Skaffa samojed
Nu äntligen har jag och min sambo kommit fram till att vi ska börja planera för att skaffa hund! Innan vi bestämmer oss helt så vill jag ha lite mer kött på benen. Jag vill att allt ska vara väl genomtänkt för det är ju trots allt ett liv man ska ta hand om. :)
Så nu vill jag ha all information, tips och bra-att-tänka-på saker jag bara kan få från alla erfarna hundägare.
Hur ser en dag ut för med er hund då ni jobbar?
Har ni någon rekommenderad uppfödare i östra Småland?
Just nu jobbar jag mån-fre, sambon jobbar antingen in fredagar eller jobbar 7 dagar och är ledig 7. När vi båda jobbar är vår hund alltid hos hundvakt eftersom vi då är borta minst 7-10 timmar. Då är det min mormor eller mamma som är hundvakt.
Har inga tips på uppfödare tyvärr.
Allmänt:
- Se till att det verkligen känns rätt mellan er och uppfödaren, en bra uppfödare är guld värd.
- Se till att det är en seriös uppfödare som registrerar sina valpar i en kennelklubb och att föräldradjuren är testade för allt som krävs för rasen.
- Läs på mycket om rasen och hundar i allmänhet och ställ frågor om allt du undrar över!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tack så mycket för svaret! Jag har suttit i flera dagar nu och letat och läst på. Det verkar som att man aldrig kan läsa/lära sig för mycket :)
#2 Nej, det är verkligen så! Man läser och läser och planerar.. Har hållt på i 5 år nu 
Vad har ni tänkt använda er samojed till?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

:)
Jadu, främst sällskapshund. Jag har hästar så självklart vill jag att den ska kunna vara med där ute. Sen är jag lite nyfiken på aguility men har inte kollat upp det så mycket än så vet inte om det är en ras som passar till det. :)
Jag önskar dig lycka till. Jag har inte så mkt att tillföra förutom att Samojeder trivs bäst utomhus av dom jag har träffat.
Bifogar en bild från igår på första snön och gammelfar har ruskat på huvudet för att bli av med lite av den välsignade vita varan. Han hade legat still en bra stund som synes njutandes av det vita som kom ned 

Redan snö, så härligt! Här nere (småland) verkar det som att det kommer dröja länge till tyvärr innan vi får ta del av den.
Riktigt fin kille!
Jag har ju en valdigt utpraglad sallskapshund till samojed och aven hon ligger utomhus om hon far chansen och nar det ar sno utomhus far man inte in henne hur mycket man an lockar och drar in henne.
Hon kommer om man ropar men stannar pa sa langt avstand att hon hinner smita ivag om vi forsoker ta in henne och envis som synden ar hon ocksa… 
Medarbetare på matlust
Jag ar inte speciellt insatt i samojeduppfodare langre men om jag minns ratt ar Bivvilis kennel helt okej och dom finns i norra delen av skane och Newsams kennel som finns i ostra delen av smaland men du far kolla dig fram till vilken kennel du tycker om.
Jag bilade fran Stockholm till Umea for att hamta min valp.
Medarbetare på matlust

Tack, jag ska kolla upp dem. :) Jag kan tänka mig att man får vara beredd på att åka runt lite innan man hittar en kennel man riktigt fastnar för.
Borde man ta med sig någon hundkunnig när man ska besöka en kennel föresten?
Jag vet ju att man gärna tar med sig någon när man ska kolla på häst. Just för att dem kanske ser sånt som man själv inte gör.