Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 3412 ggr
zatanica
0

Hundval

Har under en tid setat och kollat på olika hundraser, det slutar alltid med att jag hamnar bland spettsarna. HAr tydligen fastnat för dem.

Har nu bantat ner så jag funderar på finsk lapphund, isländsk fårhund, samojed, svenskl lapphund, som en parentes som inte alls passar in så är jag även svag för cihuahuan. Cihuahuorna är ju så söta och de behöver visas att de är hundar och att man kan ha dem till en massa som inte innebär att spöka ut dem och bära runt på dem.

Men nog om parentesen, en cihuahua skulle nog inte passa här då vi har stora katter :)

Vi bor i hus på landet mitt i skogen så voven har yta och röra på sig och vi går ofta långa promenader och är ute mycket. En bekant har korsningar mella grönland och siberianhusky har jag för mig som han drar mycket med och det är kul när jag fått testa, så lite intreserad av det.

Ni som har dessa raser jag radade upp skriv gärna lite om hur de är och sådär, vad de kräver, vad de gillar att göra, hur de är med andra djur, villket foder som är bäst hur mycket de äter mm.

Bara vräk ur er, vill veta så mycket som möjligt, köp kommer inte bli aktuellt förens jag vet hur jag kommer jobba. För vore ju tragiskt om man är borta hela dagarna eller det blir ett jobb där hunden inte får vara med.

SaraC
0

En samojed låter ju inte helt fel med tanke på att hunden kommer få vara ute mycket och ni har intresse för drag Glad Finsk lapphund, isländsk fårhund och svensk lapphund passar också som gårdshundar och alla hundar kan dra, men intresset är ju mer "garanterat" hos en exempelvis samojed och de är större och kan dra lite mer vikt än de övriga raserna du räknade upp.

Hur har ni tänkt aktivera hunden i övrigt? Har ni intresse för någon annan hundsport eller aktivitet förutom drag?

Spelar jakt- eller vakt/larminstinkt någon roll?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jonte1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 hade kloka funderingar.

Ja dom är trevliga men samtidigt jobbiga och inga voffar man går fot med i koppel. Dom orkar mkt och drar ursinning. Jakt/larm.. Dom kräver mkt utav husse/matte.

Gaphalsar!

Men om du väljer en så kommer du inte ångra dig.

Bifogar ett foto.

zatanica
0

#2 snygg bild :)

#1 Övrig aktivering har vi nog funderat på att det blir efter vad vovven är intreserad av själv, eftersök vid jakt kanske när jägarexamen är klar, eller öva upp lite servichund egenskaper. Isländska är vi lite intresserade av dels ju för den är fin men även för att den kan användas just som vallare och gårdshund. För i framtiden blir det mera djur, men man kanske ska vänta med en sådan hund tills djuren kommer.

Mycket att tänka på, man vill ju inte skaffa sig en hund som man sedan inte alls passar med som blir understimmulerad och jobbig.

Vet ni om det är möjligt att exempelvis få låna, hyra eller nått liknande och prova på en hundras som man är väldigt intreserad av? Eller så får man lära känna någon med någon av dessa raser och sedan fråga om man får låna hunden en vecka :)

DesK
0

#3 Angående frågan om att kunna få testa en viss hundras, så beror det dels på vilken as det handlar om och dels på om ägaren /uppfödaren vill låna ut sin hund. Innan jag köpte min Dobermann var jag hundvakt några gånger åt min uppfödares hundar + att jag var ut med honom och hundarna i skogen på flera långprommisar. Det var mycket lärorikt och kul Glad

/Désirée

zatanica
0

#4 ja men det låter ju kanon, så skulle jag med villja göra. Så man har lite mera skinn på näsan och vet vad man ger sig in på. Om man frågar en uppfödare i närheten av där man bor så borde de väll  mest bli glada tycker jag att man är så pass seriös och inte bara köper första bästa hund man tycker är söt?

DesK
0

Ja det skulle jag också tro Glad

/Désirée

SaraC
0

#3 Lapphundarna har ju också vall i sig, mer eller mindre. Samojeden kanske passar bättre om man vill mer åt sök/spår.

Brukar tipsa om att besöka en utställning, där kan man kika på många olika hundar av de raser man är intresserad av. Sedan kan du kontakta uppfödare av de raser du är intresserad av. Berätta vad du är ute efter som du gjort här, och fråga om de tror rasen passar dig och om de kan berätta lite mer om sin ras. Känns det som att rasen kan vara något för dig, fråga om du får komma och hälsa på! DesK hade ju också ett bra förslag om att erbjuda sig som hundvakt när man fått kontakt med en uppfödare Glad Man kan ju även annonsera på till exempel sådana här sidor och höra om de finns ägare av rasen i närheten och om de skulle vilja träffas någon gång.

zatanica
0

#7 jo har mejlat med en lapphunds uppfödare med frågor, ska nog göra samma med de andra raserna. Får kolla om det finns utställningar i närheten, det var en bra ide. :)

Samojeden har vi varit sålda på ett tag, men även Finska lapphunden och isläningen har vi fastant för på sistone. Hm det är ju svårt, får kolla upp utställningar, samt kolla upp uppfödare i närheten man kan hälsa på.

Men skriv även lite om hur dessa raser är och vad ni har för erfarenheter, det uppskattas, vill veta så mycket som möjligt innan köp.

chapp
2

En enkel all-round-hund: finsk lapphund. Inga konstigheter! Dessutom läraktig på ett sätt som smickrar matte… Lugn inne och aktiv ute. Aningen skällig, gillar sin egen röst. Söt!

Fösöker tänka på nackdelar men hittar inga. Skulle vara skällandet då. Och att dom kan vara ganska jobbiga som valpar.

SaraC
1

Det finns ju artiklar om svensk lapphund och samojed som medlemmarna här skrivit Glad

Samojedhund 1

Samojedhund 2

Svensk lapphund

DesK
1

Tja, innan vi flyttade ihop med Jonte hade jag bara träffat på ett fåtal Samojeder, men samtliga verkade vara snälla och goa hundar om än något skälliga. Nu har vi bott ihop med Jonte och Todd i 4 år och jag tycker att Samojeden är en mycket trevlig hund, om än något enveten. Jag kan inte tänka mig att en Samojed skulle trivas i lägenhet, men jag känner till att någon av Todds släktingar bodde i lägenhet med balkong, vilket enligt ägarna funkade bra.

/Désirée

zatanica
0

#9 ja jag har fått den uppfattningen när jag läst och frågat runt att finska lapphunden är en bra al-round hund som är lättlärd. Söt bild liknar en av våra katterlite :) som är en hårig bjässe på 8 kg ca :)

#11 ja har oxå hört att samojederna är lite envisa :) men det är vi med, inget roligt med djur som inte har lite envishet i sig.

DEt lutar åt finska lapphunds hållet för tillfället men man vet ju aldrig :) ska se till att få träffa alla raser.

jonte1
2

#12 Ojdå, -hoppas att det inte är jag som har skrämt bort dig från "dom rena" Samojedtankarna.

Samojeder blir gamla. Både har hört från andra och egen erfarenhet. Bifogar ett foto efter språngmarch i blötsnön som råder idag och jag var utshasad men där rökta grisöron imundigas och dom är pigga på att gå ett varv till. Vaddå vi är gammla voffar(har passerat 13 å 11 bast(Akitan Teddie)).Skrattande

zatanica
0

O så mysiga bilder #13, nej du har inte skrämt bort samojed tankarna :) de lurar där, helst hade jag ju kunnat ta en av varje, men får räcka med en hund till att börja med. Får se vart det slutar sedan. Samojed uppfödare har jag för mig att jag sett ett par stycken i närheten av där jag bor,ska kolla upp efter jul och ta en titt.

Hm så finna alla raser jag funderar på. Men kul att ni skriver lite om era, skoj att samojederna blir så gammla det är ju ett pluss

jonte1
1

Pr-kampanj 1:

-Hur kan någon motstå sådarna här :)

zatanica
1

ooo nä det går ju inte, så gulligga i den storleken skulle de matcha vår ena katt fast han är lika svart som de där är vita, eller nja vita tassar har han

Bifogar bild på vår hundlika kisse vasstand

jonte1
2

Pr-kampanj 2:

-Hur kan någon motstå sådarna här :) Även när dom blir vuxna. Tänk att få ligga ner med doften av nyklipptgräs och känna på.. Pälsen och det därunder +lite tyst killsnack Skrattande

Oj vilken mörk nos gammelfar hade. Får nog kolla igenom fotona igen från i sommras Foten i munnen

zatanica
0

Mysigt :) älskar djur med massa päls, både kaninerna och katterna är lurvbollar här, så samjod skulle matcha dem :)

DesK
0

Hum gammelfar hade just grävt upp något ur mattes land, därav den svarta nosen FlörtOskyldigTyst Men han är ju en sån sötis så jag får förlåta honom Skrattande

/Désirée

jonte1
1

Pr-kampanj 3:

Eller kanske inte.. Bifogar en bild vad gammelfar skulle göra med "katt-mat" från tidigare i år. Nix det är inget skämt. Akitan är inte ett dugg bättre men jag vet om en dotter ur 1:gen från gammelfar som bodde ihop med en katt Tungan ute

jonte1
1

Pr-kampanj 4:

Slog mig angånde #19 kommentar:

-Ja dom är energiska när dom sätter igång att gräva. Akitan står inte skamvrån men 2 Samojeder ihop tar sig igenom medeltjock tjäle och sen fortsätter att gräva.

Oj vad skäll jag fick en gång efter en allmän väg där två utav nämnda ras bestämde för att den "gyllende oxfilen" var begravd just där invid stängslet.. Öööhhh.. Skrattande Bifogar en bild där 2 Samojeder bara började gräva i en snödriva, -vad vet jagFörvånad.

jonte1
2

Pr-kampanj 5:

Samojeder älskar barn och dito valpar. Av ca ett 25-tal  tillfällen bland olika vagnförare så har gammelfar fått titta ner/kolla sitt/liggvagn. Det är bara en gång som barnet vart rädd. Annars är det kul när en isbjörn kommer nära och hälsar på har dom tyckt Skrattande. Har han fått hälsa en gång så sträcker barnen ut armarna nästa gång om dom åldern inne.

Bifogar en bild på döttrana som fyller 15&18 bast snart nog efter nyår. Åren går men gammelfar består(där fick jag till det) Foten i munnen