börja träna. En kul sak att börja med är att sätta fram en kartong eller en musmatta ed på golvet i ett rätt tomt rum (stor yta kan vara bra) utan störningar. Ha klickern i ena handen och 10 små godisar i andran handen.
Så fort hon tittar på föremålet, klicka och kasta en godis (gärna så att den landar på föremålet). Har du tur tar hon godisen från saken så att hon tar i den, klick/godis igen. Annars får man ge klick/godis varje gång hon tittar på saken till hon gör det 8 av 10 gånger. Då fortsätter man med att kräva lite till, ett steg mot, sen kanske ta i den med en tass eller nos, och gå stegvis framåt till hon kan antingen stå på den eller lyfta upp den eller vad det nu blir man jobbar mot.
Jobba alltid 10 godisar i taget och ta en micropaus mellan dessa (så lång tid det tar att räkna fram 10 nya) och kör upp till 10 pass i taget innan det blir längre paus.
15 min klickerträning med shejping (där hunden själv får räkna ut vad den ska göra) gör hundne mentalt trött.
När man själv är lite säkrare på tajmingen i klickandet och hunden är van vid klickerträning både inne och ute samt med störning, kan man börja skvaeerträningen mer seriöst.
Massor av gott godis av olika sorter, en klicker och så ut där man kan se hundar på lite håll. Så fort du ser att hunden ser en hund, klick och tryck in godis i munnen. Fortsätt sen klicka och mata på, och testa om hunden är lite avslappnad att klicka och vänta 1-2 sekunder med godisen. Händer inget, tryck in och fortsätt så, samt öka avståndet till hunden. Har hon fattat, vänder hon sig om för att få godisen. Då kan du lämpligen försöka få henne att sittavänd mot dig, från hunden, klick(godis. Sen fortsätter du att jobba med trick, sitt, liogg, vinka, skall, med klick och godis, till hunden försvunnit.
Efter en tid kan man ha hundarna närmare och närmare, och det går att med klickerns hjälp få kontakt, utan att behöva klicka och härja så ofta. Tillsist får du en hund som kommer till dig för att skvallra så fort den ser en hund, för att få sin belöning.
Om halti, så är det ett toppen hjälpmedel, men det gäller att dels aldrig aldrig aldrig rycka i det, eller att hunden gör utfall i det, då risken för whiplash är stor. Vidare ska man träna när man använder den, så att man tillsist kan vara utan. Har själv halti ibland på någon av våra, men extremt sällan.
En sak att börja med kan vara att ge hunden ett lystringsord, så att du säger ex hundens namn och kastar en godis på den (så att den garanterat märker det), sen fortsätter man med detta, till hunden vet att när man säger namnet kommer det godis (eller lek, mys, mat od). Sen börjar man försvåra, säg namnet och ksata godisen, så lär de sig att man måste vara snabb, annars ser man inte var den tar vägen, och då blir man kanske utan. Efter ett tag har man en hund som alltid glatt tittar på en när man sägert dens namn. Då är det lättare att byta riktning, ändra tempo ed.
MVH Elin
Kikade på SPHK's sida, och tycker att den verkade vara lite krånglig, men jag hittade facebook-sidan och har skickat in ett inlägg där för att komma vidare =)
Vi gick en lång stadsvandring idag efter att
hon fått leka av sig på rastgården med två nya hundkompisar och hon var hur lugn och duktig som helst i både trafik, på spårvagnen och vid hundmöten. Tänkte prova med selen i staden (trots att jag egentligen bara
tänkt använda den i skogen) och se hur hon reagerade på den,så vi varvade lite med den och haltin
(tre timmars promenad) och hon fixade det fint, hon tog det lugnt och drog knappt och var uppmärksam på mig.
Eftersom det var stadsvandring på schemat idag, och jag inte var riktigt säker på hur hon skulle reagera, så lämnades klickern hemma. En sak i taget tänkte jag. Men jag körde ändå lite 'skvaller' med henne
och det funkade bra. Hade dock bara torkad blodpudding, så lite svårt att stoppa i munnen när hon inte ville ha, men hon nosade åtminstone på det och tittade åt mitt håll
när jag lockade på henne. Hon låste aldrig upp sig, som hon gjort förut. Och på spårvagnen stod hon mitt emot två hundar, (som jag körde lite 'skvaller' på innan vi gick på spårvagnen) och skötte sig nästan exemplariskt.
Hon gnydde liiiiiite grann någon gång, men lyssnade när jag sa åt henne att sitta bredvid mig.
Till slut kunde hon ligga ner avslappnad vid mina fötter och vara lugn. Godis var hon inte alls sugen på,
men återigen hon luktade på det. Fast nu när jag tänker på det - nästa gång ska jag sätta en i mungipan på henne? =)
Imorgon ska jag fylla upp väskan, och låta henne få arbeta med den och se hur det går. Och nu när jag läst igenom dina råd, så ska jag prova dem i helgen.
Det ska bli kul att se vilken respons jag får.
Och ja just det, jag är nog inte den du tänker på med den treåriga Nikitan i Göteborg, då jag haft henne sedan hon var åtta veckor och blev medlem för bara något år sedan tror jag, om ens det =)

Insåg när jag pratade med maken nyss, att den jag tänkte på hade en husky som hette Kiwi…
Vilken kennel kommer din Nikita från?
Lite rörigt då distrikten ska ha enhetluiga sidor, men du torde höra till Västra. Kikar man på rasklubbarna, så har du huskyklubben här. Det är en del träffar och utställningar i alla fall.
På facebook finns även Siberian Husky-dagarna där du kan försöka hitta folk att träffa och träna med. Kanske kan du hitta någon som kör drag, så att ni kan få prova!
Om det där med godis, tryck in i munnen så äter hon. Fast då är kladdigt godis att föredra, mjukost är toppen, eller leverpastej som man oxå kan hitta på tub.
MVH Elin
Hej igen! Nikita kommer från en liten kennel som heter Yellow Snow och finns i stenungsund, tror jag. Jag kan aldrig komma ihåg exakt vart den låg, men det står i papperen =)
Har fått en del tips igenom sidan på facebook och
nu har vi börjat på en vardagslydnadskurs där vi kommer få prova på lite skvallerträning med, som förhoppningsvis kommer utvecklas så fort vi har fått bättre kontakt =)