sälja eller avliva?
Jag köpte för ca ett halvår sedan en omplacering (greyhound mix) och han var helt underbar de första 5-6 veckorna. Min tik börjar däremot tröttna på honom ganska kraftigt och det har blivit en del slagsmål där min tik råkat väldigt illa ut.
Omplaceringen har tidigare varit i sammanlagt 5 olika hem under två år och blivit misshandlad i två av dem. Han är väldigt obekväm i sig själv och hade till en början extremt dåligt självförtroende. Nu när självförtroendet börjar komma igen har han blivit riktigt kaxig. Så jag såg till att han blev kastrerad och hoppades på att det skulle hjälpa. Det blev bara värre…
Vad ska jag göra? Jag älskar verkligen honom men har inte en möjlighet att ha honom kvar..
Utan att svara för andra så tror jag inte att du kan förvänta många svar.
Det är en jobbig fråga. Jag har befunnit mig i den situationen flera gånger och till och med en Samojed(vilka jag annars höjer till skyarna). Det finns inget "rätt svar".
Jag skulle ha avlivat honom, det verkar vara en ostabil hund som dessutom redan vart i flertalet olika hem.
Ev hade jag kunnat tänka mig en omplacering om det var till någon jag kände och visste hade stor kunskap av hundar och som skulle kunna hjälpa hunden på ett bra sätt. Sätta ut hunden på annons hade jag inte gjort.
Utan att veta allt om just din hund, så är jag böjd att hålla med #2 just därför att din hund är omplacerad flera gånger. Tänk på hur den stackars hunden lider av att inte hitt rätt i flocken. Vi tvingades fatta detta tråkiga beslut med en vithund för tre år sedan och ja det svider fortfarande, men vi vet att det var bäst så.
/Désirée
#3 Ja jo det är nog sant. Men samtidigt kan han ju vara så himla trevlig och go. Väldigt tufft beslut
Jag håller med #2, om du inte kan hitta ett hem där du vet att det bästa kommer göras för hunden och att det finns chans att han blir bättre, så är det humanare att låta honom somna in.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ibland är det bästa man kan ge den man älskar lugn o ro i själen och att få vandra vidae. Det är skittufft för oss, men kanske det bästa för en hund m den bakgrunden.
Lille fina killen fick igår somna in
#7 Usch vad jobbigt och tråkigt!
Men det var nog det bästa du kunde ge honom som #6 skrev.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#7 Rätt beslut, även om det är jobbigt. En död hund lider inte. Vi försöker få tag på veterinär för att boka tid åt vår 12-åring här hemma nu. Hon har juvertumörer som växt oroväckande den sista tiden. Vi vill att hon ska somna in innan hon hinnert få besvär av dem på allvar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Känner mig så maktlös just nu, vill så gärna hjälpa den stackars vovven. Det är precis sådanna här hundar jag vill ha ett hem för i framtiden. Men jag är säker på att du gjorde det bästa för honom.
#10 jo såklart att man vill hjälpa så mkt som möjligt..Men dagen innan han fick somna hade han dessutom försökt hugga mitt 1,5 år gamla kusinbarn så det var verkligen för sent att hjälpa honom..