Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: beteende
Läst 3255 ggr
jonte1
0

102 sättet(ang. katter)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vid morgonens promenad så var en katt inte tillräckligt klok att smita iväg när vi var ankommande.

Ber om ursäkt för bildkvaliten(mobilkamera).

Känsliga personer ska nog inte läsa följande, det 103 sättet är att gammelfar slutit sina käftar omkring och bitit ihop. Jag har sett det förr på allehanda djur och det är ingen vacker syn när det sprutar onämnbara saker både fram och där bak när djuret blir mosat.

Nej, jag har inte haft en chans att låsa rullkopplet innan, det går så vansinnigt fort när gammelfar sätter fart och olyckan är framme.

Vi trivs bra med gammelfar i alla fall hemma här Foten i munnen

SaraC
0

Usch, hemskt att inte folk kan hålla sina katter kopplade eller i rastgård Rynkar på näsan Finns ju även annat än hundar som gärna sätter tänderna i katter och sen har vi ju trafiken som slukar flera om dagen och även dessa sjuka människor som tycker det är kul att plåga djur. Men har man en hund som jagar och dödar katter bör inte den gå i längre koppel än att man kan kontrollera den.

Men varför tar nog ni inte bort hunden från trädet? Stackars katten!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lukasfelix
0

Fast jag tycker ju att man som hundägare lika stort ansvar att hålla sin hund kopplad på ett sånt sätt att den inte kan göra så som beskrivs i huvudinlägget…

SaraC
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Men då skulle man ju aldrig kunna hålla sin hund lös om den skulle kunna attackera katter, för katter finns ju lösa överallt, finns ju i princip inget ställe där du inte kan riskera att stöta på en katt.

lukasfelix
0

Det går att träna bort ;)

Det blir ju lite fel att säga att en katt inte ska få gå lös, men en hund ska få det trots att det finns risk för att den dödar diverse djur

SaraC
0

#4 Skillnaden är väl att en katt inte har en ägare med sig. Har jag en hund i koppel och det kommer fram en lös hund kan jag ju inte hindra den andra hunden att komma fram, då är det ju på samma ansvar som för en katt som går lös. För TS hund var ju inte lös utan fick i flexi.

lukasfelix
0

Nej såklart :) Men ett flexi blir ju många meter i sin fulla längd, om man vet att man har en hund som drar kanske man får ha ett vanligt koppel då så den inte får möjlighet att sätta efter ett djur (gäller även vilda djur) som kanske inte är snabba nog att hinna undan på de metrarna flexit erbjudet

SaraC
0

#6 Nej, jag förstår hur du menar. Tycker bara att det är en sak med vilda djur och en annan med tama. Husdjur borde ju ägarna till vilja måna över och ta sitt ansvar för. Samma sak som jag försökte beskriva i #5, om jag har en hund som är jättesnäll och aldrig skulle göra något mot en annan hund eller människa och hade den lös överallt och den hunden springer rätt på en kopplad hund som biter min hund är det då den andra hundägarens fel? Borde den hundägaren tränat sin hund bättre? Det jag menar är att släpper man en hund lös får man stå sitt kast om hunden skulle springa rätt ut i vägen eller rätt på en annan hund och bli biten till exempel. Likadant med kattägare. Släpper man ut katten utan att ens följa med själv och hålla koll så får man ju stå sitt kast, oavsett om en hund biter katten eller en bil kör över den. Man kan ju inte anklaga någon annan för den situation man själv valt att sätta sig i.

lukasfelix
0

Nej det har du rätt i.

Men om jag hade min hund i flexi (på typ 5 meter) och den gick vid mig och så skulle det dyka upp en annan hund helt plötsligt och min hund skulle sätta efter den och den andra hunden inte hinner undan, så skulle jag se det som mitt fel. Dels för att jag inte har större pli på min hund än så, och dels för att jag inte stoppade den med hjälp av kopplet. Samma sak om det skuttade fram en katt ur busken (alltså inte att den springer fram till min hund, utan bara skuttar fram framför den typ) och hunden skulle sticka efter den. Och jag tycker att katter bör hållas inne, men likväl som jag tycker att kattägare ska ha koll på sin katt så tycker jag att hundägare bör ha koll på sin hund OM det skulle dyka upp en katt. Eller ett vilt djur som naturligtvis rör sig som det vill i markerna :)

chapp
0

Vi har ju mordmaskiner, eller hur? Mina sötnosar lustmördar, sorkar och fågelungar mördas utdraget och med stor inlevelse. Katter, rävar och grävlingar mördas inte utan fajtas med - och hunden vinner för det mesta förstås om inte bytet kommer undan. Jag kommer ihåg första gången min jakthund tog en grävling. Jag hade honom lös, nära huset (jag visste inte bättre då). Helt plötsligt försvinner han uppåt skogen och det blir ett jäkla liv. Jag springer dit och ser att han har en grävling i käften som kämpar för sitt liv. Blodet stänker. Grävlingen lyckas komma loss och smiter iväg. Hunden är alldeles till sig. Jag blev alldeles paff, kunde inte förstå hur min snälla goa myshund som låg i soffan med mig kunde bete sig så där. Snäll och lugn ena stunden och ett grymt och rasade vilddjur en annan stund.

Man får ha god reaktionsförmåga när man använder flexikoppel.

Önskar bara att alla rottis-ägare kommer ihåg vad deras sötnosar är avlade till att göra…

Vattnadal
0

Rottweiler är avlade som vakthundar och boskapshundar, varken till jakt eller kamp. Slaktare som fraktade boskap hade dem med som skydd och vakt, så det är inte så blodigt som man kan tro.

En sak jag tycker är konstig, är att det är accepterat att katter jagar möss, fåglar, ekorrar, ormar od. Skulle jag släppa hundarna lösa och de jagade och dödade hare, räv, rådjur eller vad som helst, så skulle det nog bli ramaskri.
Katterna ställer till med massor i naturen, tyvärr.

Jag anser att varken hundar eller katter ska tillåtas att jaga och döda/skada vilda djur, eller tama djur för den delen.
Även om en hund "bara jagar" ett rådjur några hundra meter och sen lämnar det och går tillbaka till matte, kan det gå illa. De kan kasta sina ofödda foster, de kan skada sig od.

Nej, mer kontroll på våra tama djur, så att de inte ställer till med något tragiskt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sophey
0

Det gar inte att trana bort jaktlusten hos alla hundar, tyvarr och det ar lika mycket fel att ha sin katt utomhus utan uppsikt som det ar att ha en hund med grov jaktlust los/okontrollerad.

Medarbetare på matlust

SaraC
0

#8 Nej, alltså jag håller med dig helt om att man som hundägare inte bör gå med ett 5 meter långt flexi där det kan finns andra djur. Kruxet är väl att oavsett hur man kämpar med en hund och alltid tar hänsyn så kan det ändå uppstå sådana här situationer, det var väl det jag ville ha fram Glad Men jag tycker också att man som hundägare måste ta sitt ansvar, en hund som jagar och dödar katter bör inte gå i längre koppel än att man kan kontrollera den som sagt, för katter finns ju överallt.

#10 Inne på Katter iFokus läste jag tidigare en tråd där folk skröt över alla djur och djurungar deras katter tagit. Blev upprörd och kommenterade men fick då höra att det var "naturens gång". Undrade då precis samma sak som dig, hur dessa personer skulle reagera om vi lät våra hundar springa vind för våg…

DesK
0

I och för sig hade katten hoppat upp i trädet i god tid innan vi kom inom räckhåll för den . kan ju vara bra att veta Glad Som Jonte1 sa så om den inte hade gjort det så, hade det kunnat gå illa. Inte går det heller att träna bort jaktlusten hos alla hundar. Personligen fattar jag inte direkt skillnaden mellan att låta sin hund eller sin katt jaga okotrollerat Obestämd En annan aspekt på problemet med främst lösspringande katter är att de inte helt sällan förorsakar trafikolyckor, Obestämd vilket så klart även lösspringande hundar kan göra, men de är betydligt färre än de lösspringande katterna. Sen har jag sett nån inom iFokus som till och med hade smaklösheten att ha en katt med en död ekorre framför sig som sin Avatar. Jag förstår inte sånt - det är bara sorgligt och tragiskt.

/Désirée

SaraC
0

Personligen fattar jag inte direkt skillnaden mellan att låta sin hund eller sin katt jaga okotrollerat Obestämd

Nej, det borde inte vara någon skillnad, håller helt med! En av de frågor jag som sagt (inlägg #12) ofta försöker påpeka. Men, skillnaden är väl att om man är en seriös djurägare (oavsett art) så håller man koll och kontroll över sina djur. En seriös hundägare släpper inte sin hund lös hipp som happ, och går med den i ett sådant kort koppel att man kan hålla den om det kommer fram djur om man vet att hunden jagar sådant. En seriös kattägare håller sina katter i koppel eller i rastgård med övervakning. Men tyvärr finns det mycket mindre av dessa kattägare jämfört med hundägare, därav skillnaden.

Men, man har ju alltid strikt hundägaransvar enligt lag. Och det är både bra och dåligt. Men om din hund käkar upp grannens katt eller biter ihjäl grannens hund är det ditt fel oavsett vad du gjort för att förhindra det. Så säger lagen idag och det får vi leva efter.

lukasfelix
0

Håller helt klart med dig! Därför så är min kisse innekatt och vi går ut i sele :)

Och därför kommer inte min hund få tillåts jaga djur (eller annat) när han blir stor så småningom, skulle jag inte lyckas stävja det så får jag ha honom kopplad. För även om jag inte tycker att katter ska gå lösa så tycker jag inte att min hund ska döda/jaga/hetsa en lös katt heller, eftersom jag också ar ett ansvar för min hund. Nu är ju just katt kanske ingen fara att han kommer jaga och döda eftersom han bor med katt, men han kan ju lekjaga den och det ska han självklart inte få göra

Sophey
0

#15 En del hundar har en formaga att skilja pa familjens katter och katter utomhus/okanda katter jag har erfarenhet av en sadan hund som inte ens petar familjens husdjur eller barn men okanda djur eller barn avskyr hon och kan t.o m doda okanda katter trots att hon har katter hemma som hon t.o m sover med!

Medarbetare på matlust

jonte1
0

Intressanta/mindre intressanta åsikter i frågan, -det tycker jag är bra!

Kopplet är 8m(Flexi comfort long 3).

Gammelfar lärde sig aldrig att gå i kortkoppel. Jag orkade inte med helt enkelt med hans ivriga drag hit å dit. Rullkoppel fungerar mkt bra åt våra hundar. När man möter andra hundar och går över vägen så är det 0.5m koppel låst som gäller. Det är bara när det något som är nära man inte hinner bromsa.

#14 tror du har rätt där om ägarens ansvar.. Dock så är ju Sverige  "någonannan" landet. Det är alltid någon annan som ska… När det har blivit fel/brister.

En dålig liknelse ska jag försöka mig på, om det nu är skyltat 60-100kmh så tror jag som billist att jag ska kunna hålla dom hastigheterna med normal uppsikt. Det bygger på att väghållaren har gjort sitt jobb och vägen är i gott skick, mina medtrafikanter uppehåller sina skyldigheter som trafikanter, inga tamdjur kommer utrusande i vägen etc(viltolyckor är ovanliga jmf med olyckor med andra trafikanter). Om man nu alltid ska ha kontroll över allt som sker så kanske den realistiska hastigheten bli 30-50kmh istället med fordonets prestanda,  reaktionstider och bromsträcka inräknade.

-är det rimligt? Vilken trafikmiljö skulle vi få? Är det då inte bättre att man lägger hela ansvaret på föraren att ha kontroll på sitt fordon och omgivningen, slopar hastighetsgränser och trafikregler.?

Lite hårddragen liknelse kanske men.. Foten i munnen

LaSadie
0

Okej nu har jag inte läst alla inlägg men varför har du inte hund kopplad??!! det är inte okej att ha  hunden lös om du inte kan ha koll på den!

DesK
0

#18 Ähum det framgår av både Jontes och mina inlägg att vi alltid har våra hundar kopplade! (Vilket också syns i fotot i #0) Kanske hade det varit bra om du hade läst alla inlägg.

/Désirée

LaSadie
0

#19 Anser inte att hunden riktigt är i koppel om den kan springa fram och hugga oskyldiga djur :P Om man inte kan kontrollera sin hund så ska den ha mindre frihet.

Sophey
0

#20 Jassa? Min hund tog en kanin nar han var i kort traditionellt laderkoppel, ska jag ha honom fast tejpad pa benet i sa fall for att han ska raknas som kopplad? Flört

Medarbetare på matlust

LaSadie
0

#21 Anser du att du hade kontroll på hunden?

Sophey
0

#22 Ja du… Hunden stod och kissade… Jag hade kort koppel pa honom och en kanin hoppade ut genom busken framfor nosen pa honom… Ett bett over ryggen och kaninen var dod pa typ 5 sekunder?

Eftersom jag inte har ninja reflexer och kan rycka bort hunden innan olyckan anser jag att jag inte kunde gjort nagonting annorlunda.

Medarbetare på matlust

LaSadie
0

#23 Har själv vart med om liknande men då hoppade hunden på en människa istället. Hunden var allvarligt störd och/eller ouppfostrad. och jag var med min sambo som rastade hunden åt en dam.

jonte1
0

#18, #20,#22, #24, men hörru! Kan du se till att du har kontoret(däruppe) inkopplat innan du skriver nåt? Läs för all del ALLA inlägg mm innan du.. Så ansvaret hamnar alltid på.. Glöm det!!!

Har'e Oskyldig

LaSadie
0

Jag har läst alla inlägg nu men anser fortfarande om man inte kan ha koll på hunden så ska man ha ett annat koppel. Om din hund har dödat andra djur så är det nått som borde åtgärdas. Nej tänker inte dra exemplet om barn -_-

DesK
0

LaSadie vad anser du om katter som löper fritt och dödar diverse smådjur? (Ja det hör till trådens ämne, eftersom vi tar upp det i flera inlägg här)

/Désirée

LaSadie
0

#27 Jag är för innekatter och har fem själv. Katter ska ha kontrollerad utevistelse i form av rastgård eller koppel. Fel svar i din argumentation eller :P

Dock dödar katter inte för det mesta någon annans husdjur.

DesK
0

Tack det var rätt svar i min argumentation Glad No hard feelings!

/Désirée

jonte1
0

#26, #28, hunden som beskrevs är en som är van att ströva omkring över stora områden. I koppel.

Åsikterna "Om din hund har dödat andra djur så är det nått som borde åtgärdas." så förslår jag dig att söka dig till någon aktivist sajt för djurens rättigheter.

Det är upp till andra att hålla reda på deras husdjur ute i skogen ok? Eller är du en varm anhängare utav Sverige, -nånannan ska alltid ta ansvaret?

LaSadie
0

#30 lols. Nej, jag anser att man ska ha koll på sina husdjur. Katter förstöra andras egendom och sätter både sig och andra i livsfara genom att de släpps ut och passerar traffikerade vägar. Kontrollerad utevistelse, katter är inte anpassade efter dagens samhälle.

det är mer din attityd som jag stör mig extremt på "Vid morgonens promenad så var en katt inte tillräckligt klok att smita iväg när vi var ankommande." Ursäkta mig?! Ha koll på din hund istället :P

jonte1
0

Tja #31, din attityd är extremt dryg. Du har rätt och alla andra(hundar) har fel. I övrigt så ber jag dig läsa igenom angående dåligt liknelse om hur mycket ansvar man ska behöva ta för andras tillkortakommanden(katter)!

Jaja, hundar är också väldigt anpassade för dagens samhällen eller hur? Då innebär det att jag och hunden ska ta ansvar för andras tillkortakommanden,, Glöm det.

LaSadie
0

#32 Må så vara, men din attityd om att din hund inte gör fel delas av många andra hundägare :P
Har jag sagt att du ska ansvar för andras katter? Nej, jag vill att du ska ansvar för din hunds agerande. Du som hundägare har det yttersta ansvar för vad din hund gör.

LaSadie
0

Oh well… jag lämnar nu diskussionen, du har en åsikt jag har en. det är fördelen med att trycka på kryss när det kommer ett nytt inlägg på en tråd man har skrivit in Flört

jonte1
0

#33, #34, kryssa på du Skrattande Jag kan åxo svängelska! Jag tar inte mer ansvar för min hund  än andra som släpper ut sina katter i skogen?

Vad är det du inte bergriper?

lukasfelix
0

Men om det är ett vilt djur då som hör hemma i skogen, ansvarar du för att se till att din hund inte kommer åt det då?

chapp
0

Men hallå - ärligt talat. Ska inte hunden få jaga smådjur (sork och andra) och äta upp dom? Är det ok att köpa hem hundmat (= döda djur) men inte låta hunden jaga sin egen mat? Det är inte särskilt logiskt. Och dessutom borde man ju då sluta köra bil eftersom det dödar smådjur (och stora). Vi dödar ju dessutom mygg utan att yvas över det. Att äta bröd är att döda djur, eftersom det går åt mängder av gnagare när man skördar ett spannmålsfält. Jag dödar myror och larver i mina grönsaksland utan att blinka! Jag äter kött varje dag som någon anan fått döda (tack att jag slipper).

Det finns hundra andra exempel. Vi dödar bara för att vi lever och går omkring och äter!

Hundarna gör det som deras varg-gener säger åt de att göra och syftet är att få något att äta! Vi människor är likadana, men vi har låtit yrkesfolk göra dödandet åt oss.

chapp
0

Eller menar ni att det är ok att döda kycklingar på en kycklingfarm (som sedan blir hundmat) men inte djuren i skogen eller på fälten?

Min hund äter upp det den fångar. Obs, inga katter då!

SaraC
1

#37/38 Det finns väl många saker som spelar in.. Under i 1 mars - 20 augusti ska ju inte hunden få jaga något till exempel, hunden kan jaga och döda fridlysta djur, hunden kan jaga och äta djur som kan bära på smitta som dvärgbandmask, hunden kanske inte alls dödar djuret på en gång på ett snabbt och så smärtfritt sätt som möjligt.

Klart både hundar och katter kan få jaga och fånga ute, men det måste ju ske under kontrollerade former. Man kan till exempel inte bara släppa ut en hund som "brukar jaga sorkar" och tro att den inte kanske också ger sig på annat. Likaså inte bara släppa ut sin katt och skratta lite "ho ho, ja där kom hon in med en hel skatunge den lilla rackarn!" mitt i naturens barnkammartid.. Det är väl helt lämpligt att en hund eller katt hjälper till att hålla sork/rått/mus-bestånd nere, istället för att man ska använda giftiga medel eller liknande för att döda smådjuren till exempel, men det är ju inte särskilt lämpligt att hunden eller katten okontrollerat får röja lös och jaga allt möjligt.

DesK
0

#39 Kloka ord och jag instämmer!

/Désirée

jonte1
0

Det är en farlig utveckling som har fått hållas ett tag. Läroplanerna i skolan ex gör inget åt det.

Det är konstigt att så många äter kött dagligen utan att tänka på varifrån det kommer! Det tros  framför allt hos ungdomar att sen- och benfria köttdelar kanske växer på träd(driver) ex. Att det ryms mkt från djutvärden i ex godis tänks det inte på när man hör deklarationen "jag ska sluta äta köttprodukter" osv.

Jaja, det är tur man är så perfekt själv å tänker på allt Skäms

chapp
0

I min by stryker bondkatterna omkring på kvällar och mornar och håller smågnagarna i schack. Jag tror inte dom gör det okontrollerat. Det gör inte min hund heller! Bara en understimulerad eller felfostrad eller felavlad hund går bärsärkagång bland bytesdjuren. Järven går bärsärkagång, och mårddjuren, men inte vargen - vad jag vet.

Nu låter jag ju inte min hund vara fri utan uppbunden eller i inhägnad, eftersom hon är ung och oerfaren och inte är van vid trafiken. När hon smitit några gånger är det inte för att haffa smådjur utan oftast för att hälsa på intressanta grannar och kika in i deras kök!

Men haffar hon en sork vid en vägslänt så får hon det. Hon leker med bytet ibland innan den dör. Det är inte en effektiv och smärtfri död för sorken, nej. Räven lär göra likdant, dödar i lek med bytesdjuret. Gammelhunden kastar upp näbbmusen i luften för att den piper så kul då. Ska matte sätta stopp för detta kanske? Jag är kluven, eftersom jag är en rätt snäll djurvän. Å andra sidan har jag inte en chans, för han är så snabb. Men så ofta sker det inte, han är gammal nu.

jonte1
0

#42, första stycket håller jag med dig om. Vad jag har hört/sett. Det finns avarter inom alla arter.

Tredje stycket, -har du någonsin bifogat nån bild på din "gamle "? Vore kul att se Flört

lukasfelix
0

Fast det där stämmer nog inte, jag är 21 och vet ingen i min umgängeskrets som tror att kött växer på träd eller att godis är helt fritt från animaliska delar. Eller menar du ungdomar ännu yngre än vad jag är?

jonte1
0

#42, du känner väl dig inte träffad? Foten i munnen Länge sen man såg några bilder på "du-vet-vem" som får det att klia i valp-ägar-magen Skrattande

chapp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är gammelhunden som finns på min Avatar, fast han var bara fyra år då. Ska försöka ladda upp en bild på honom nu (är inte så bra på sånt…).

chapp
0

Det lyckades! Inte kan man tro att han är snabb - men det är han! När det gäller är det full fart (men inte under så lång tid). Gissar att din gammgubbe är likadan?

jonte1
0

#46 Tack Chapp! Jag ska visa Bilden för gamelfar härhemma.

Full fart, -idag kanske han orkar bara 2-3 tim istället för hela dagen. Jaja, han är gammal och har glimten i ögat kvar och kraft att vara chef över vad-det-som-månde-vara på 4X4 ben.

SaraC
0

#42 Så du tror inte att de lika gärna kniper en harpalt eller diverse fågelungar de stöter på?

jonte1
0

#46 Jag visade bilden för gammelfar. -hans kommentar var att färgen hade förbättrars monumentalt jmf med bilden som du har som Avatar Tungan ute

chapp
0

Nej, inga harar ännu, har aldrig sett det och bara sjuka fåglar, sådana men ser att det är något fel med (har bara hänt en gång). Leia är totalsåld på gnagare. Man skulle kunna tro att hon är katt.

chapp
0

Chapp är samojed på vintern och gul-beige på sommaren. Det sägs att rasen har samojed i sig. För övrigt skiljer det även 6 kg mellan bilderna. För mycket falukorv och blodpudding.

jonte1
0

Vi gick igenom ett villaområde i utkanten(ca 150m) i morse kortaste vägen förbi. Vi räknade till  2 fria katter på den korta sträckan. Området gränsar till skogen där bilden ifrån 0:inlägget var tagen.

Nejdå, voffarna har alltid avkortade flexikoppel när vi går där.

Ska jag skriva suck eller ändra på våra gångvägar därför inte andra kan ta hand om sina djur tro?

SaraC
0

#53 Jag har inga problem med min hund och andras katter, men däremot har jag problem i övrigt med alla dessa utekatter som förstör för mig här hemma. Tydligen får vi anpassa oss. Det är bara hundar som regleras i lagen…

jonte1
0

#53, se mitt svar om rättsläget i det inlägget.

[Dominik]
0

Det e roligt att läsa va ni skriver! så jag lägger min tass här :D