Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 1402 ggr
jonte1
0

Off topic, hur kan,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

-jag bifoga bilder i tid och otid?

Jag slog en sökning på hemmaservern som resulterade i 49 008 bilder och 95.2GB. Det är för oss alla 4. Med tanke på kopior så räknar jag av 25% så blir det 37 000 bilder  i a f.

Jag var tvungen att titta efter i min egen bildmapp å jo det stämmer med 17 025 bilder till dags datum.

Ändå saknar jag 99.9% av bilder från 1984-1999. Dom har försvunnint med bla gamla flickvänner och dålig backup hantering.. Det är lätt att vara efterklok. Alla gamla pappersfoton är inscannade.

Min favoritbild(se bifogad) som det inte är hundar på? Jag tillbringade bl a ett par år i Sandlandet(Saudi). Det var så tyst ute i öknen att det nästan slog lock för örona. Volvobilen kom med hem. Har fungerat från +52 nere där till -31.8 uppmätt förra vintern. Konstigt att åka ner dit för att köpa en volvoSkrattande Ett par bilder jag saknar nerefrån där är på vildhundar i huvudstaden Riyad's utkant. Dom är borta pga utav disk-haveri på hemmaservern 2003. Då lärde jag mig att ha allt på 2 ställen samtidgt.

Dom sämsta korten? Dom jag har förlorat och aldrig tagit.

Nu för tiden har vi bra diciplin på att spara bilderna på rätt ställe och backa upp dom.

Mina råd så i den digitala bild värden är:

-organisera bilderna efter geografiskt information(hemma, semester etc).

-organisera även bilderna efter tid ex kvartalsvis 2012-1, 2012-2 etc.

-se till att bilderna finns på minst 2 ställen samtidigt. Nästan alla datorer har en CD/DVD brännare. Kostnaden är försumbar för blanka skivor. Det är lätt att bränna ut bilderna om dom är tidskodade år/kvartal/månad. Då slipper man ta hela surven och bara ta "det senaste".

-Var uppmärksam och bränn gärna till 2 skivor vid varje tillfälle. kom i håg rådet om "på minst 2 ställen samtidigt". Lita inte på att skivorna är läsbara/tillgängliga. Vi själva har externa hårddiskar pga utav mängden och som förvaras i en annan byggnad pga ex brand/stöld etc.

Så, hoppas att jag inte tog eran tid i anspråk i onödan även fast det inte direkt berörde våra/allas voffar Oskyldig

/Mvh

DesK
0

Om nån här kör fast med något datorproblem får ni gärna höra av er till oss, Jonte är bra på sånt här Glad

/Désirée

chapp
0

Känner mig träffad! Kan inte stava till backapp!

DesK
0

Chapp ha ha den var bra! Skrattande Fundera lite på hur du kanske skulle kunna lösa det hela och hör gärna av dig till oss, så hjälper vi dig med lite tips och råd Glad

/Désirée