Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etiketthälsa
Läst 5812 ggr
SaraC
2011-05-27 19:31
0

Mager?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker inte själv att min hund är mager utan att han är som en hund ska vara i hullet. Han har ju sin tjocka, långa päls som gör att man inte ser så mycket av formen på honom, förutom det som bilden jag postar med visar. Man känner dock ryggraden och revbenen när man klappar honom (inte när man mer smeker utan när man "trycker" mer).

Han är 39 cm hög och väger 10 kilo.

Får lite då och då kommentarer om att han är mager och smal, oftast från folk som inte själva har hund kan tilläggas. Vad tycker ni? Hur ska en hund vara?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vosjes
2011-05-27 19:39
0

Det är ju så svårt att säga med väl pälsade hundar om de är magra eller runda men jag tycker att hans vikt låter bra då om jag har för mig rätt ska hanarna ligga på drygt 10 kg (det var så länge sedan jag var inne på Japansk spets så jag kanske minns fel)

Hur menar du när du trycker? Måste du känna efter för att känna ryggrad och revben eller bara om du klappar lite hårdare?

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

SaraC
2011-05-27 19:49
0

#1 Inte om jag bara strycker med handen, men om jag trycker till lite med fingrarna. Jag tycker själv att det känns helt normalt jämfört med andra hundar i god form jag känt och klämt på, men pälsen stör ju lite.

chapp
2011-05-27 20:48
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilken pälsboll! Det går inte att se om han är mager eller inte tycker jag. Vackert och själfullt ansikte, stora ögon. Kanske är det de stora ögonen som gör att han ser smal ut eller?

SaraC
2011-05-27 20:51
0

#3 Tack för det fina orden, han är verkligen en personlighet i högsta grad. Nej, det är väl i princip omöjligt att säga bara genom att titta. De som kommenterat att han är smal är sådana som känt på honom.

Vosjes
2011-05-27 20:56
0

Jag tycker att han låter frisk och go.
Han ser ju frisk ut på ögonen och han ser inte allt för smal ut trots sin vackra päls. Jag vet att med samojeden här hemma skulle vi ana revbenen genom pälsen om vi töck lite, nu vet jag inte hur det är med en jappe men jag kan tänka mig att det är ungefär lika dant att man ska känna revbenen men inte för tydligt och inte heller otydligt.

Han är riktigt tjusig och ser fin ut så jag tror inte att du behöver oroa dig. Om det är plötsligt kan det vara att du vart van med vinterpäls som kan förvilla lite. Glad

SaraC
2011-05-27 21:06
0

#5 Jag oroar mig väl egentligen inte, men har på det senaste fått flera kommentarer om det. Då som sagt från folk som inte själva har hund. Har bara svarat tillbaka att på en hund i god form så ska man känna benen när man trycker lite på dem (givetvis inte att det ska peta ut ben överallt men att revben och ryggrad ska kunna kännas). Men kände ändå att jag behöver lite "feedback" från folk som "kan hund" på detta Glad

Min Eros är 12 år gammal, fyller 13 år i december. Han har ännu inte haft en enda ålderskrämpa (och inga andra sjukdomar heller), förutom att han nyligen fått ett litet blåsljud på hjärtat, och är i sådan form att folk tror att jag ljuger när jag talar om hur gammal han är. Så var han för mager tror jag inte heller att han skulle kunna hålla igång som han gör.

Vosjes
2011-05-27 21:10
0

Jasså är han så gammal? Jag trodde att han var unghund! I min erfarenhet av äldre hundar blir de lite benigare kan man säga när de blir äldre det har i alla fall våra spetsar och sibbar blivit när de blivit äldre så det kanske är någonting då han trots allt börjar bli gammal.

Han ser fin ut i kroppen och det låter som att han har bra hull så de som säger annat ska nog gå och träffa en greyhound och sedan prata om mager Flört

smurfan-13
2011-05-30 11:59
0

Om man är normalviktig själv så kan man  känna över handen efter "fingerbenen", ungefär så lätt skall ma känna revbenen på hunden med.

Överlag så är ju svenska hundar för tjocka och jag (eller mine hundar) har fått kommentarer som "får du ingen mat hemma", "det var mig en tunnis" osv osv på allla mina hundar, även när de stundtals har varit TJOCKA! Men jag har vinthund/podencoblandningar och de har ju inte direkt kroppen av en svenssonlabbe. :P

Så länge veterinären inte verkar oroad över hur mager han är eller at han tappat massa vikt på kort tid skulle jag inte oroa mig. Gissningsvis är han i precis så fin form som du tror :)

SaraC
2011-05-31 17:07
0

#7 Ja, det är många som tror det. Inklusive han själv, som inte alls verkar begripa att han är en gammal gubbe Cool

#8 Ja, precis. De ben jag kan känna på honom kan jag ju även känna på mig själv och jag är inte underviktig.

Jag tror som du att många hundar är lite småfeta och att det har blivit lite "normen". Kan tänka mig att du får många kommentarer om dina Tungan ute

Han har legat på nästan precis 10 kg i åtminstone fem år nu, och ingen veterinär har någonsin sagt att han skulle vara för tunn.

Scully
2011-06-10 07:27
0

Det jag har märkt på folk som inte har hund själv och uttalar sig om hundens vikt är att de borrar in fingrarna alldeles för mycket och då blir det ju helt fel Glad.

De som har underull är ju lite svårare att känna på än en "vanlig" hund. Men det du beskriver så låter han helt normal viktig. Du ska inte behöva trycka in fingrarna så mycket. Sen en sak man ska ta i beaktning, en äldre hund.. eller vilken hund som helst, ska hellre vara lite för "mager" än för överviktig. Detta är extra viktigt då det gäller äldre hundar.

Tycker du ska strunta i vad de andra säger Cool. Han låter perfekt som han är Skrattande

Tokryck
2011-06-12 18:43
0

Det är ju så svårt med pälsraser. Jag hade en blandras mellan norsk buhund och finsk lapphund som hade lite mer päls än en buhund. Hon ansågs vara lite tjock på vintern och när jag badade henne såg hon ut som en mager sticka. Man kunde känna revbenen men det var extra tydligt då hon badades :D .

Jag gillar hundar som är smala, mina egna håller jag rejält smala. Dels för att jag ska kunna belöna dem så mycket jag vill utan att behöva tänka på vikten och dels för att skona kroppen när de är aktiva båda två. Rejält magra är alltså inte att de är för magra, även om de som gillar att mata hundar och alltså inte har några själv (eller har tjocka sådana) undrar om de aldrig får mat och tycker att jag är elak som inte ger dem mer än vad jag gör. Men mina hundar är friska, pigga och glada…det är inte deras…

Din hund var vansinnigt söt!!

SaraC
2011-06-12 19:27
0

Vad skönt höra att andra håller med mig!

Jag vet att min hund snarare ligger åt underviktig än överviktig, men det är så jag vill ha det. Jag riskerar hellre att få en hund som väger något hekto under än en fet hund för det är det värsta jag vet och jag vet hur svårt det är att få bort övervikt jämfört med hur enkelt det är att få upp en hund lite i vikt.

#11 Tack så mycket Glad Det är en riktigt gosboll.

Missel
2011-06-24 10:22
0

På Ganti är det med svårt att bedöma hullet, för man får trycka lite. Pälsen lurar ju mycket, brukar känna på hullet när han är blöt.

Min hund är 45 cm och väger 16 kg.

jonte1
2011-06-24 23:26
0

Gammelfar är 63cm i manken och väger numera bara ca 31kg som pensionär.

SaraC
2011-11-27 21:54
0

I fredags var jag till veterinären och fick då höra "Ja, han är ju inte alls tjock". Sen frågade veterinären senare om vikten eftersom han gått ner några hekto sen han blev invägd där sist (vägde nu 9,2 kilo till 39 cm mankhöjd). Förklarade då att han alltid vägt stax över 9 kilo men att han gick upp lite när han hade sin skada i benet och hade gips och inte fick röra sig ordentligt på flera månader. Då var hon nöjd, hon ville bara höra eftersom det inte är bra att gå ner om det inte finns en förklaring. Och hon sa att det bara är bra att han snarare är åt det för smala hållet, så länge han mår bra och äter som han ska, eftersom dom ser så enormt mycket problem åt det andra hållet och det är mycket värre - alltså med övervviktiga hundar.