Raspecial igen
I helgen var vi på huskyspecial igen. Nu är den flyttad från Bjursås till Idrefjäll. Vi kom dit helvsent fredag kväll, och hade 5 stissiga hundar att varva ner, få i middag och sen försöka rasta. Många rundor i stugbyn blev det, innan vi kunde lägga oss. Jag och Krister hade ett pluttigt sovrum med 2 sängar, och så 5 hundar. Drífa löper, så hon fick sova i buren, Gjöa låg i Kristers säng, Ego under och Vidar i min, och Skade hoppade mellan sängarna, så andra natten förpassades hon till buren med morsan.
Lördag morgon packade vi oss upp till utställningen, slängde upp tält och bord, packade upp lite foder och visningsex av drautrusningen. Sen fick jag springa i ringar med hundarna varvat med att prata foder och tillbehör med framtida kunder.
Ego hade slagit ut en tand, visade det sig. Räknade med skitbetyg, men blev glatt överraskad då han fick Exellent i alla fall. Öppenklass hanar hade ganska många, men vi var bara 4 som gick in igen med exellent. Trilogen för att domaren mätte hundar, och de stora (över 60 cm) fick sämre betyg eller åkte ut helt. Vi fick springa några varv till, och Ego flyttades fram till 3:e platsen. 1:an och 2:an fick CK, men inte vi, då en tand saknades.
Sen var det dags för öppenklass tikar i andra ringen. Hade Drífa och Gjöa direkt efter varandra. Lånade in uppfödarens kusin som handler till Gjöa. Gruppen var så stor att den fick delas upp i 2, och ändå var ringen rull för gemensamt spring några varv. Medan vi väntade på vår tur fick jag springa över till första ringen igen, med Skade i unghund tikar. Hon sprang hyfsat de gemensamma varven. Sen lyckades jag först trampa på henne rejält, och sen skulle jag springa igång och peppa henne då en hund gjorde utfall och hon tappade lusten helt. Försökte peppa med mjukost, men hon var lite låg. In i ringen, visningen gick bra, hon stod fint. När vi fick springa släppte jag ut henne i fullt koppel för att hon skulle vilja springa bedvid matte klumpfot, och snyggt blev det inte. Till min stora förvåning fick hon exellent i alla fall, men blev oplacerad. Syster KråkanBråkan (Kraka) blev i alla fall 4:a.
Sen in i andra ringen igen med Drífa. Tyvärr fick vi inte ta ett eget varv i ringen, utan vara fram och tillbaka diagonalt. Drífa hann aldrig få till röreslen tillräckligt snyggt, och åkte ut med Very Good. Samma med Gjöa, lite besviken…
Nu ska jag sätta mig och räkna på priser i storpack på hundskor och ge uppfödare lite förslag på pallpriser på hundmat. Bara 4 dagar kvar på konsum. Från 1/10 är jag tjänstledig och jobbar för fullt på egna företaget, Draghundcenter.
Ikväll ska jag hålla vardagslydnad, avslutning, och håller tummarna för bättre väder.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Oj, verkligen kul med egna företaget! Önskar er stort lycka till!
Och självklart grattis till utställningsresultateten!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Grattis och lycka till! 
/Désirée

Även jag säger grattis och lycka till med Draghundcenter!
. Bifogat ett kort på diton(på mindre gott humör).
.