Ni med polarhundar
Aktiverar ni hundarna med drag i någon form?
Varför/varför inte? Vilken/vilka raser har ni?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Det blir mest medel och (kort)långdistans.
Jag kör för att jag tycker det är kul och hundarna älskar det.
Jag har siberian och alaskan husky
Mest för nöjes skull så tränar vi med släde, annars på barmark blir det tre hjuling eller skrinda vid lugnare turer. Det är fruktansvärt beroendeframkallande 
Har sammis
Det har varit en del dragande, dock så har nuvarande Samojeden fallit för ålderstrecket. Något som han kanske skulle ha varit bra är "Weight Pull".
Bifogar en pdf-fil med regler för Samojeder(US) kring detta. Obs kolla bl a viktklasserna 
Precis börjat med drag, idag körde vi en och en halvtimma :)
Börjar med drag för att vovven älskar det/är gjord för det.. Om han inte "arbetar" med någon blir han galen och inte så rolig att ha och göra med..
Alaskan malamute har jag 
Jag har en fråga, om ett par år efter jag har bott i lägenhet och ska flytta till ett hus så hade jag tänkt skaffa en siberian husky för jag tycker inte att de ska vara i lägenhet. Men det jag undrar är när kan man börja köra dem? Hur gamla ska de vara? räcker det med en om man ska köra dem?
// Stephanie och hårbollarna 

Man ska helst inte ha en husky, utan 2, och sen blir det gärna fler Ska man köra drag, börjar man kanske med skidor eller pulka, men snart vill man ha en släde, och då är 3-4 bäst, sen vill man tävla, och då kanske det behövs 5-6, och i långdistans vill man ha 8…
De får lätt problem med separationsångest och mår uselt om de är ensmhund, därför är 2 hundar bäst att ha, och en hundgård att låta dem rasa av sig i dagtid.
Vi börjar smått köra in våra vid 6-7 mån ålder, och kör mer på allvar vid 9-10 mån. När de är över året är det inga problem att köra långt. Det är när huskyn är född på året, och vädret som bestämmer. De ska inte arbeta när det är över 12 grader, abolut inte över 15. Höstträningen kommer igång när vädret säger OK, hösthundar kan vara för unga när vårvärmen kommer, och kan således bli närmare året innan de körs in. Föds de på sommaren kan man börja köra in dem på snö tidigare.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har två alaskan malamute som vi drar med, kör drag, jogging, simning nu för att få upp konditionen för vintern. Barmarksdrag är kul, men både jag och älsta hunden gillar att dra i snö bättre. Lillen är 13 månader och detta blir hans första vintersäsong, ska bli spännande. Vi drar i dagsläget för träningen och för att det är så kul men har planer på meritering framöver.
Anniipannii, roligt att du oxo har malamute :) Hur gammal är din?
På svd.se hittade jag denna trevliga artikel 
/Désirée
#8 15 månader :)
#10, Kul, då kan ni träna rätt mkt i vinter mao =) Vi har en på 2,5 år och en på 13 mån.